Marka OMODA jest młodą marką (jest częścią koncernu Chery Automobile), założoną zaledwie dwa lata temu. Jaką pozycję zajmuje obecnie na chińskim rynku?
OMODA to globalnie rozwijająca się marka, która koncentruje się na globalnej inteligentnej technologii, aby stale poprawiać wrażenia użytkowników z podróży. Od momentu powstania OMODA podtrzymuje dwa główne geny internacjonalizacji i inteligencji, ustanawiając ścieżkę rozwoju międzynarodowego, jednocześnie rozwijając zarówno rynki krajowe, jak i międzynarodowe. Skierowana głównie do młodych użytkowników, OMODA jest liderem w stylu Cross, łącząc przestronność SUV-a z osiągami sedana, zapewniając konsumentom zupełnie nowe wrażenia.
Jak dziś wygląda portfolio firmy? Czy propozycje obejmują również samochody elektryczne? Jeśli tak, to jakie modele oferujecie w tym segmencie? Jakie są ich specyfikacje?
Obecnie OMODA osiągnęła układ “dwie strzały wystrzelone jednocześnie, dwa pojazdy poruszające się razem”, tworząc zróżnicowaną matrycę produktów z nowymi produktami energetycznymi jako głównym celem, wraz z dostępnymi modelami pojazdów paliwowych. Nasz czysto elektryczny model pojazdu, OMODA E5, oraz model typu fuel-crossing, OMODA C5, z powodzeniem zadebiutowały na prawie 20 rynkach na całym świecie.
Wśród nich OMODA E5 jest naszym pierwszym nowym produktem energetycznym, pozycjonowanym jako kompaktowy SUV typu pure electric. Jest on wyposażony w akumulator litowo-żelazowo-fosforanowy o mocy 61 kWh, zapewniający zasięg 430 km według WLTP. Dzięki wiodącej technologii czysto elektrycznej, OMODA E5 ustanowiła kilka “pierwszych w swojej klasie” punktów odniesienia na rynku nowych SUV-ów energetycznych, w tym “osiągnięcie zasięgu 110,9% deklarowanego zasięgu”, “hałas wiatru na autostradzie na poziomie 62,9 decybeli” oraz “możliwość szybkiego ładowania od 30% do 80% w 28 minut”, przewodząc nowemu trendowi w branży.
Czy zamierzacie „podbić” Europę samochodami elektrycznymi? Czy jesteście już obecni w Europie? Jeśli tak, to gdzie? A może planujesz budowę fabryki w Europie?
Jako globalny rynek wzorcowy dla samochodów, Europa jest rynkiem o dużym potencjale w segmencie pojazdów elektrycznych, na którym marki mogą kształtować globalną kulturę i zdobywać znaczące wolumeny. Będziemy nadal zdobywać uznanie europejskich konsumentów dzięki zaawansowanym technologicznie, wydajnym produktom i solidnym możliwościom w zakresie innowacji technologicznych. Nasz nowy produkt elektryczny, OMODA E5, został już wprowadzony na rynek w Hiszpanii. W przyszłości produkt ten będzie również sukcesywnie wprowadzany na rynek we Włoszech, na Węgrzech, w Polsce i innych krajach europejskich.
Jeśli chodzi o nasze plany budowy fabryki, zależy to od rozwoju rynku i polityki rządu europejskiego (UE – przyp. red.). W przypadku znaczącego wsparcia politycznego i znacznego popytu rynkowego, bez wątpienia rozważymy budowę fabryki. Zapewni to również możliwości zatrudnienia w Europie i będzie promować rozwój powiązanych łańcuchów przemysłowych.
Nie jest tajemnicą, że jesteście zainteresowani polskim rynkiem. Jakie plany ma OMODA wobec naszego kraju? Kiedy zadebiutujecie i jakich modeli w segmencie samochodów elektrycznych mogą spodziewać się polscy klienci?
Przed wprowadzeniem naszych produktów do Polski przeprowadzimy dokładne badania rynkowe i konsumenckie. Naszym celem jest zapewnienie, że nasze produkty lepiej spełniają obecne i przyszłe potrzeby konsumentów. Dzięki podejściu skoncentrowanemu na kliencie będziemy oferować różne klasy pojazdów, opcje przestrzeni pasażerskiej i formy układu napędowego, aby sprostać wymaganiom polskich konsumentów. Na czerwiec br., zaplanowano premierę modelu OMODA Premier, a następnie wersji OMODA 5 ICE oraz w pełni elektrycznego modelu OMODA E5. Następnie do oferty będą dodawane kolejne modele.
Proszę mnie przekonać do zakupu samochodu elektrycznego OMODA? Jaką przewagę mają Państwo dzisiaj nad, na przykład, europejskimi producentami?
Europa jest miejscem narodzin samochodów, a przemysł motoryzacyjny zawsze był wizytówką europejskiej produkcji. Europejscy konsumenci od dawna pokładają duże zaufanie w krajowych markach, a ich nieodłączna kultura motoryzacyjna jest głęboka, co wymaga procesu akceptacji zagranicznych marek.
Chiński przemysł motoryzacyjny osiągnął pewną wiodącą pozycję w dziedzinie nowej energii i inteligentnej łączności. Chińskie marki mają szybsze iteracje technologii pojazdów elektrycznych i krótsze cykle innowacji. Ponadto ich projekty stają się coraz bardziej międzynarodowe, z rosnącym zrozumieniem i zdolnością do zaspokojenia preferencji i doświadczeń globalnych konsumentów. Weźmy jako przykład OMODA. Zawsze priorytetowo traktowaliśmy projektowanie zorientowane na użytkownika, współpracując z użytkownikami na całym świecie w celu przyspieszenia przejścia na nową energię. Nieustannie podnosimy wartość funkcjonalną, empiryczną i emocjonalną, spełniając, a nawet przekraczając oczekiwania użytkowników.
Unia Europejska uważnie monitoruje produkcję chińskich samochodów pod kątem możliwych dotacji od chińskiego rządu, co może ostatecznie wpłynąć na atrakcyjną cenę chińskich samochodów. Proszę o komentarz.
Po pierwsze, Chiny szczycą się największym na świecie rynkiem konsumenckim w branży motoryzacyjnej, służąc jako globalny poligon doświadczalny dla pojazdów elektrycznych. Na tym ogromnym i wysoce konkurencyjnym rynku motoryzacyjnym nieustannie ewoluujemy i wytwarzamy doskonałe produkty.
Po drugie, podczas gdy korzyści polityczne zapewniają znaczącą pomoc w wejściu na nowe rynki, jako globalnie zorientowana marka motoryzacyjna z podejściem “skoncentrowanym na użytkowniku”, OMODA rozumie, że wzmacnianie naszych podstawowych kompetencji jest najważniejsze. Głęboko wierzymy, że poprawa jakości poprzez uczciwą, ciężką pracę jest prawdziwą drogą do sukcesu.
Jak ocenia Pan dzisiejszy chiński rynek w segmencie samochodów elektrycznych, który rozwija się w niesamowitym tempie? Jak to się robi?
Jest to wynikiem współdziałania wielu czynników. Po pierwsze, nie można zaprzeczyć, że chiński przemysł motoryzacyjny osiągnął znaczące innowacje technologiczne i przełomy, szczególnie w dziedzinie nowej energii, takiej jak akumulatory i silniki elektryczne. Co więcej, rozwój infrastruktury ładowania w Chinach przyspiesza, przy ciągłym zwiększaniu zasięgu publicznych i prywatnych stacji ładowania.
Po drugie, nie można pominąć samej skali chińskiego rynku motoryzacyjnego, jak wspomniano wcześniej, Chiny posiadają największy na świecie rynek konsumentów motoryzacyjnych. Według danych Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów, w 2012 roku sprzedaż nowych pojazdów energetycznych w Chinach wyniosła około 13 000 sztuk. Do 2022 r. liczba ta osiągnęła 5,67 mln sztuk, przekraczając połowę globalnej całkowitej wielkości dostaw, przy wzroście ponad 430 razy. Chiny konsekwentnie zajmują pierwsze miejsce pod względem wielkości produkcji i sprzedaży przez osiem kolejnych lat. W ciągu ostatniej dekady Chiny stworzyły największą bazę konsumentów nowych pojazdów energetycznych na świecie, nadając silny impuls rozwojowi nowych pojazdów energetycznych na całym świecie.
Kolejnym kluczowym punktem są dojrzałe możliwości produkcyjne Chin, zdolne do szybkiej implementacji technologii motoryzacyjnej i ustanowienia kompletnego systemu wsparcia na wyższym i niższym szczeblu.
Peter John Matkin, Główny inżynier OMODA
Czego my, Europejczycy, możemy nauczyć się od Chin w zakresie transformacji w kierunku mobilności elektrycznej, której jesteśmy świadkami?
Chiny i Europa mają wyraźne cechy charakterystyczne i są wysoce komplementarne pod względem technologii, zdolności produkcyjnych i łańcucha dostaw. Wykorzystując swoje mocne strony, możemy jeszcze bardziej zacieśnić współpracę w dziedzinie nowej energii, przynosząc korzyści zarówno konsumentom, jak i przemysłowi oraz otwierając nowe obszary współpracy między Chinami a Europą.
Czy uważa Pan, że zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Europie od 2035 roku ma szansę powodzenia? Czy jest to realistyczny termin?
Uważamy, że jest to dla nas zarówno szansa, jak i wyzwanie. Wywodząc się z rynku chińskiego, OMODA ma przewagę rynkową w dziedzinie pojazdów wyłącznie elektrycznych w porównaniu z produktami europejskimi, z kompletnym łańcuchem przemysłowym i niższymi kosztami. Nie możemy jednak ignorować faktu, że w ramach kompleksowej transformacji elektryfikacji w Europie, tor nowych pojazdów energetycznych stanie się bardziej zatłoczony, a konkurencja w obszarach takich jak akumulatory i inteligentne konstrukcje będzie się nasilać. Europejscy lokalni producenci samochodów mają silne fundamenty przemysłu motoryzacyjnego, podstawowe technologie i kontrolę nad komponentami, co stanowi znaczący potencjał.
OMODA jest głęboko przekonana, że musimy wykorzystać tę szansę, dalej rozwijać innowacje technologiczne, zwiększać naszą podstawową konkurencyjność, aktywnie reagować na potrzeby zrównoważonego rozwoju w Europie i innych regionach na całym świecie oraz dążyć do dalszego prowadzenia świata w kierunku bardziej ekologicznej i lepszej przyszłości.
Jaki procent całkowitej sprzedaży samochodów stanowiły pojazdy BEV w Chinach w 2023 roku?
Według danych opublikowanych przez Chińskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów, w 2023 r. produkcja i sprzedaż nowych pojazdów energetycznych w Chinach osiągnęła odpowiednio 9,587 mln i 9,495 mln sztuk, co oznacza wzrost rok do roku odpowiednio o 35,8% i 37,9%. Udział w rynku osiągnął 31,6%, co oznacza wzrost o 5,9 punktu procentowego w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku.
Ile samochodów OMODA sprzedała do tej pory w Chinach (ile ICE, a ile BEV?)
Obecnie koncentrujemy się na danych eksportowych OMODA za granicą. Odkąd marka OMODA została oficjalnie wprowadzona na rynek globalny w kwietniu ubiegłego roku do końca grudnia, miesięczna globalna sprzedaż OMODA wykazała zdumiewający wzrost, a roczna łączna sprzedaż przekroczyła 140 000 sztuk na rynkach zagranicznych.
Czy w Chinach jest już wyznaczony cel, kiedy będą sprzedawane wyłącznie samochody elektryczne (tak jak w Europie jest to rok 2035)?
Zmiana klimatu jest wspólnym wyzwaniem dla całej ludzkości. Chiny zawsze przywiązywały dużą wagę do przeciwdziałania zmianom klimatycznym, mocno trzymając się ścieżki ekologicznego priorytetu i zielonego rozwoju. Aby osiągnąć cele polegające na ograniczeniu emisji dwutlenku węgla do 2030 r. i osiągnięciu neutralności węglowej do 2060 r., Chiny włączyły kwestię zmian klimatycznych do swojej krajowej strategii, integrując ją z ogólnym planem budowy cywilizacji ekologicznej oraz rozwoju gospodarczego i społecznego. Chiny przyjęły systematyczne podejście w całym procesie osiągania maksymalnej emisji dwutlenku węgla i neutralności węglowej, wzmacniając projektowanie na najwyższym poziomie.
Ekologiczny i niskoemisyjny rozwój przemysłu motoryzacyjnego jest trudnym, złożonym i długoterminowym projektem systemowym. Obecnie w Chinach nie ma ustalonej daty na poziomie krajowym dla wyłącznej sprzedaży pojazdów elektrycznych. Cały chiński przemysł motoryzacyjny stoi na straży koncepcji zrównoważonego rozwoju i aktywnie promuje ekologiczną i niskoemisyjną transformację zarządzania, wspierając ciągłe innowacje w zakresie ekologicznych i niskoemisyjnych technologii, energicznie promując rozwój ekologicznych i niskoemisyjnych pojazdów, przyspieszając budowę ekologicznych i niskoemisyjnych systemów produkcyjnych oraz koordynując ustanowienie ekologicznego i niskoemisyjnego systemu współpracy. Wysiłki te zapewniają silne wsparcie i gwarancje przyspieszenia ekologicznej i niskoemisyjnej transformacji chińskiego przemysłu motoryzacyjnego.
Dziękuję za rozmowę,
Paweł Mazur