Temat samochodów elektrycznych z Chin stał się języczkiem u wagi, ze względu na dochodzenie Komisji Europejskiej, w związku z podejrzeniami o dumping cenowy chińskich produktów. Urzędnicy z Unii Europejskiej sprawdzają, czy rząd w Pekinie dotuje koncerny samochodowe z Państwa Środka, nieuczciwie obniżając ceny pojazdów. Ale czy azjatyckim producentom zależy wyłącznie na konkurowaniu ceną? Naszym zdaniem niekoniecznie. Wielu chińskich producentów inwestuje miliardy juanów (a raczej euro i dolarów) w czołowych światowych designerów, biura projektowe ulokowane w Europie, najlepsze materiały i najdroższe technologie precyzyjnej, wysokojakościowej produkcji.
NIO Inc. – wyboista droga finezyjnej technologii
Założony w listopadzie 2014 roku koncern NIOInc. projektuje i produkuje inteligentne pojazdy elektryczne klasy premium, wprowadzając innowacje w zakresie jazdy autonomicznej, oprogramowania, układów napędowych i akumulatorów jak np. unikalna technologia wymiany akumulatorów, Battery as a Service (BaaS), a także własne technologie autonomicznej jazdy.
Co prawda wyniki finansowe NIO przypominają taniec smoka cesarskiego z okazji parady chińskiego nowego roku, ale to raczej wynik gigantycznych inwestycji i rachunek za ekspresowe tempo wzrostu, bo we wrześniu 2023 r. NIO dostarczyło 15 641 pojazdów, co oznacza wzrost o 43,8% rok do roku. Dostawy obejmowały 11 504 elektrycznych SUV-ów premium i 4137 elektrycznych sedanów premium. NIO dostarczyło 55 432 pojazdów w trzecim kwartale 2023 r., co stanowi wzrost o 75,4% rok do roku. Łączna liczba dostaw pojazdów NIO na dzień 30 września 2023 r. wyniosła 399 549.
NIO on Tour
Wróćmy jednak do kraju nad Wisłą, a dokładniej do krainy nad Wartą. Poznański City Park, to jedna z bardziej prestiżowych lokalizacji w stolicy Wielkopolski. Pośród ceglanej architektury dawnych koszar przy ulicy Wojskowej, mieszczą się topowe restauracje, luksusowe butiki oraz…ładowarki Tesla Supercharger. Właśnie w otoczeniu szybkich ładowarek Tesli, importer samochodów NIO prezentował samochody klientom z Wielkopolski.
Rywal Tesli Model 3 – NIO ET5, przy długości 479 cm i wysokości 149,9 cm, może nie przejedzie pod zamkniętym szlabanem jak Lamborghini Miura (105,5 cm wysokości – przyp. red.), ale z pewnością jest niski, smukły i dynamiczny. Sylwetka samochodu z przodu lub z tyłu, ze względu na szerokość prawie 2m, daje obietnicę dużej mocy. I to wrażenie nie jest tylko obietnicą, bo samochód ma moc 490 KM, moment obrotowy 700 Nm i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4 s. W Europie mamy do wyboru dwie pojemności akumulatora: 75 kWh (zasięg wg WLTP 456 km) lub 100 kWh (590 km zasięgu). W Chinach do oferty wchodzi bateria 150 kWh, która obiecuje zasięg nawet 900 km.
NIO EL7, na rodzimym rynku nazywa się ES7, ale według doniesień, marka stoi w obliczu pozwu o naruszenie znaku towarowego złożonego przez Audi, w związku z nazwami ES6, ES7 i ES8, podobnymi do znanych od lat modeli z czterema pierścieniami: S6, S7 i S8. Firma wprowadziła na rynek europejski ES7 pod nazwą EL7, „aby uniknąć wpływu na interesy europejskich użytkowników”. Nic dziwnego, że europejscy producenci robią się niespokojni. Wystarczy spojrzeć na parametry EL7: 643 KM, 3,9s od 0 do 100 km/h, zasięg nawet 750 km z zapowiadaną baterią 150 kWh (teraz dostępny jest pakiet 75 kWh lub 100 kWh).
Specyfikacja NIO EL7 | |
Długość | 4912 mm |
Szerokość | 1987 mm |
Wysokość | 1720 mm |
Rozstaw osi | 2960 mm |
Liczba miejsc | 5 |
Objętość bagażnika | 658-1545 litrów |
Układ układu napędowego | AWD |
Liczba silników | Dwa |
Moc silnika przedniego | 180 kW (241 KM) |
Moc silnika tylnego | 300 kW (402 KM) |
Moc systemu | 480 kW (643 KM) |
Moment obrotowy systemu | 850 Nm |
Paczka baterii | 75 kWh/100 kWh/150 kWh |
Zasięg WLTP (szacunkowy Nio) | 75 kWh – 394 km 100 kWh – 513 km 150 kWh – 750 km (szacunkowo) |
Zużycie energii WLTP (szacunkowe Nio) | od 18,3 kWh/100 km |
Przyspieszenie (0–100 km/h na godzinę) | 3,9 sekundy |
Hamowanie (100 km/h-0) | 33,9 metra |
Uciąg (z pakietem przyczepy) | 2000 kg |
Ceny i warunki
Sedan Nio ET5 z akumulatorem 75 kWh jest dostępny w cenie poniżej 300 000 zł (dokładnie 299 tys. 900 zł). Po zamówieniu można się spodziewać odbioru samochodu w ciągu kilkunastu dni, bo prekonfigurowane pojazdy czekają w centralnym magazynie w Niemczech.
SUV Nio EL7, również z baterią 75 kWh, jest dostępny od 426 tys. 900 zł i podobnie jak ET5, może być dostarczony w ciągu kilkunastu dni z magazynu w Niemczech.
Do końca roku planujemy sprzedać łącznie 25 samochodów na polskim rynku. W przyszłym roku planujemy również otwarcie 10 punktów serwisowych NIO w Polsce. Na przełomie roku będzie dostępna zapowiadana bateria 150 kWh, która zapewni zasięg nawet do 1000 kilometrów – powiedział Kamil Pyclik, Prezes firmy PRO-EV importującej NIO.
Podsumowanie
Legendarny Prezes koncernu Volkswagen i wnuk jeszcze bardziej legendarnego Ferdynanda Porsche – Ferdinand Piëch, krótko przed emeryturą postanowił, że stworzy najbardziej dopracowany samochód luksusowy klasy F. Tak powstał Volkswagen Phaeton. Projekt pochłonął istne wagony pieniędzy i finalnie powstał wybitny samochód. Ale pojazd miał jeden poważny mankament. Chociaż był niemal doskonały i dzielił technologie z Bentleyem, był “tylko” Volkswagenem. Produkcję zakończono w 2016 roku ze względu na znikomą sprzedaż. Samochody NIO zdobywają nagrody za design, mają oszałamiające osiągi, najnowszą technologię na pokładzie i dobrze skalkulowane ceny. Czy to wystarczy do osiągnięcia sukcesu w segmencie premium poza rynkiem chińskim? Z pewnością może pomóc zapowiadana budowa 4 tys. punktów automatycznej wymiany baterii, rozbudowa sieci serwisowej w Europie i wprowadzenie baterii 150 kWh w formule wynajmu zamiast zakupu (duża szansa na zasięg ok. 900 km, przy niskiej cenie samochodu bez baterii na własność).
elektromobilni.pl