CATL z premierową baterią

Milion kilometrów gwarancji – idzie rewolucja bateryjna od CATL

Nowa bateria od CATL będzie rewolucją w świecie elektromobilności

Chiński gigant CATL zaprezentował akumulator Shenxing Pro – konstrukcję, która ma szansę wyznaczyć nowe standardy w świecie samochodów elektrycznych. Szybkie ładowanie, rekordowy zasięg i innowacyjne zabezpieczenia sprawiają, że nowa technologia może zmienić sposób, w jaki myślimy o elektromobilności.

Europa coraz szybciej przesiada się na auta elektryczne. Według prognoz Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA), w 2025 roku sprzedaż samochodów z napędem elektrycznym na Starym Kontynencie sięgnie czterech milionów sztuk – o blisko 800 tys. więcej niż rok wcześniej. Rosnące zainteresowanie idzie jednak w parze z pytaniami o rzeczywistą użyteczność technologii. Po pierwsze, czy baterie zapewnią wystarczający zasięg? Po drugie, czy naładują się w rozsądnym czasie i – co najważniejsze – czy będą bezpieczne?

Na te wątpliwości CATL odpowiada premierą Shenxing Pro, czyli nowej generacji akumulatora litowo-żelazowo-fosforanowego (LFP). Producent podkreśla, że to najbezpieczniejsza bateria EV na świecie, a zarazem rozwiązanie idealnie dostosowane do europejskich warunków rynkowych

Milion kilometrów gwarancji – idzie rewolucja bateryjna od CATL - KNM 2025 Baner 3200x1000px13

Milion kilometrów i 758 km zasięgu

Shenxing Pro w wersji Super Long Life & Long Range oferuje do 758 km zasięgu w cyklu WLTP i gwarantowaną żywotność na poziomie 1 mln km lub 12 lat eksploatacji. Co więcej, spadek pojemności po pierwszych 200 tys. km ma wynosić jedynie 9 proc., co czyni nową baterię atrakcyjną zwłaszcza dla operatorów flot i firm leasingowych.

Drugi wariant – Super-Fast Charging – pokazuje, jak bardzo CATL zbliżył się do wizji „tankowania prądu jak benzyny”. Akumulator pozwala przejechać 478 km po 10 minutach ładowania, co daje średnio 0,8 km zasięgu na każdą sekundę postoju przy ładowarce. Nawet w warunkach arktycznych Shenxing Pro utrzymuje wyjątkowe osiągi – w temperaturze –20°C wystarczy 20 minut, by zgromadzić energię na 410 km jazdy – czytamy w komunikacie prasowym producenta.

Technologia bezpieczeństwa nowej ery

Prawdziwą innowacją jest jednak technologia No Propagation 3.0 (NP3.0). To technologia ograniczająca ryzyko tzw. niekontrolowanego wzrostu temperatury (z ang. thermal runaway), który w klasycznych bateriach może skutkować pożarem. Według zapewnień CATL, model Shenxing Pro ma utrzymać zasilanie przez godzinę nawet w sytuacji awarii – bez wydzielania dymu ani pojawienia się płomieni. W czasach, gdy samochody coraz częściej wykorzystują systemy autonomiczne i sztuczną inteligencję, taka pewność działania staje się fundamentem zaufania do elektromobilności.

Shenxing Pro korzysta również z tzw. falowych ogniw o unikalnej konstrukcji, które zwiększają sztywność całego pakietu i jego odporność na drgania nawet o 25 proc. Chiński producent chwali się też rekordową sprawnością upakowania – aż 76 proc. objętości akumulatora stanowią aktywne ogniwa, co oznacza mniej kompromisów między gabarytami a zasięgiem.

Milion kilometrów gwarancji – idzie rewolucja bateryjna od CATL - obraz 5

Produkcja w Europie i dla Europy

Nowa bateria to także jasny sygnał dla konkurencji – jesteśmy numer 1 na świecie, tym bardziej, że CATL od kilku lat wzmacnia swoje zaangażowanie na rynku europejskim – inwestując już ponad 11 miliardów euro w lokalne fabryki i centra badawcze. Zakład w niemieckim Arnstadt działa pełną parą, a kolejne inwestycje planowane są m.in. w Hiszpanii i na Węgrzech. Chiński koncern podkreśla, że jego celem jest tworzenie „ekosystemu elektromobilności w obiegu zamkniętym” – od produkcji baterii, przez ich użytkowanie, aż po recykling.

Partner dla europejskiej motoryzacji

CATL współpracuje dodatkowo z ponad 200 producentami samochodów, w tym z największymi markami europejskimi – od BMW i Volkswagena, po Mercedesa i Stellantisa. Tym samym nowy akumulator ma być kolejnym krokiem w kierunku tego, by Europa nie tylko korzystała z dostaw z Azji, ale zyskała własne, stabilne zaplecze technologiczne.

– Shenxing Pro łączy światowej klasy bezpieczeństwo z realnymi potrzebami mobilności. To akumulator, który pozwoli kierowcom w Europie cieszyć się jazdą bez obaw o zasięg, czas ładowania czy ryzyko awarii – mówił podczas premiery dr Zhu Lingbo, CTO CATL International Business Unit.

REKLAMA