Idealny na długie dystanse
Pierwszy dzień testów obejmował trasę o długości 250 km, prowadzącą z Oulu do Rovaniemi. Warunki na drodze były wymagające – temperatura miejscami wynosząca -6 stopni Celsjusza, oblodzona nawierzchnia i śnieg wymusiły ostrożniejszą jazdę z prędkością od 80 do 90 km/h.
Autokar rozpoczął trasę ze stanem naładowania baterii wynoszącym 95%. Po przejechaniu 250 km dotarł do Rovaniemi z poziomem 51%. Oznacza to, że zużycie energii wyniosło średnio 111 kWh/100 km. W takich warunkach, rzeczywisty zasięg pojazdu wyniósł imponujące 568 km. Wynik ten potwierdza, że Yutong T15E, mimo elektrycznego napędu zapewnia komfort podróży na długich dystansach w trudnych warunkach.
Drugi dzień testów
Jeszcze bardziej wymagający test odbył się drugiego dnia! Trasa powrotna z Oulu do Helsinek. Autobus rozpoczął podróż z w pełni naładowaną baterią (100%) i pokonał całą trasę 610 km bez żadnego ładowania, docierając do celu z poziomem naładowania 2%. To bardzo imponujący wynik, który dowodzi doskonałej efektywności energetycznej tego pojazdu, nawet w trudnych zimowych warunkach.
Technologiczne innowacje
Autobus wyposażony jest w nowoczesny akumulator LFP o ogromnej pojemności 630 kWh. Dużą ciekawostką są dwa porty ładowania CCS – z przodu po lewej stronie oraz z tyłu po prawej.
Ładowanie może odbywać się z dwóch portów jednocześnie, co pozwala osiągnąć maksymalną moc ładowania 600 kW.
Pojedyncze ładowanie daje możliwość osiągnięcia maksymalnie 300 kW. Korzystając tylko z jednego złącza ładowania, podczas testu krzywa ładowania wahała się od 235 do 255 kW.
Z kolei podłączając dwie wtyczki ładowania „na raz”, udało się uzyskać wynik 377 kW. Nawet jeśli nie było to 600 kW, to mimo wszystko jest bardzo imponujący wynik!
Silnik o wysokiej sprawności
Pojazd napędzany jest silnikiem synchronicznym z magnesami trwałymi, który osiąga szczytową sprawność na poziomie 97,5%. W połączeniu z inteligentnym zarządzaniem energią i systemem odzyskiwania energii podczas hamowania, silnik ten minimalizuje straty energii i maksymalizuje zasięg.
Dynamiczne dostosowanie wysokości nadwozia
Wysokość nadwozia autobusu automatycznie dostosowuje się do prędkości jazdy – przy wyższych prędkościach pojazd obniża się, redukując opór powietrza i zmniejszając zużycie energii o 3%. Przy mniejszych prędkościach wysokość wraca do standardowego poziomu, zapewniając odpowiedni prześwit. W warunkach zimowych, kiedy droga jest oblodzona, można manualnie obniżyć część pojazdu znajdującą się nad osią napędową (wciskając odpowiedni przycisk). Ma to na celu zwiększenie docisku i poprawienie przyczepności w trudnych warunkach.
Komfort i bezpieczeństwo pasażerów
Yutong T15E oferuje przestronne wnętrze z miejscami dla 61 pasażerów, ergonomiczne siedzenia i nowoczesny system klimatyzacji oparty na pompach ciepła i webasto. Dzięki temu podróż jest wygodna nawet w trudnych warunkach zimowych. Dodatkowo systemy wspomagania kierowcy, takie jak Buseye Pro, gwarantują wysoki poziom bezpieczeństwa, oferując funkcje takie jak ostrzeżenie przed kolizją i system kontroli pasa ruchu.
Autobus zdobył uznanie również za swój elegancki design, który został nagrodzony w konkursie Busworld Design Award. Nowoczesne linie nadwozia i funkcjonalne rozwiązania, takie jak duży bagażnik o pojemności 8,5 m³, sprawiają, że Yutong T15E spełnia wymagania zarówno przewoźników, jak i pasażerów.
Podsumowanie
Testy Yutong T15E dowiodły, że autokary elektryczne są w stanie sprostać wyzwaniom długodystansowych tras w bardzo trudnych, zimowych warunkach pogodowych. Zużycie energii na poziomie 111 kWh/100 km oraz rzeczywisty zasięg 550-610 km to wyniki, które stawiają ten model w czołówce rozwiązań dla przewoźników poszukujących ekologicznych i wydajnych pojazdów.
Dzięki połączeniu nowoczesnych technologii, komfortu użytkowania i zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, Yutong T15E wyznacza nowe standardy w transporcie i jest dowodem na to, że kolejny segment transportu jakim są autokary należy do elektromobilności.
Łukasz Lewandowski, EV Klub Polska
Fot. Autor