W ciągu ostatnich lat znacząco zwiększyła się popularność handlu internetowego, na co wpływ miała pandemia koronawirusa. W 2022 roku wartość polskiego rynku e-commerce szacowano na 90-110 mld złotych. Co za tym idzie, firmy z branży kurierskiej stanęły przed ogromnym wyzwaniem zaspokojenia zapotrzebowania na obsługę dostaw towarów zakupionych przez Internet. Jak podaje raport Urzędu Komunikacji Elektronicznej, przesyłek kurierskich i tradycyjnych paczek pocztowych zrealizowano w 2022 roku łącznie 921,6 mln szt. (wzrost o 14,5% w stosunku do roku 2021). Przełożyło się to na 9 934,6 mln zł przychodu (wzrost o 15,4% w stosunku do roku 2021), co oznacza, że rok 2022 był kolejnym rokiem z rzędu, w którym obserwowany był wzrost przychodów z tych usług. Jednakże, pomimo tego, że sama liczba zrealizowanych dostaw jest imponująca, sektor KEP musiał jednocześnie zmierzyć się z wyzwaniami zrównoważonego rozwoju, czyli z dążeniem do ograniczania szkodliwych emisji, między innymi poprzez elektryfikację swoich flot. Według Europejskiej Agencji Środowiska ok. 1/4 całkowitej emisji CO2 w UE w 2019 r. pochodziło z sektora transportu, z czego 71,7% z transportu drogowego. Choć sytuacja z roku na rok ma się poprawiać, to kwestia dążenia do neutralności klimatycznej nadal jest rzeczą priorytetową, którą przedsiębiorstwa z branży transportowej powinny stawiać na piedestale. Zobaczmy więc, jak z tym zadaniem radzą sobie czołowe firmy kurierskie w Polsce.
DHL – od pojazdów po elektryczne samoloty
Obszernego komentarza na temat podejścia DHL Express do spraw związanych z elektromobilnością, a dokładniej: ile samochodów elektrycznych mają we flocie, jakie są plany rozwoju elektrycznej floty, jak sprawdzają się EV w branży kurierskiej i jak wygląda kwestia ładowania zeroemisyjnych samochodów, udzieliła nam Elżbieta Nowacka-Szustak, Kierownik ds. marketingu i komunikacji sprzedaży w DHL Express Polska.
– Już teraz w naszych szeregach znajdują się pojazdy, takie jak Volkswagen e-Crafter i Mercedes e-Sprinter, które charakteryzują się zasięgiem 120-130 km i ładownością około 800 kg. Wraz z początkiem minionego roku na polskie ulice wyjechały 33 pojazdy elektryczne Ford E-Transit o mocy maksymalnej 184 KM i pojemności użytkowej akumulatorów 67 kWh. Obecnie nasza flota liczy 43 e-vany, a w najbliższym czasie zwiększymy tę liczbę o dodatkowe 21 pojazdów – powiedziała.
DHL Express podkreśla, że dąży do objęcia pozycji lidera zielonej logistyki i ekologicznych dostaw, a cele ich grupy pozostają ambitne: do 2050 roku chcą ograniczyć emisję dwutlenku węgla do zera. W związku z tym kluczowym elementem ich strategii jest stopniowa i konsekwentna wymiana floty.
– Kurierzy cenią sobie e-vany również za możliwość szybszego dostarczenia paczki, dzięki przepisom zezwalającym na jazdę samochodami elektrycznymi po buspasach, co pozwala omijać korki. Spotykamy się także z pozytywnymi reakcjami klientów, którzy coraz częściej decydują się na dostawców usług dbających o środowisko. Mimo wielu dobrych aspektów wciąż jednak mierzymy się z wyzwaniami – przykładem jest słabo rozwinięta sieć ładowania pojazdów elektrycznych w porównaniu do krajów Europy Zachodniej. Przyczyną są m.in. skomplikowane procedury czy brak infrastruktury energetycznej przy trasach szybkiego ruchu. Ograniczeniem też nadal pozostaje zasięg samochodów elektrycznych, szczególnie w trakcie intensywnego użytkowania klimatyzacji czy ogrzewania. W DHL Express mamy świadomość istniejących trudności i w związku z tym inwestujemy we własną infrastrukturę, która obecnie obejmuje 60 ładowarek – zauważyła Nowacka-Szustak.
DHL Express jako pierwsza firma na świecie postanowiła zelektryfikować również swoją powietrzną flotę dostawczą. Pierwsze maszyny napędzane elektrycznie – samoloty towarowe Alice, produkowane przez firmę Eviation – mają do nich dotrzeć w 2027 roku.
– Do dekarbonizacji działalności przybliża nas również elektryfikacja floty powietrznej. Jako pierwsi na świecie zamówiliśmy dwanaście w pełni elektrycznych samolotów towarowych „Alice” firmy Eviation. Jego premierowy lot odbył się w 2022 r., a wszystkie egzemplarze e-samolotów cargo mają wzmocnić flotę DHL Express w 2027 r. Samolot może być obsługiwany przez jednego pilota. Ładowanie niezbędne dla godzinnego lotu potrwa maksymalnie 30 minut. Proces ten może odbywać się podczas operacji załadunku i rozładunku, co zagwarantuje terminowość dostarczania przesyłek przez DHL Express na całym świecie. Samolot towarowy Alice może maksymalnie przewieźć 1200 kg ładunku, a jego zasięg wynosi do 815 kilometrów.” – wspomniała przedstawicielka DHL Express.
DPD – rowery cargo z przyszłością
DPD Polska również inwestuje w zrównoważoną mobilność – ich kampania NET-ZERO 2040, ma na celu redukcję emisji GHG o 90% do 2040 roku. Gdy mowa o najważniejszych korzyściach płynących z elektryfikacji floty, firma wskazuje na kilka podstawowych czynników:
– Pojazdy elektryczne stanowią wartość dodaną dla klientów, którzy coraz częściej zwracają uwagę na ekologiczne aspekty dostaw. Są one niskoemisyjne i nie generują hałasu, co jest korzystne dla środowiska miejskiego. W zatłoczonych rejonach miasta pojazdy elektryczne mogą odzyskiwać energię podczas hamowania dzięki procesowi rekuperacji, co zwiększa ich efektywność energetyczną. Jazda samochodem elektrycznym wymaga innej techniki jazdy oraz planowania ładowania, co może być wyzwaniem, ale też prowadzi do bardziej świadomego zarządzania energią. W połączeniu z rowerami cargo i oddziałami miejskimi, pojazdy elektryczne tworzą kompletne rozwiązanie dla realizacji strategii zrównoważonej logistyki miejskiej. Dzięki połączeniu samochodów elektrycznych z oddziałami miejskimi i zastosowaniu rowerów cargo w dostawach ostatniej mili możliwe jest zapewnienie całego niskoemisyjnego łańcucha dostaw i tym samym praktyczna realizacja postulatu zrównoważonej logistyki miejskiej. Podsumowując, pojazdy elektryczne usprawniają procesy ostatniej mili, szczególnie w okresach zwiększonego zapotrzebowania na usługi kurierskie oraz w godzinach szczytu, harmonijnie wpisując się w ruch miejski – powiedział Maksymilian Pawłowski, Kierownik ds. Komunikacji Korporacyjnej DPD Polska.
DPD Polska dysponuje flotą 520 samochodów elektrycznych oraz blisko 100-ma elektrycznymi rowerami cargo, co daje ponad 600 pojazdów niskoemisyjnych. DPD deklaruje, że tylko za pomocą rowerów cargo dostarczyli już ponad 2 mln paczek. Opowiedziano nam również o tym jak wygląda eksploatacja elektrycznych samochodów dostawczych używanych przez kurierów.
– Pełne ładowanie samochodu elektrycznego, używanego przez kuriera DPD Polska, wystarcza na 100 do 150 km w zależności od warunków eksploatacji i pory roku. Średni przebieg dzienny samochodu elektrycznego to ok. 50 km. DPD Polska posiada własną sieć ładowarek, która obejmuje ponad 240 stacji z 480 portami do ładowania. Kurierzy muszą dostosować swoją technikę jazdy i planowanie trasy, aby efektywnie wykorzystać energię z akumulatora, co jest szczególnie istotne w polskim klimacie. Jednocześnie wspiera ich w tym technologia optymalizująca trasy kurierskie – podkreśliłprzedstawiciel DPD.
InPost – największa elektryczna flota
InPost, polska firma odpowiadająca za wprowadzenie na rynek rewolucyjnej technologii dobrze wszystkim znanych Paczkomatów, jest obecnie liderem elektryfikacji w branży kurierskiej. W swojej flocie ma aż 1088 elektrycznych samochodów kurierskich, jest to największa prywatna flota zeroemisyjnych vanów w Polsce. InPost planuje dalej, sukcesywnie zwiększać ich liczbę działając zgodnie ze strategią dekarbonizacji całej grupy.
– W przypadku naszej branży pojazdy elektryczne sprawdzają się bardzo dobrze. Kluczową zaletą jest wysoki procent dobrze zaplanowanych, powtarzalnych tras. Kierowcy codziennie obsługują swoje rejony, co pozwala nam, dobrać i zakupić odpowiednie pojazdy, zarówno pod względem wielkości, jak i zasięgu. Co więcej, klienci coraz częściej zauważają i doceniają naszą elektryczną flotę. Badamy również alternatywne możliwości ograniczenia emisji w transporcie towarowym, takie jak wykorzystanie 15 ciągników siodłowych napędzanych LNG i testowanie elektrycznych ciągników siodłowych, w tym Mercedesa eActros i Volvo. Podczas naszych testów przejechaliśmy nimi 18 000 km i dostarczyliśmy 220 000 przesyłek.
Samochody są głównie ładowane za pomocą własnej infrastruktury InPost. W ubiegłym roku zainstalowaliśmy 133 stacje ładowania EV, głównie w magazynach i filiach InPost oraz 19 punktów ogólnodostępnych. Obecnie InPost posiada ponad 700 punktów ładowania w swoich oddziałach. W starszych pojazdach (z lat 2020/21) realny zasięg waha się między 120 a 150 km na jednym ładowaniu, natomiast w obecnie wdrażanych modelach zasięg przekracza 200 km. Jest to wystarczające dla zdecydowanej większości tras kurierskich w Polsce – powiedział Wojciech Kądziołka, rzecznik prasowy InPost.
GLS – za 6 lat tylko elektrykami
W 2008 roku GLS zainicjował program środowiskowy ThinkGreen, mający na celu koordynowanie i aktywną promocję działań proekologicznych w całej Grupie. Obecnie firma realizuje kolejny proekologiczny program, Climate Protect, który wspiera ochronę środowiska w trzech kluczowych obszarach: odpowiedzialnego wykorzystania zasobów, optymalizacji zarządzania odpadami oraz ograniczania emisji. W ramach tych inicjatyw GLS konsekwentnie wprowadza zero- i niskoemisyjne pojazdy, w tym elektryczne samochody dostawcze. Te ekologiczne środki transportu są integralnym elementem strategii firmy, zmierzającej do redukcji śladu węglowego i poprawy efektywności logistycznej. Dla przykładu, w 2022 roku firma GLS w drodze do zeroemisyjności, zamówiła 100 Fordów E-Transit w długościach L3 oraz L4 o maksymalnej mocy 184 KM i pojemności użytkowej akumulatorów 67 kWh. Co więcej, w 2023 roku firma powiększyła swoją flotę samochodów służbowych o 24 egzemplarze Megane E-Tech 100% electric. Auta wyposażone są w 26 systemów wspomagających prowadzenie i zapewniają do 450 km zasięgu. GLS Poland zamierza, aby do 2030 roku wszystkie samochody służbowe były pojazdami elektrycznymi. W związku z tym, firma nie tylko planuje kontynuować wymianę floty na zeroemisyjną, ale również rozbudowuje sieć własnych punktów ładowania w oddziałach, których obecnie posiada 156.
No Limit – LNG na dłuższe trasy
Firma kuriersko-logistyczna No Limit od 2020 roku realizuje dostawy na terenie dużych aglomeracji za pomocą samochodów elektrycznych. Nowoczesne Mercedesy e-Sprinter, będące częścią floty, charakteryzują się zerową emisją dwutlenku węgla, tlenków azotu, tlenków siarki oraz pyłów, które są głównymi sprawcami smogu.
Proekologiczne rozwiązania No Limit obejmują także transport dalekobieżny. Flota ciężarówek spełnia najwyższe standardy emisji spalin EURO VI. W jej skład wchodzą ciągniki zasilane LNG, a niektóre naczepy zostały wyposażone w aerodynamiczne spojlery, które zmniejszają opór powietrza, co przekłada się na niższe zużycie paliwa i redukcję emisji spalin. Wszystkie ciężarówki No Limit są wyposażone w systemy telematyczne, umożliwiające śledzenie lokalizacji pojazdów oraz kontrolowanie zużycia paliwa. Dzięki temu firma może efektywnie zarządzać flotą i optymalnie planować trasy.
Poczta Polska – chiński produkt w cenie
Poczta Polska również stawia na rozwój elektromobilności. Spółka zawarła umowę z firmą Arval na wynajem 25 elektrycznych samochodów MAXUS e-Deliver 3. Kontrakt, obejmujący pakiet serwisowy, ubezpieczenie oraz sezonową wymianę opon, opiewa na blisko 4 mln złotych za trzyletni okres najmu. Jest to istotny krok w kierunku zrównoważonego rozwoju i modernizacji floty Poczty Polskiej. MAXUS e-Deliver 3, zdobywający coraz większą popularność w branży kurierskiej, wyróżnia się przestronnym wnętrzem oraz ładownością do 905 kg. Te cechy czynią go idealnym wyborem dla firm pragnących dostarczać przesyłki w sposób efektywny i przyjazny dla środowiska. Samochód jest wyposażony w baterię o pojemności 50,2 kWh i silnik o mocy 90 kW, co zapewnia zasięg około 371 km, imponujący dla pojazdu dostawczego. Decyzja Poczty Polskiej o wynajmie elektrycznych pojazdów to świadectwo zaangażowania państwowej spółki w redukcję emisji CO2 i promowanie ekologicznych rozwiązań w logistyce.
Branża KEP jednym z kluczowych sektorów elektryfikacji
Nie sposób wymienić wszystkich działań firm z branży KEP dążących do zelektryfikowania transportu. Działanie na rzecz rozwoju zrównoważonej mobilności prowadzi zdecydowana większość przedsiębiorstw realizujących dostawy kurierskie. Choć widać trwający postęp w dekarbonizacji sektora kurierskiego, krytyczną kwestią dla transportu drogowego jest dalsze egzekwowanie postawionych celów. Dobrą wiadomością jest to, że firmy kurierskie działające na polskim rynku nie ignorują zagrożeń związanych z trwaniem przy działalności opartej na wykorzystaniu napędów konwencjonalnej, ale nie da się pominąć faktu, że nadal znacząca większość samochodów wykorzystywanych w tym sektorze ma silniki spalinowe. W związku z prognozowanym rozwojem rynku e-commerce, o którym mowa w publikacji PWC ”Perspektywy rozwoju e-commerce w Polsce w latach 2018-2027″, liczba przesyłek kurierskich realizowanych w ciągu roku może wzrosnąć do wartości 1-1,1 mld. Wobec tego setki dostawczych samochodów elektrycznych we flocie każdej z firm szybko muszą zamienić się w tysiące. Inaczej, planowane ograniczenie śladu węglowego i osiągnięcie neutralności klimatycznej będzie niemożliwe.
Maksym Berger