Home Rynek Europa Francuzi dopłacą do elektryków…,ale wyprodukowanych w Europie

Rynek

Francuzi dopłacą do elektryków…,ale wyprodukowanych w Europie

Rynek

Francuzi dopłacą do elektryków…,ale wyprodukowanych w Europie

Europa stara się chronić europejski przemysł przed zalewem tanich samochodów elektrycznych z Chin.
Fot. Renault
Przeczytasz w < 1 minutę
Przeczytasz w < 1 minutę

Rząd francuski opublikował listę ponad 70 modeli samochodów elektrycznych kwalifikujących się do dotacji od 1 stycznia. Obejmuje ona około 65% wszystkich samochodów elektrycznych sprzedawanych we Francji. W zestawieniu próżno szukać samochodu elektrycznego z Chin. Jest za to Tesla, ale musi być wyprodukowana pod Berlinem.

Tak zwany „bonusologique”, dotacja samochodów elektrycznych we Francji, wyraźnie faworyzuje modele wyprodukowane w Europie. Ruch rządu francuskiego wpisuje się poniekąd w politykę unijną, która zmierza do „ochrony” rodzimej produkcji przed konkurencją tańszych aut zza Wielkiego Muru.

Tesla, ale tylko z Berlina

Lista pojazdów obejmuje ponad dwadzieścia modeli Stellantis Group  (24 modele), Renault (5 modeli) i niemieckich producentów. Co ciekawe na liście znalazł się produkt światowego lidera – Tesla Model Y, który jest montowany głównie w niemieckiej fabryce pod Berlinem. Ale Tesla Model 3 montowana w Chinach, Dacia Spring (bardzo popularny wśród francuskich klientów, tani elektryk) i MG4 nie załapały się już na dopłaty. Brak dotacji objął także auta giganta z Chin – BYD, który przecież oferuje swoje samochody na rynku francuskim.

Zreformowana premia środowiskowa wejdzie w życie 1 stycznia 2024 r. Prezydent Emmanuel Macron ogłosił już w maju, że chce, aby dotacja państwowa dla samochodów elektrycznych była uzależniona od emisji CO2 (zarówno podczas produkcji pojazdów i akumulatorów). Jednak na razie nie ujawniono szczegółowego klucza doboru listy, która będzie obowiązywać od nowego roku.

Wsparcie osób o niskich dochodach

Co ciekawe we Francji te same pojazdy, które kwalifikują się do „bonusu” przy zakupie, mogą być również subsydiowane w ramach oferty leasingowej. Dopłata będzie obowiązywać również od 1 stycznia 2024 r. i jest zarezerwowana dla osób o niskich dochodach. Aby zakwalifikować się do wsparcia państwa, pracownicy nie mogą zarabiać więcej niż 15 400 euro rocznie i muszą mieszkać, co najmniej 15 kilometrów od miejsca pracy lub podróżować ponad 8000 kilometrów rocznie w ramach swojej pracy. Jeśli kryteria te zostaną spełnione, państwo wspiera najemców z miesięczną dopłatą do raty w wysokości 100 euro (lub mniej). Program pozwoli na wynajem, na co najmniej trzy lata, samochodu elektrycznego.

Opracował: Rafał Wąsowicz

Źródło: electrive.com, bfmtv.com, własne, reuters
REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory