Home Magazyn Chińskie samochody odstają od europejskich? Można się zdziwić.

Tour de NIO

Chińskie samochody odstają od europejskich? Można się zdziwić.

Tour de NIO

Chińskie samochody odstają od europejskich? Można się zdziwić.

Fot. Piotr Ziółkowski, EV Klub Polska
Najbliższy punkt wymiany baterii i salon Nio znajdują się w Berlinie
Przeczytasz w 4 min
Przeczytasz w 4 min

NIO to marka z Państwa Środka, z głównym biurem projektowym w Monachium. Oferuje progresywne samochody klasy premium EV, wyposażone w unikalne technologie m.in. system szybkiej wymiany baterii. Byliśmy na Tour de NIO, które pokazało rzeczywiste możliwości aut chińskiego producenta.

Temat samochodów elektrycznych z Chin stał się języczkiem u wagi, ze względu na dochodzenie Komisji Europejskiej, w związku z podejrzeniami o dumping cenowy chińskich produktów. Urzędnicy z Unii Europejskiej sprawdzają, czy rząd w Pekinie dotuje koncerny samochodowe z Państwa Środka, nieuczciwie obniżając ceny pojazdów. Ale czy azjatyckim producentom zależy wyłącznie na konkurowaniu ceną? Naszym zdaniem niekoniecznie. Wielu chińskich producentów inwestuje miliardy juanów (a raczej euro i dolarów) w czołowych światowych designerów, biura projektowe ulokowane w Europie, najlepsze materiały i najdroższe technologie precyzyjnej, wysokojakościowej produkcji.

NIO Inc. – wyboista droga finezyjnej technologii

Założony w listopadzie 2014 roku koncern NIOInc. projektuje i produkuje inteligentne pojazdy elektryczne klasy premium, wprowadzając innowacje w zakresie jazdy autonomicznej, oprogramowania, układów napędowych i akumulatorów jak np. unikalna technologia wymiany akumulatorów, Battery as a Service (BaaS), a także własne technologie autonomicznej jazdy.

Co prawda wyniki finansowe NIO przypominają taniec smoka cesarskiego z okazji parady chińskiego nowego roku, ale to raczej wynik gigantycznych inwestycji i rachunek za ekspresowe tempo wzrostu, bo we wrześniu 2023 r. NIO dostarczyło 15 641 pojazdów, co oznacza wzrost o 43,8% rok do roku. Dostawy obejmowały 11 504 elektrycznych SUV-ów premium i 4137 elektrycznych sedanów premium. NIO dostarczyło 55 432 pojazdów w trzecim kwartale 2023 r., co stanowi wzrost o 75,4% rok do roku. Łączna liczba dostaw pojazdów NIO na dzień 30 września 2023 r. wyniosła 399 549.

NIO on Tour

Wróćmy jednak do kraju nad Wisłą, a dokładniej do krainy nad Wartą. Poznański City Park, to jedna z bardziej prestiżowych lokalizacji w stolicy Wielkopolski. Pośród ceglanej architektury dawnych koszar przy ulicy Wojskowej, mieszczą się topowe restauracje, luksusowe butiki oraz…ładowarki Tesla Supercharger.  Właśnie w otoczeniu szybkich ładowarek Tesli, importer samochodów NIO prezentował samochody klientom z Wielkopolski.

Na rozgrzanej od słońca granitowej kostce brukowej w prestiżowym City Parku, wyeksponowano dwa modele: SUVa klasy wyższej EL7 i sedana klasy średniej ET5. Fot. Redakcja

Rywal Tesli Model 3NIO ET5, przy długości 479 cm i wysokości 149,9 cm, może nie przejedzie pod zamkniętym szlabanem jak Lamborghini Miura (105,5 cm wysokości – przyp. red.), ale z pewnością jest niski, smukły i dynamiczny. Sylwetka samochodu z przodu lub z tyłu, ze względu na szerokość prawie 2m, daje obietnicę dużej mocy. I to wrażenie nie jest tylko obietnicą, bo samochód ma moc 490 KM, moment obrotowy 700 Nm i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4 s. W Europie mamy do wyboru dwie pojemności akumulatora: 75 kWh (zasięg wg WLTP 456 km) lub 100 kWh (590 km zasięgu). W Chinach do oferty wchodzi bateria 150 kWh, która obiecuje zasięg nawet 900 km.

Trudnym do zdefiniowania kolorem (przynajmniej dla nas) okazał się Aurora Green. To jeden z dziewięciu lakierów w palecie ET5. Fot. Redakcja

NIO EL7, na rodzimym rynku nazywa się ES7, ale według doniesień, marka stoi w obliczu pozwu o naruszenie znaku towarowego złożonego przez Audi, w związku z nazwami ES6, ES7 i ES8, podobnymi do znanych od lat modeli z czterema pierścieniami: S6, S7 i S8. Firma wprowadziła na rynek europejski ES7 pod nazwą EL7, „aby uniknąć wpływu na interesy europejskich użytkowników”. Nic dziwnego, że europejscy producenci robią się niespokojni. Wystarczy spojrzeć na parametry EL7: 643 KM, 3,9s od 0 do 100 km/h, zasięg nawet 750 km z zapowiadaną baterią 150 kWh (teraz dostępny jest pakiet 75 kWh lub 100 kWh).

Specyfikacja NIO EL7
Długość4912 mm
Szerokość1987 mm
Wysokość1720 mm
Rozstaw osi2960 mm
Liczba miejsc5
Objętość bagażnika658-1545 litrów
Układ układu napędowegoAWD
Liczba silnikówDwa
Moc silnika przedniego180 kW (241 KM)
Moc silnika tylnego300 kW (402 KM)
Moc systemu480 kW (643 KM)
Moment obrotowy systemu850 Nm
Paczka baterii75 kWh/100 kWh/150 kWh
Zasięg WLTP (szacunkowy Nio)75 kWh – 394 km 100 kWh – 513 km 150 kWh – 750 km (szacunkowo)
Zużycie energii WLTP (szacunkowe Nio)od 18,3 kWh/100 km
Przyspieszenie (0–100 km/h na godzinę)3,9 sekundy
Hamowanie (100 km/h-0)33,9 metra
Uciąg (z pakietem przyczepy)2000 kg
NIO EL7 z czarnymi słupkami “gloss”, czarnym dachem i listwami “offroad” oraz czarnymi felgami z polerowanym frontem, w połączeniu z białym lakierem “Cloud White” robi świetne wrażenie. Fot. Redakcja
Chiński produkt jest źle wykonany i ma problemy z jakością? Może kiedyś. Jakość wykonania i materiałów we wnętrzach samochodów NIO są wzorowe. Fot. Redakcja

Ceny i warunki

Sedan Nio ET5 z akumulatorem 75 kWh jest dostępny w cenie poniżej 300 000 zł (dokładnie 299 tys. 900 zł). Po zamówieniu można się spodziewać odbioru samochodu w ciągu kilkunastu dni, bo prekonfigurowane pojazdy czekają w centralnym magazynie w Niemczech.

SUV Nio EL7, również z baterią 75 kWh, jest dostępny od 426 tys. 900 zł i podobnie jak ET5, może być dostarczony w ciągu kilkunastu dni z magazynu w Niemczech.

Do końca roku planujemy sprzedać łącznie 25 samochodów na polskim rynku. W przyszłym roku planujemy również otwarcie 10 punktów serwisowych NIO w Polsce. Na przełomie roku będzie dostępna zapowiadana bateria 150 kWh, która zapewni zasięg nawet do 1000 kilometrów – powiedział Kamil Pyclik, Prezes firmy PRO-EV importującej NIO.

Podsumowanie

Legendarny Prezes koncernu Volkswagen i wnuk jeszcze bardziej legendarnego Ferdynanda Porsche – Ferdinand Piëch, krótko przed emeryturą postanowił, że stworzy najbardziej dopracowany samochód luksusowy klasy F. Tak powstał Volkswagen Phaeton. Projekt pochłonął istne wagony pieniędzy i finalnie powstał wybitny samochód. Ale pojazd miał jeden poważny mankament. Chociaż był niemal doskonały i dzielił technologie z Bentleyem, był “tylko” Volkswagenem. Produkcję zakończono w 2016 roku ze względu na znikomą sprzedaż. Samochody NIO zdobywają nagrody za design, mają oszałamiające osiągi, najnowszą technologię na pokładzie i dobrze skalkulowane ceny. Czy to wystarczy do osiągnięcia sukcesu w segmencie premium poza rynkiem chińskim? Z pewnością może pomóc zapowiadana budowa 4 tys. punktów automatycznej wymiany baterii, rozbudowa sieci serwisowej w Europie i wprowadzenie baterii 150 kWh w formule wynajmu zamiast zakupu (duża szansa na zasięg ok. 900 km, przy niskiej cenie samochodu bez baterii na własność).

elektromobilni.pl

Narzędzia
i kalkulatory

Partnerzy kampanii Elektromobilni.pl

Partnerzy strategiczni
Partnerzy branżowi
Organizator