Skip to content
O nas
Instagram Twitter Youtube
Instagram Twitter Youtube
MENU
Wszystkie wiadomości

Aktualności

Pojazdy

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady
Infrastruktura

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject
Rynek

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat
Biznes

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
Technologia

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka
Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy EV

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy

Opinie

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Raporty

Infografiki

Wideo

Podcasty

Wywiady

Opinie

PREMIUM

Magazyn Elektromobilni

Biuro Prasowe

Narzędzia i kalkulatory

Mapa elektromobilności

Strefa Wiedzy

PRAWO

WIDEO

OCHRONA KLIMATU

TESTY

OPINIE

PODCASTY

PORADY

SPORT&LIFESTYLE

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
  • Aktualności
  • POJAZDY
  • INFRASTRUKTURA
  • Testy i opinie
  • Raporty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • Strefa Wiedzy
  • Aktualności
  • POJAZDY
  • INFRASTRUKTURA
  • Testy i opinie
  • Raporty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • Strefa Wiedzy
MENU
Wszystkie wiadomości

Aktualności

Pojazdy

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady
Infrastruktura

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject
Rynek

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat
Biznes

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
Technologia

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka
Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy EV

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy

Opinie

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Raporty

Infografiki

Wideo

Podcasty

Wywiady

Opinie

PREMIUM

Magazyn Elektromobilni

Biuro Prasowe

Narzędzia i kalkulatory

Mapa elektromobilności

Strefa Wiedzy

PRAWO

WIDEO

OCHRONA KLIMATU

TESTY

OPINIE

PODCASTY

PORADY

SPORT&LIFESTYLE

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

Home › Technologia › Baterie › <a href="https://elektromobilni.pl/ciekawy-rok-dla-bateryjnego-sektora/" title="Ciekawy rok dla bateryjnego sektora">Ciekawy rok dla bateryjnego sektora
  • BNEF spodziewa się, że średnia cena akumulatora w tym roku minimalnie wzrośnie
  • Fot. Mercedes

Analiza BloombergNEF

Ciekawy rok dla bateryjnego sektora

Analiza BloombergNEF

Ciekawy rok dla bateryjnego sektora

BNEF spodziewa się, że średnia cena akumulatora w tym roku minimalnie wzrośnie
Fot. Mercedes
  • 18/01/2023
Przeczytasz w 3 min
  • 18/01/2023
Przeczytasz w 3 min

Technologia akumulatorów sodowo-jonowych i pojawienie się na rynku w 2023 roku przynajmniej jednego dużego producenta może obniżyć koszty już w 2026 r. Z kolei po ubiegłorocznych podwyżkach ceny akumulatorów litowo-jonowych pozostaną na podwyższonym poziomie, średnio 152 USD / kWh. Ceny litu i niklu również pozostaną wysokie w nadchodzącym roku. Europejski rynek bateryjny powinien dostać subsydialny impuls – wynika z analizy pracowni badawczej BloombergNEF.

Po ubiegłorocznych podwyżkach ceny akumulatorów litowo-jonowych pozostaną one na podwyższonym poziomie, średnio 152 USD / kWh. W 2022 r. ważona wolumenem cena akumulatorów litowo-jonowych we wszystkich sektorach wyniosła średnio 151 USD za kilowatogodzinę (kWh), co stanowiło wzrost o 7% w stosunku do 2021 r. (po raz pierwszy BNEF odnotował wzrost ceny). Obecnie BNEF spodziewa się, że średnia cena akumulatora minimalnie wzrośnie do 152 USD / kWh w 2023 r. Ceny litu i niklu również pozostaną wysokie w nadchodzącym roku, biorąc pod uwagę niepewność związaną z rynkiem Chin (pojawiające się ogniska Covid) i ciągłymi zakłóceniami w łańcuchach dostaw metali spowodowanymi wojną Rosji na Ukrainie.

Zmienność podaży, popytu i cen utrzyma się, chociaż ceny litu mogą zacząć spadać wraz z nową podażą. W drugiej połowie 2022 r. cenami metali wykorzystywanych w akumulatorach „wstrząsnęły” wydarzenia na całym świecie: nasiliła się wojna Rosji na Ukrainie, trwała walka Chin z Covidem, narastała presja inflacyjna i rosły obawy przed recesją. Jednak wzrost cen metali utrzymywał się przez większą część roku, ale długoterminowe perspektywy są optymistyczne (pomimo oznak, że krótkie spowolnienie popytu na metale może być nieuchronne).

Pojawienie się dużego producenta akumulatorów sodowo-jonowym dadzą tej technologii dodatkowy impuls. Choć technologie tych akumulatorów są wciąż w początkowej fazie rozwoju, zainteresowanie nimi zaczyna się zwiększać. Alternatywa dla akumulatorów litowo-jonowych, czyli technologia akumulatorów sodowo-jonowych, może złagodzić presję na rynku akumulatorów – i potencjalnie obniżyć koszty – już w 2026 r.  „Przewidujemy, że w 2023 r. co najmniej jeden duży producent akumulatorów ogłosi duży plan działania dotyczący akumulatorów sodowo-jonowych. Ponadto sądzimy, że zostaną wprowadzone na rynek dwa główne systemy magazynowania energii (ESS) i że co najmniej jedna duża firma produkująca pojazdy dwu- lub trzykołowe ogłosi model pojazdu zasilanego akumulatorami sodowo-jonowymi” – piszą eksperci Bloomberga.

Rynek akumulatorów półprzewodnikowych rozwinie się, a nowe inwestycje mogą dodać ponad 40 GWh. Akumulatory półprzewodnikowe stały się najbardziej obiecującą technologią zwiększania gęstości energii na poziomie ogniw do 500 watogodzin na kilogram i obniżania cen baterii w drugiej połowie dekady. Kilku wiodących producentów baterii, takich jak LG Energy Solution, CATL i SK, a także startupy, takie jak Solid Power, Prologium i Quantumscape, przedstawiło jasne plany komercjalizacji akumulatorów półprzewodnikowych w ciągu tej dekady.

Opublikowano wytyczne amerykańskiej ustawy o redukcji inflacji, co prowadzi do ponad 80 miliardów dolarów nowych inwestycji w łańcuch dostaw baterii. Ustawa o redukcji inflacji (IRA) została podpisana przez prezydenta USA Joe Bidena 16 sierpnia 2022 r., dając jednocześnie zastrzyk co najmniej 369 miliardów dolarów do krajowej gospodarki opartej na czystej energii. Z dużą częścią funduszy trafiającą do sektora energetycznego i pojazdów elektrycznych, ustawa stanowi największy jak dotąd krok na rzecz wzmocnienia łańcucha dostaw akumulatorów w USA. W poszczególnych obszarach “Advanced Manufacturing Production Credit” i “Clean Vehicle Credit” ustawa wprowadziła różnorodne kredyty w celu wsparcia krajowego łańcucha dostaw, od surowców po ogniwa akumulatorowe, moduły, pojazdy elektryczne (EV) i magazynowanie energii.

Osłabiona pozycja w obszarze produkcji baterii zmusi UE do ponownego przemyślenia zachęt. Ponieważ północnoamerykański łańcuch dostaw baterii cieszy się wzmocnieniem IRA, europejscy gracze na rynku baterii prawdopodobnie będą naciskać na UE, aby również oferowała nowe zachęty. BNEF zakłada reakcję UE, która może zawierać nowe programy subsydiów dla krajowej produkcji. W obliczu słabnącego entuzjazmu dla lokalnej produkcji baterii, Europa będzie pod presją, aby poluzować zasady pomocy państwa (unijne reguły konkurencji, które ograniczają wydatki na dotacje na poziomie krajowym, a nie za pośrednictwem UE), złagodzić wydawanie pozwoleń i potencjalnie przeznaczyć dodatkowe fundusze UE na konkurencyjny łańcuch dostaw baterii.

W miarę jak w UE i USA obowiązują jasne zasady regulujące pochodzenie surowców, chiński łańcuch dostaw baterii opracowuje … ich kreatywne obejścia. Chińskie firmy będą uważnie obserwować wdrażanie wytycznych IRA, ze szczególnym uwzględnieniem regulacji krytycznych minerałów i komponentów baterii – oraz definicji “zagranicznych podmiotów budzących obawy”. Mówi się, że Ford i CATL rozważają budowę zakładu produkcji akumulatorów w Michigan w USA, w złożonym układzie, który pozwoliłby zakładowi czerpać korzyści podatkowe przy jednoczesnym poszanowaniu warunków prawa (Ford byłby właścicielem zakładu, podczas gdy CATL by nim zarządzał). Takie kreatywne obejścia staną się coraz bardziej prawdopodobne wśród chińskich firm, szczególnie wśród tych, które są zainteresowane ekspansją w USA.

Koszty systemu magazynowania energii pozostaną powyżej 300 USD / kWh (…). W 2022 r. rosnące ceny surowców i komponentów doprowadziły do pierwszego wzrostu kosztów systemu magazynowania energii od czasu rozpoczęcia przez BNEF badania kosztów ESS w 2017 r. Oczekuje się, że koszty pozostaną wysokie w 2023 r., a następnie spadną w 2024 r.

Rynek systemów magazynowania energii podwoi się, dodając około 28 GW / 69 GWh do końca 2023 r., czyli ulegnie niemal podwojeniu się w stosunku do instalacji z 2022 r.

Źródło: bnef.com
  • Tagi: akumulatory, baterie, raport Bloomberg NEF
REKLAMA

Więcej z kategorii

Baterie, Raporty, Rynek, Technologia

Infrastruktura, Technologia

Green Cell

Ładowarki Habu SE na wyposażeniu samochodów elektrycznych KIA

29/11/2023
Technologia

Ennovation Technology

Od samochodu zwiadowczego, po kopalnianego łazika, czyli konwersja samochodów spalinowych na elektryczne

29/11/2023
Raporty

Polish EV Outlook 2023

Raport PSPA: Polska u progu elektromobilnej rewolucji w sektorze drogowego transportu ciężkiego

28/11/2023
Baterie, Technologia

Toyota

„Battery 3R” – plan na pełen cykl życia baterii z aut elektrycznych  

27/11/2023
Baterie

Rynek bateryjny

Counterpoint: Chiny i Korea kontra Europa i USA

23/11/2023
Raporty, Transport ciężki

Raport ICCT

Europejska dekarbonizacja transportu ciężkiego

22/11/2023
Raporty

Raport T&E

Elektryfikacja flot kluczem dostępowym do samochodów elektrycznych

22/11/2023
Rynek

ACEA – unijny rynek w październiku

Samochody elektryczne wyprzedziły diesle

21/11/2023
Infrastruktura, Technologia

Ładowarki Habu SE na wyposażeniu samochodów elektrycznych KIA

29/11/2023
Technologia

Od samochodu zwiadowczego, po kopalnianego łazika, czyli konwersja samochodów spalinowych na elektryczne

29/11/2023
Raporty

Raport PSPA: Polska u progu elektromobilnej rewolucji w sektorze drogowego transportu ciężkiego

28/11/2023
Baterie, Technologia

„Battery 3R” – plan na pełen cykl życia baterii z aut elektrycznych  

27/11/2023
Baterie

Counterpoint: Chiny i Korea kontra Europa i USA

23/11/2023
Raporty, Transport ciężki

Europejska dekarbonizacja transportu ciężkiego

22/11/2023

Wybór Redakcji

Infrastruktura, Technologia

Ładowarki Habu SE na wyposażeniu samochodów elektrycznych KIA

29/11/2023
Audi, Sport&Lifestyle

Ostatni test przed Dakarem

29/11/2023
Technologia

Od samochodu zwiadowczego, po kopalnianego łazika, czyli konwersja samochodów spalinowych na elektryczne

29/11/2023
Infrastruktura, Mercedes-Benz

Pierwszy europejski Charging Hub koncernu ruszył w Mannheim

28/11/2023
Floty, Ochrona klimatu

Elektryczne Citroeny ochronią środowisko

28/11/2023
KIA, Osobowe

Kia EV9 w gronie siedmiu finalistów konkursu

28/11/2023
BYD, Osobowe

Sześć milionów elektrycznych aut trafiło do klientów

28/11/2023
Pojazdy, Transport ciężki

Do 2030 roku autobusy i ciężarówki elektryczne pochłoną połowę całkowitego zużycia energii elektrycznej w sektorze transportu

28/11/2023

Narzędzia
i kalkulatory

Katalog
samochodów
elektrycznych

Mapa stacji
ładowania

Kalkulator
kosztów
ładowania

(stacje)

Porównywarka
taryfowa

(ładowanie
domowe)

Profiler
ładowarki
domowej

Kalkulator
dopłat dla osób
fizycznych

Kalkulator
dopłat dla
przedsiębiorców

Kalkulator
CO₂

Mapa zasięgu
samochodu
elektrycznego

Kalkulator
całkowitych
kosztów
posiadania

Porównywarka
EV

Ranking
EV

Kalkulator czasu
ładowania

Kalkulator
oszczędności
użytkowych

biuro@elektromobilni.pl
+48 507 686 158

Centrum Nowej Mobilności
Fabryczna 5A
00-446 Warszawa
www.pspa.com.pl

Instagram Twitter Youtube
  • Aktualności
  • Pojazdy
  • Infrastruktura
  • Rynek
  • Biznes
  • Technologia
  • Raporty
  • Infografiki
  • Wideo
  • Podcasty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • O nas
  • Biuro prasowe
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Klauzula informacyjna (RODO)
  • Źródła