Duże obłożenie hoteli w weekend
Obecny szczyt sezonu turystycznego stawia kierowców aut na prąd przed nie lada wyzwaniem. Znalezienie wolnego noclegu, który dodatkowo oferuje możliwość naładowania pojazdu, bywa niezwykle trudne. Sytuacja ta ulegnie z pewnością poprawie już po sezonie, gdy obłożenie hoteli spadnie, a dostępność punktów ładowania zwiększy się w stosunku do popytu. Niemniej, perspektywa wyjazdu w sierpniu wymaga starannego planowania trasy i miejsc postoju.
Spójrzmy zatem na dane z najpopularniejszego portalu rezerwacyjnego lub – jak to woli – najmu krótkoterminowego, który w swoich opcjach wyszukiwania posiada filtr „stacja ładowania pojazdów elektrycznych”. Dane dla długiego weekendu, tj. 14-17 sierpnia, dla dwóch dorosłych osób w jednym pokoju, rysują obraz sporych dysproporcji. W Gdyni, choć dostępne są aktualnie 25 wolne obiekty noclegowe, to żaden z nich nie oferuje dostępu do ładowarki elektrycznej.
Podobnie wygląda sytuacja w popularnych kurortach nadmorskich. W Juracie z 2 wolnych hoteli żaden nie ma ładowarek, w Krynicy Morskiej na 9 obiektów również żaden nie posiada tej infrastruktury, a w Kołobrzegu i Międzyzdrojach na 9 i 5 wolnych obiektów, także brakuje stacji ładowania. Olsztyn, z 61 wolnymi obiektami, również nie ma ani jednego „noclegu” z ładowarką.
Nieco lepiej jest w większych miastach i niektórych regionach. W Gdańsku, na 171 wolnych obiektów, 7 oferuje ładowarki, z czego 5 to te hotele. Sopot, mimo że ma tylko 20 wolnych miejsc, może pochwalić się jednym 5-gwiazdkowym hotelem z ładowarką. W Toruniu na 27 obiektów tylko jeden posiada stację ładowania. Lublin wypada stosunkowo dobrze, oferując 5 stacji ładowania na 39 wolnych obiektów noclegowych.

Na ten weekend prawdziwą oazą dla kierowców elektryków wydaje się być za to Kraków, gdzie na 303 wolne obiekty, aż 17 wyposażonych jest w stacje ładowania, z czego 14 to hotele. Zakopane, chętnie wybierane na górskie wypady, oferuje 7 miejsc z ładowarkami wśród 30 dostępnych obiektów, z czego 5 to hotele. Wrocław, z 216 wolnymi obiektami, ma 11 z ładowarkami, w tym 9 hoteli. Nawet w Karpaczu znajdziemy jeden obiekt z ładowarką na 7 wolnych hoteli. W Mrągowie, choć wolne są tylko 2 obiekty, to tylko jeden hotel i to w Mikołajkach oferuje dostęp do punktu ładowania w tym terminie.
Stan wolnych obiektów noclegowych na 12.08.2025 wg najpopularniejszego portalu rezerwacyjnego.
| Cel podróży | Liczba wolnych obiektów | Liczba obiektów z ładowarkami | % obiektów z ładowarkami | Dodatkowe informacje |
| Gdynia | 25 | 0 | ||
| Gdańsk | 171 | 7 | 4,09 | 5 to hotele |
| Sopot | 20 | 1 | 5 | 5-gwiazdkowy hotel |
| Jurata | 2 | 0 | 0 | |
| Krynica Morska | 9 | 0 | 0 | |
| Kołobrzeg | 9 | 0 | 0 | |
| Międzyzdroje | 5 | 0 | 0 | |
| Olsztyn | 61 | 0 | 0 | |
| Mrągowo | 2 | 1 | 50 | hotel w Mikołajkach |
| Toruń | 27 | 1 | 3,7 | |
| Lublin | 39 | 5 | 12,82 | |
| Kraków | 303 | 17 | 5,61 | 14 to hotele |
| Zakopane | 30 | 7 | 23,33 | 5 to hotele |
| Wrocław | 216 | 11 | 5,09 | 9 to hotele |
| Karpacz | 7 | 1 | 14,29 |
Jak z ładowarkami?
Oczywiście nie zniechęcamy do wypadu „elektrykiem” na weekend w te destynacje, tym bardziej, że w przywołanych miejscach są publiczne ładowarki, np. w Trójmieście jest ich łącznie kilkaset w Kołobrzegu kilkadziesiąt a w Olsztynie ponad 70. Zwracamy za to uwagę na fakt, że mimo iż infrastruktura ładowania w Polsce rozwija się dynamicznie – pod koniec czerwca 2025 roku w Polsce funkcjonowało już 10 255 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych – to ich dostępność w miejscach noclegowych, zwłaszcza w szczycie sezonu i popularnych miejscach wypoczynkowych, wciąż pozostaje wyzwaniem.
Rzecz jasna w hotelach najczęściej spotkamy ładowarki typu AC, które choć wolniejsze, to doskonale sprawdzają się do nocnego uzupełniania energii – ten czas powinien wystarczyć, by spokojnie naładować akumulator trakcyjny auta. W tym miejscu warto zauważyć, że rosnąca popularność elektromobilności sprawia, że duże sieci hotelowe coraz częściej inwestują w rozbudowane stanowiska ładowarek, oferując także szybkie stacje ładowanie prądem stałym (DC) o dużej mocy, a nawet dedykowane, ultraszybkie punkty, w tym Superchargery.
Oferta dla hoteli
No właśnie. Branża dostrzega e-mobilny trend a firmy coraz bardziej rozbudowują swoją ofertę, także dla hoteli, pensjonatów i innych miejsc wypoczynku. Przykładem jest paneuropejski inwestor i operator stacji ładowania Powerdot, który ma już na koncie ponad 9 tysięcy punktów ładowania w 2 tysiącach lokalizacji w Europie. W Polsce Powerdot podpisał właśnie umowę z AccorInvest, właścicielem i operatorem hoteli w Europie, na mocy której 12 hoteli w Polsce zostanie wyposażonych w stacje ładowania o mocy co najmniej 100 kW.
To spora inwestycja, gdyż – jak czytamy w komunikacie prasowym – umożliwi naładowanie przeciętnego pojazdu elektrycznego w około 30 minut, co jest rzadkością w przypadku stacji hotelowych. Pierwsze z tych punktów powstaną w centrach miast takich jak Warszawa, Kraków, Poznań, Gdańsk i Katowice, z planowanym uruchomieniem pierwszej stacji na 2027 rok, co wynika z procedur administracyjnych.
Grigoriy Grigoriev, dyrektor generalny Powerdot w Polsce, podkreśla, że współpraca z AccorInvest otwiera nowy rozdział w rozwoju infrastruktury ładowania w Polsce, zwłaszcza w centrach miast, gdzie budowa nowych urządzeń jest często ograniczona z uwagi na istniejącą zabudowę. Dominik Sołtysik, COO AccorInvest w Europie Wschodniej, dodaje, że ta inicjatywa doskonale wpisuje się w strategię ESG firmy i pokazuje, jak hotele mogą odegrać kluczową rolę w transformacji ekologicznej, tworząc zrównoważoną infrastrukturę dla gości i szerszej społeczności użytkowników pojazdów elektrycznych.
Inni gracze
Co ważne, stacje Powerdot przy hotelach Accor będą publiczne i zlokalizowane na naziemnych parkingach, co ułatwi dostęp każdemu kierowcy „elektryka” – czytamy. A zatem dostęp do urządzeń będą mieli nie tylko goście hotelowi, ale także kierowcy w trasie, użytkownicy flotowi – w tym taksówki, pojazdy dostawcze, auta car-sharingowe i motocykle. Każde urządzenie będzie wyposażone w złącza CCS do szybkiego ładowania oraz gniazdo AC. Za usługę ładowania będzie można zapłacić kartą płatniczą, za pośrednictwem kodu QR, bądź też aplikacją lub kartą RFiD innego dostawcy.

Urządzenia te będą widoczne w wielu popularnych aplikacjach, w tym m.in. w Elocity, Shell Recharge, DCS, Plugsurfing, GreenWay czy Chargemap, a także w nawigacjach pokładowych BMW, MINI, KIA oraz w aplikacjach producentów aut. Stacje te będą zasilane wyłącznie zieloną energią, co stanowi odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na zrównoważony rozwój w polskich miastach – chwali się AccorInvest.
Warto dodać, że oprócz Powerdot, na rynku działa wiele innych firm rozwijających infrastrukturę ładowania, oferując rozwiązania dla hoteli i pensjonatów. Wśród nich są takie podmioty jak Elocity, EVplus, Lenergizee, PlugBox, AmperGo, Milivolt i wiele innych. To rosnący rynek, który dąży do sprostania rosnącemu zapotrzebowaniu na punkty ładowania, wspierając jednocześnie wprowadzanie stref niskoemisyjnych w miastach i przyczyniając się do redukcji emisji CO2 – przekonują przedstawiciele branży.

Jak ładować auto np. w hotelu?
Dla kierowców elektryków planujących podróż, szczegóły dotyczące płatności za ładowanie są kluczowe. W większości hoteli opłata za ładowanie jest doliczana do rachunku za pobyt, choć część obiektów może oferować darmowe ładowanie jako zachętę. Koszty są zazwyczaj naliczane za kilowatogodzinę (kWh) i mogą się różnić w zależności od lokalizacji, rodzaju ładowarki oraz polityki miejsca noclegowego.

Hotele mogą stosować różne metody płatności, takie jak karty płatnicze, płatności zbliżeniowe, kody QR czy karty RFID. Zawsze warto sprawdzić cennik ładowania na stacji hotelowej lub skonsultować się z recepcją w celu ustalenia kosztów, które zależą od typu ładowarki (AC/DC) i mocy ładowania. Ofertę można porównać także z sąsiednią, publiczną ładowarką innego operatora, ale zwyczajowo, cena w miejscu nocleg i tak może być niższa.
Wnioski
Nadchodzący długi weekend to test dla rozwijającej się infrastruktury elektromobilności w Polsce. Wyzwania związane z dostępnością ładowarek w popularnych miejscach noclegowych w szczycie sezonu są realne, ale rozwój tego segmentu mobilności i rosnąca świadomość ekologiczna branży turystycznej dają nadzieję na coraz wygodniejsze podróże samochodami elektrycznymi w przyszłości.
Oskar Włostowski

