GDDKiA wybrała dzierżawców

Ekoen i Tesla postawią stacje na MOP-ach. Superchargery z dostępem dla wszystkich marek

Ekoen dysponuje dziś 18 hubami i stacjami ładowania, a dwa kolejne są w budowie
Źródło zdjęcia: Łukasz Lewandowski, EV Klub Polska
  • Stacje ładowania powstaną na 31 MOP-ch
  • Tesla postawi ładowarki w dwóch lokalizacjach. Pozostałe przypadły Ekoen
  • Amerykańska sieć udostępni Superchargery użytkownikom innych marek
  • Pierwsze ładowarki staną do końca 2026 roku
  • Urządzenia obsłużą elektryczne auta osobowe i ciężarowe

GDDKiA wybrała spośród siedmiu zainteresowanych dzierżawą miejsc pod budowę ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych na 31 Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) dwie firmy. Umowy mają zostać podpisane jeszcze w wakacje. Ekoen i Tesla – oto firmy, których oferty wybrano. Jak podaje GDDKiA, złożone przez tych oferentów wnioski spełniają wszystkie wymagania formalne oraz uzyskały najwyższą liczbę punktów w ramach przyjętych kryteriów oceny. Jednym z wymogów była ogólnodostępność ładowarek, co oznacza, że Superchargery będą obsługiwały auta wszystkich producentów samochodów elektrycznych, a nie tylko Tesli, jak to ma miejsce dziś.

31 Miejsc Obsługi Podróżnych

Przypomnijmy, że przetarg dotyczył MOP-ów w ciągu autostrad A1, A2, A4 i dróg ekspresowych S3, S7, S8, S17, S19 i S61. 

Jak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, „w ramach zawartych umów dzierżawcy będą mieli obowiązek wybudować i obsługiwać stacje ładowania dla samochodów osobowych i ciężarowych. Dla tych pierwszych to cztery miejsca (cztery punkty) o docelowej, łącznej mocy 600 kW, w tym min. dwa punkty o mocy min. 150 kW.

Ekoen i Tesla postawią stacje na MOP-ach. Superchargery z dostępem dla wszystkich marek - Supercharger 3 2048x1366.jpg
Fot. Maciej Gis

Dla pojazdów ciężarowych docelowa, minimalna łączna moc to 3600 kW, w tym dwa punkty ładowania o mocy min. 350 kW. Wyjątkiem będzie MOP Zbójecka Góra na S7, gdzie docelowa, minimalna łączna moc ładowania to 1500 kW (w tym jeden punkt ładowania o min. mocy 350 kW)”.

Lista lokalizacji

Sprzęty firmy Ekoen staną w następujących miejscach:

  • A1 – Starcza Wschód i Zachód, Gorzelanka Wschód i Zachód, Wierzchowisko Wschód i Zachód (wszystkie w woj. śląskim), 
  • A2 – Ciosny Północ i Południe (woj. łódzkie), 
  • A4 – Krajków Północ (woj. dolnośląskie), Prószków (woj. opolskie), Paszczyna Południe (woj. podkarpackie), 
  • S3 – Lisiny Wschód i Zachód (woj. lubuskie), Przybiernów Wschód i Zachód (woj. zachodniopomorskie), 
  • S7 – Zbójecka Góra (woj. małopolskie), Pepłowo Wschód i Zachód (woj. mazowieckie), 
  • S8 – Ochędzyn i Niwiska (woj. łódzkie), 
  • S17 – Niwa Babicka (woj. lubelskie), 
  • S19 – Kamień Wschód i Zachód (woj. podkarpackie), Janów Lubelski Wschód i Zachód (woj. lubelskie), 
  • S61 – Niekrasy Wschód i Zachód (woj. warmińsko-mazurskie). 

Z kolei oferta konsorcjum firm Tesla Poland i Tesla Germany została wybrana dla lokalizacji: 

  • A4 – Chotyniec i Hruszowice (woj. podkarpackie), 
  • S61 – Górki Wschód i Zachód (woj. podlaskie).  

Umowy mają zostać podpisane jeszcze w te wakacje. Zgodnie z założeniami pierwsze stacje ładowania (o mniejszych mocach) powinny zostać uruchomione do końca 2026 roku. Jest to jednak uzależnione od terminu przyłączenia do sieci elektroenergetycznej – jak wiadomo, oczekiwanie na przyłącze może zająć relatywnie dużo czasu.

KNM 2025: Katowice tegoroczną stolicą elektromobilności. Nowości, trendy, wyzwania. Przyszłość jest bezemisyjna – zobacz! 

Dużych mocy przybywa

Przypomnijmy: Ekoen dysponuje dziś 18 hubami i stacjami ładowania, a dwa kolejne są w budowie. Tesla ma w Polsce 15 lokalizacji Superchargerów, w najbliższej przyszłości sieć ma się jednak dynamicznie rozwinąć. 9 punktów jest oznaczonych w naszym kraju jako „dostępne wkrótce”, a kolejne zaznaczono symbolem pucharu, wskazując, że wygrały głosowanie i zostaną postawione.

Sieć Superchargerów w Polsce wciąż wymaga znacznego zwiększenia. „Jeśli chodzi o miasta wojewódzkie, nie ma takich ładowarek w Opolu, Olsztynie ani w Toruniu czy Bydgoszczy czy w Gorzowie Wielkopolskim. Sieć z pewnością wymaga rozbudowy – niektóre punkty (np. w Kostomłotach na zachód od Wrocławia) są przeciążone. Superchargerów przybywa powoli, co może spowalniać także sprzedaż aut marki Tesla w kraju” – pisaliśmy w lipcu 2024 roku, po otwarciu Superchargera w Szczecinie i przypominaliśmy to w marcu tego roku, po uruchomieniu sprzętu w Zielonej Górze.

Superchargery dla wszystkich

Słowa wciąż nie tracą jednak na aktualności – choć warto docenić, że teraz pojawi się Supercharger także na wschodzie, w woj. podlaskim i podkarpackim. Najpewniej staną tam nowe ładowarki V4, oferujące szybsze ładowanie i wyższą gęstość mocy. Będą dostępne dla kierowców aut innych marek niż Tesla, co potwierdził Szymon Piechowiak, rzecznik GDDKiA w rozmowie z nami. Taki wymóg ogólnodostępności wynika z warunków przetargu. Warto zauważyć, że w tej chwili w Polsce nie ma Superchargerów, z których mogliby korzystać kierowcy samochodów innych firm. Jak widać, to się jednak zmieni.

PMA

REKLAMA