Home Raporty Co ósmy samochód jest elektryczny

Raport IEA

Co ósmy samochód jest elektryczny

Raport IEA

Co ósmy samochód jest elektryczny

Sprzedaż pojazdów elektrycznych prawie się podwoiła przez ostatnie dwa lata z rzędu
Fot. BMW
Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

Jak wynika z najnowszego raportu IEA (Międzynarodowej Agencji Energetycznej) „Energy Efficiency 2022”, globalne inwestycje w efektywność energetyczną – takie jak renowacje budynków, transport publiczny i infrastruktura samochodów elektrycznych – osiągnęły 560 mld USD w 2022 r., co stanowi wzrost o 16% w stosunku do 2021 r. Pojazdy elektryczne stanowią obecnie 13% sprzedaży nowych pojazdów na całym świecie, w porównaniu z nieco ponad 1% pięć lat temu.

W 2022 r. działania w zakresie efektywnego wykorzystania energii elektrycznej przyspieszyły na całym świecie. To efekt działań zarówno rządów jak i konsumentów, którzy coraz częściej sięgają po urządzenia energooszczędne, efektywne energetycznie. Jest to z kolei reakcja na zakłócenia w dostawach paliw i rekordowo wysokie ceny energii, które mogą być potencjalnym punktem zwrotnym po kilku latach powolnego postępu w tym obszarze.

2022 r. – kluczowy do osiągnięcia zerowej emisji netto do 2050 r.

Wstępne dane wskazują, że w 2022 r. globalna gospodarka wykorzystywała energię o 2% efektywniej niż w 2021 r., co stanowi prawie czterokrotną poprawę w porównaniu z ostatnimi dwoma latami i prawie dwukrotnie lepszy wynik niż w ciągu ostatnich pięciu lat. Jeśli obecne tempo postępu będzie kontynuowane w nadchodzących latach, rok 2022 może stanowić istotny punkt zwrotny dla efektywności, która jest jednym z kluczowych obszarów międzynarodowych wysiłków na rzecz osiągnięcia zerowej emisji netto do 2050 r.

Wydajne samochody pozwalają oszczędzać energię

Analiza IEA wykazała, że dzięki działaniom w zakresie efektywności energetycznej podjętym od 2000 r. całkowite rachunki za energię w krajach objętych badaniem w 2022 r. mają być o 680 mld USD niższe (niż w przypadku „klasycznych” działań”) – lub około 15% mniejsze od zakładanych całkowitych wydatków na energię w tym roku – przy wcześniejszych inwestycjach w izolację budynków i wydajne samochody, które oszczędzają wielu konsumentom tysiące dolarów rocznie.

Sprzedaż pojazdów elektrycznych zwiększa wydajność transportu (tu zanotowano wzrost inwestycji o prawie 50% w 2022 r.). Przewiduje się, że globalne inwestycje w efektywny, energooszczędny transport wzrosną o 47% w 2022 r. do 220 mld USD. Obejmuje to nieco ponad 90 miliardów dolarów na elektryfikację (wzrost o 37 miliardów USD, czyli o 67%, w porównaniu z rokiem poprzednim).

Rośnie zapotrzebowanie na elektryki

Inwestycje w elektryfikację transportu stanowią obecnie około 42% całości inwestycji transportowych związanych z jego wydajnością, w porównaniu z zaledwie 19% w 2019 r. Sprzedaż pojazdów elektrycznych prawie się podwoiła przez ostatnie dwa lata z rzędu (około 11 milionów sztuk sprzedanych na całym świecie w 2022 r., w porównaniu z zaledwie 1 milionem w 2017 roku). Oznacza to, że ​​pojazdy elektryczne stanowią obecnie 13% sprzedaży nowych pojazdów na całym świecie, w porównaniu z nieco ponad 1% pięć lat temu. To przejście było wspierane przez rządy (dotacje i zachęty dla pojazdów elektrycznych), które w 2021 r. prawie się podwoiły do około 30 miliardów dolarów. Niemniej jednak malejący udział dotacji rządowych w całkowitych wydatkach na elektryczne lekkie pojazdy użytkowe i gwałtownie rosnące liczby sprzedaży sugerują, że wybór konsumenta staje się głównym motorem napędowym na bardziej zaawansowanych rynkach pojazdów elektrycznych.

Globalny kryzys energetyczny wywołany inwazją Rosji na Ukrainę dramatycznie nasilił obawy o bezpieczeństwo energetyczne i inflacyjny wpływ wyższych cen energii na gospodarki i źródła utrzymania ludzi na całym świecie. Raport IEA podkreśla, że bardziej efektywne wykorzystanie energii jest pierwszą i najlepszą reakcją.

W obliczu obecnego kryzysu energetycznego widzimy oznaki, że efektywność energetyczna po raz kolejny jest traktowana priorytetowo. Efektywność energetyczna ma zasadnicze znaczenie dla radzenia sobie z dzisiejszym kryzysem, a jej ogromny potencjał jest niezaprzeczalny w zakresie sprostania wyzwaniom związanym z przystępnością cenową energii, bezpieczeństwem energetycznym i zmianą klimatu -powiedział dyrektor wykonawczy IEA Fatih Birol.

Elektryfikacja transportu i ogrzewania

Poprawa wydajności musi wynosić średnio około 4% rocznie w tej dekadzie, aby dostosować się do scenariusza zerowej emisji netto MAE do 2050 r. Pojawiają się zachęcające oznaki postępu. Elektryfikacja transportu i ogrzewania przyspiesza, a co ósmy samochód sprzedawany na całym świecie jest obecnie elektryczny, a prawie 3 miliony pomp ciepła ma zostać sprzedanych w 2022 r. w samej Europie – w porównaniu z 1,5 mln w 2019 r. – ponieważ stają się one coraz bardziej opłacalnym źródłem ogrzewania.

Miliardy na e mobilność w USA, Europie i Azji

Ten rok upłynął pod znakiem kilku znaczących zapowiedzi polityki i wydatków, które wskazują na dalsze inwestycje w efektywność i postęp w nadchodzących latach. Należą do nich ustawa o redukcji inflacji w Stanach Zjednoczonych, plan Unii Europejskiej REPowerEU i japoński program zielonej transformacji (GX), które w nadchodzących latach wydadzą setki miliardów dolarów na bardziej wydajne budynki, samochody i przemysł. Pakiety te – podobnie jak większość inwestycji w efektywność energetyczną w szerszym ujęciu – koncentrują się jednak na gospodarkach rozwiniętych i potrzebne są znacznie większe inwestycje w gospodarkach wschodzących i rozwijających się.

Źródło: iea.org

Narzędzia
i kalkulatory