Polska jest liderem w sektorze transportu ciężkiego w Europie. Co piąty pojazd w Unii Europejskiej o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony jest zarejestrowany w naszym kraju, który jest dobrze przygotowany do przyspieszenia rozwoju sektora transportu bezemisyjnego i związanej z nim infrastruktury.
Maksymalizowanie korzyści
– Floty na całym świecie dążą do przyjęcia bezemisyjnych ciężarówek i autobusów ze względu na ich korzyści operacyjne, ekonomiczne, klimatyczne i czystego powietrza tak szybko, strategicznie i opłacalnie, jak to możliwe. Chociaż ambicje są obecne i rosną, w temacie flot trzeba się jeszcze wiele nauczyć. Nasze centra zapewniają dostosowane rozwiązania i wsparcie, aby obniżyć koszty wdrożenia i przyspieszyć przejście, aby zmaksymalizować korzyści płynące z posiadania w pełni bezemisyjnej floty – powiedziała Stephanie Kodish, starszy dyrektor globalny programu i kampanii CALSTART Drive to Zero.
Globalne partnerstwa
Globalna sieć centrów wdrożeniowych Drive to Zero została stworzona przez organizację Drive to Zero, która pracuje nad przyspieszeniem dekarbonizacji pojazdów użytkowych poprzez globalne partnerstwa, innowacyjne narzędzia, przełomowe badania i wymianę wiedzy. Ponadto sieć stworzy przestrzeń do dialogu, budowania partnerstw i identyfikowania wspólnych celów i wyzwań związanych z transformacją sektora.
Drugi hub na świecie w Polsce
Polski hub – drugi taki na świecie – jest wspierany przez lokalnego eksperta flotowego PSPA, największą organizacją branżową w Polsce i Europie zajmującą się tworzeniem zrównoważonego rynku transportowego. Polski hub połączy działania z Komitetem Logistyki i Transportu PSPA, który rozwija inicjatywy związane z dekarbonizacją drogowego transportu towarowego. W rezultacie operatorzy, producenci, klienci, instytucje finansowe, producenci ładowarek EV, CPO i cały łańcuch wartości pojazdów ciężkich – w tym naukowcy i samorządy – zostaną włączeni do Polskiej Sieci Hubów Wdrożeniowych. Wspólne przedsięwzięcie PSPA i CALSTART jest również częścią Forum eHDV opracowywanego w ramach Kongresu Nowej Mobilności – największej w regionie CEE konferencji branżowej i EXPO poświęconej nowej mobilności.
– Ponad 150 000 operatorów w krajowej branży transportu towarowego stoi przed koniecznością przedefiniowania swojej strategii środowiskowej, modelu biznesowego i podejścia do zarządzania flotą, która obecnie w 98% opiera się na pojazdach z silnikiem diesla. Wysiłki Polski na rzecz elektryfikacji pojazdów ciężarowych będą kluczowym czynnikiem rozwoju elektromobilności nie tylko w Polsce, ale także w całej Europie. Dlatego też, wychodząc naprzeciw unijnym regulacjom oraz oczekiwaniom obecnych i przyszłych użytkowników elektrycznych pojazdów ciężarowych, uruchamiamy Drive to Zero Implementation Hub Poland. W ramach tej inicjatywy będziemy wspierać sektor w identyfikowaniu i planowaniu skutecznych rozwiązań, w tym infrastruktury ładowania, produktów finansowych czy całego łańcucha wartości – podkreślił Aleksander Rajch, członek zarządu PSPA.
Niderlandy z pierwszym hubem
Drive to Zero uruchomiło niedawno pierwszy na świecie Implementation Hub w Niderlandach. Program ma na celu uruchomienie co najmniej 30 lokalnych centrów wspierających wdrażanie bezemisyjnych pojazdów o średniej i dużej ładowności (ZE-MHDV) do 2030 roku. Sieć ta przyspieszy wymianę wiedzy, rozwój i doskonalenie narzędzi, świadczenie usług i najlepsze praktyki w zakresie projektowania projektów. Połączenia te będą wspierać cel programu, jakim jest stopniowe tworzenie nowych zasobów ułatwiających powielanie i skalowanie. Na równoległej ścieżce eksperci flotowi i Drive to Zero uzyskują wgląd w to, jak polityka i przepisy wpływają na adopcję. Wnioski te są przekazywane agencjom rządowym, tworząc pętlę sprzężenia zwrotnego w celu poprawy polityki i przyspieszenia adopcji.
100% bezemisyjnych ciężarówek do 2040
Drive to Zero i Niderlandy pomagają obecnie krajom w osiągnięciu ambitnego celu, jakim jest sprzedaż 100% nowych bezemisyjnych pojazdów o średniej i dużej ładowności do roku 2040 (najpóźniej) w ramach Globalnego protokołu ustaleń w sprawie bezemisyjnych pojazdów o średniej i dużej ładowności (Global MOU). Trzydzieści trzy kraje, w tym 10 reprezentujących UE (Austria, Belgia, Chorwacja, Dania, Finlandia, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Holandia i Portugalia) są sygnatariuszami Global MOU. Kraje Global MOU, w tym Stany Zjednoczone, Kanada, Turcja, Chile i wiele innych, stanowią obecnie około 21 procent globalnego rynku sprzedaży MHDV.
Redakcja Elektromobilni.pl