907 299 – tyle aut osobowych zarejestrowano w pierwszych czterech miesiącach obecnego roku w Niemczech. Ile z nich stanowiły modele elektryczne i inne z alternatywnymi źródłami napędu?
To ważne pytanie, bacznie obserwujemy bowiem rynek niemiecki, zmagający się jeszcze niedawno ze znaczącymi spadkami, wpływającymi na nastroje u producentów aut elektrycznych i ich strategie.
Alternatywy rosną
W pierwszych czterech miesiącach 2025 roku niemiecki rynek motoryzacyjny odnotował znaczący wzrost udziału pojazdów z alternatywnymi napędami.
Z 907 299 nowo zarejestrowanych samochodów osobowych, aż 510 165 (56,2%) miało alternatywne źródła napędu – czyli były autami elektrycznymi (BEV), hybrydami, hybrydami plug-in, czy autami z ogniwami paliwowymi albo zasilanymi gazem CNG. W porównaniu do analogicznego okresu w 2024 roku, liczba tych pojazdów wzrosła o 24,2%.
Jeśli chodzi o modele z napędem elektrycznym lub hybrydowym plug-in lub wodorowym, mówimy o 246 633 aut – to 27,2% całości. Ten segment notuje więc wzrost o 44,1% w porównaniu pierwszymi czterema miesiącami 2024 r.

Pojazdów elektrycznych w okresie styczeń-kwiecień zarejestrowano po raz pierwszy 158 503 – to wzrost o 42,8%. Takie modele zanotowały 17,5-procentowy udział w rynku.
Niemiecka trójka na czele
Najwięcej aut z alternatywnymi napędami rejestrował Volkswagen, przed Mercedesem i BMW. Z kolei największy udział w całości sprzedaży modeli z napędami alternatywnymi widzimy w Volvo (100%, ponieważ każde Volvo jest obecnie „przynajmniej” miękką hybrydą) czy w Suzuki (wynik to 99,9%, zapewne zakrzywiony przez pojedyncze, sprzedane sztuki Jimny) i w Lexusie (wynik 99,3% – nie 100, za sprawą sportowych LC albo RC F).
Największy wzrost w kategorii napędów alternatywnych zanotował Bentley, a z marek popularnych – Seat i MINI. Duże spadki zanotowały m.in. Jaguar, Smart czy Fiat, a niewielki spadek zauważono w Audi.
Tym razem bez Tesli
W kwestii aut całkowicie elektrycznych, najwięcej rejestruje Volkswagen. Dziwi brak w „topce” Tesli. Największe wzrosty notują Ford, Cupra, BYD czy Lexus. Spadki: Honda, Fisker, Smart, a także Tesla (spadek o ponad 60%). Gorzej (spadek o ok. 11%) idzie także w tym segmencie rynku Mercedesowi.

Czekamy na dane z połowy roku: te, które widzimy już teraz, nastrajają jednak optymistycznie. Rynek EV w Niemczech łapie wiatr w żagle.
Top 3 marek – napędy alternatywne (elektryczny BEV, hybrydowy, plug-in, ogniwa paliwowe, gaz CNG, wodór)
| Niemieckie marki | Marki importowane |
| Najwięcej nowych rejestracji z alternatywnym napędem | |
| VW – 66 423 | Seat – 32 774 |
| Mercedes – 63 218 | Skoda – 21 668 |
| BMW – 60 554 | Volvo – 21 422 |
| Największy udział w całości sprzedaży (w %) | |
| BMW – 78,9% | Volvo – 100,0% |
| Mercedes – 76,4% | Suzuki – 99,9% |
| Audi – 64,4% | Lexus – 99,3% |
| Największy wzrost (w %) | |
| MINI – +177,1% | Bentley – +1 254,5% |
| VW – +144,4% | Lamborghini – +480,0% |
| Opel – +61,0% | Cupra – +222,6% |
| Największy spadek (w %) | |
| Smart – -76,3% | Jaguar – -77,5% |
| Audi – -3,8% | Fiat – -51,1% |
| Mitsubishi – -34,1% |
Top 3 marek – samochody BEV
| Niemieckie marki | Marki importowane |
| Najwięcej nowych rejestracji BEV | |
| VW – 35 118 | Skoda – 13 474 |
| BMW – 14 466 | Seat – 11 259 |
| Audi – 12 024 | Hyundai – 7 787 |
| Największy udział w całości sprzedaży (w %) | |
| Smart – 100,0% | Tesla – 100,0% |
| MINI – 36,2% | Polestar – 100,0% |
| Porsche – 29,9% | XPENG – 100,0% |
| Największy wzrost (w %) | |
| Ford – +298,4% | Cupra– +261,4% |
| MINI – +232,7% | BYD – +252,1% |
| Porsche – +220,5% | Lexus – +251,7% |
| Największy spadek (w %) | |
| Smart – -76,3% | Fisker – -99,1% |
| Mercedes – -10,9% | Honda – -98,7% |
| Tesla – -60,4% |

