Home Rynek Świat Makroekonomiczne zawirowania mogą spowolnić wzrost elektromobilnego sektora w Państwie Środka

Raport S&P

Makroekonomiczne zawirowania mogą spowolnić wzrost elektromobilnego sektora w Państwie Środka

Raport S&P

Makroekonomiczne zawirowania mogą spowolnić wzrost elektromobilnego sektora w Państwie Środka

Chiński sektor e-mobilności obecny był na Kongresie Nowej Mobilności
Fot. PSPA
Przeczytasz w < 1 minutę
Przeczytasz w < 1 minutę

W raporcie S&P Global Ratings zatytułowanym „China Auto: Miękki popyt zwiększa konkurencję”, zawarto analizę obecnego stanu chińskiego przemysłu samochodowego i potencjalne wyzwania, jakie stoją przed sektorem w nadchodzących miesiącach. Raport skupia się na kilku kluczowych wnioskach, które rzucają światło na perspektywy branży e-mobilności.

Przewidywany umiarkowany wzrost

S&P Global przewiduje, że krajowa sprzedaż lekkich pojazdów w Chinach odnotuje niewielki wzrost o 0%–2% w latach 2023–2024. Jednak pierwsze osiem miesięcy tego roku przyniosło stosunkowo spłaszczoną krzywą sprzedaży, a niepewne nastroje konsumentów mogą zahamować wzrost w 2024 r. W raporcie prognozuje się również, że w ciągu najbliższych dwóch lat wzrost krajowej sprzedaży pojazdów elektrycznych (EV) w Chinach będzie mniej dynamiczny i wyniesie około 15–25%. Choć sprzedaż obecnie wzrosła o około 30% w pierwszych ośmiu miesiącach 2023 r., trudności makroekonomiczne mogą spowolnić wzrost w 2024 r.

Większa konkurencja i mniejszy eksport

Konkurencja na chińskim rynku motoryzacyjnym zaostrza się, a lokalne marki zyskują na popularności, szczególnie w segmencie pojazdów elektrycznych. Zagraniczne marki współpracują z chińskimi producentami samochodów elektrycznych, aby wykorzystać ich platformy produkcyjne i możliwości oprogramowania, co wskazuje na prawdopodobieństwo zacieśnienia współpracy w ciągu najbliższych 12–24 miesięcy.

Jednak prognozuje się, że wzrost chińskiego eksportu samochodów prawdopodobnie spadnie w 2024 r. ze względu na pojawiające się przeszkody w handlu. Jedną z nich jest dochodzenie antysubsydyjne prowadzone przez UE w sprawie pojazdów elektrycznych importowanych z Chin. To może utrudnić chiński eksport pojazdów elektrycznych po 2024 r.

Dynamika rynku akumulatorów

W raporcie zauważono, że tempo produkcji akumulatorów w Chinach spowalnia. Udział w rynku zyskują konkurencyjni producenci także z innych kontynentów. Jednak CATL (Contemporary Amperex Technology Co. Ltd.) w dalszym ciągu pozostaje dominującym graczem na rynku akumulatorów. Raport zwraca też uwagę na ważną rolę kosztów materiałów, szczególnie cen węglanu litu.

Źródło: S&P Global, evmarketsreports.com
REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory