Europejski rynek motoryzacyjny w ubiegłym roku wykazał wyraźny trend w stronę elektromobilności. Silny popyt na pojazdy elektryczne (BEV) i rosnący wpływ nowych uczestników tego rynku wywołały znaczne zmiany w krajobrazie motoryzacyjnym kontynentu. Liczba rejestracji nowych samochodów osobowych wyniosła w 2023 r. 12 792 151 sztuk (UE + Wielka Brytania). To wzrost o 14% w stosunku do 2022 roku. Ponad dwa miliony z tej liczby to elektryki.
Normalizacja rynku
– Wydaje się, że europejski rynek motoryzacyjny się normalizuje. Problemy z łańcuchem dostaw są obecnie w dużej mierze pod kontrolą, a konsumenci przyzwyczaili się do dłuższego oczekiwania na przyjęcie nowych pojazdów. Mimo to jest mało prawdopodobne, że wolumeny przekroczą 15 milionów sztuk odnotowanych w 2019 roku – powiedział Felipe Munoz, analityk w JATO Dynamics.
Ubiegłoroczny progres był napędzany przez silny popyt na nowe pojazdy w Wielkiej Brytanii, Francji, Włoszech, Hiszpanii, Belgii, Portugalii, Chorwacji i na Cyprze. Z drugiej strony ujemny wpływ wysokich stóp procentowych można było zaobserwować w Niemczech, które pozostają największym rynkiem dla nowych pojazdów w Europie.
– Niektóre kraje były bardziej narażone na zawirowania niż inne. Na przykład zaobserwowaliśmy niższe tempo wzrostu w Niemczech ze względu na spadek eksportu i obawy dotyczące ogólnego stanu gospodarki – dodał Munoz.
BEV napędzają wzrost
Znaczna część wzrostu na europejskim rynku samochodów w 2023 r. była napędzana przez BEV, które stanowiły 15,7% całkowitego w nim udziału, przy 2 011 209 zarejestrowanych egzemplarzach. Oznacza to nowy rekord dla tej kategorii, prawie wyrównując 2 049 157 rejestracji samochodów z silnikiem diesla. Wyniki te umocniły status Europy jako drugiego co do wielkości rynku BEV na świecie, za Chinami (5 mln euro), ale przed Stanami Zjednoczonymi (1,07 mln sztuk).
– Chociaż wzrost wyhamował w listopadzie, a następnie gwałtownie spadł w grudniu, zachęty nadal wspierają absorpcję BEV w całej Europie. Patrząc na dane według rodzaju rejestracji, warto zwrócić uwagę, że zachęty są obecnie najbardziej atrakcyjne dla firm, flot i segmentu wynajmu – podkreślił Munoz.
Według danych dotyczących 27 rynków (bez Więgier), rejestracja BEV dokonana przez floty i przedsiębiorstwa wzrosła o 51%, w porównaniu do 4% wzrostu liczby prywatnych nabywców. Warto zauważyć, że tylko 39% ogólnej rejestracji BEV zostało dokonanych przez prywatnych nabywców, co oznacza spadek o dziewięć punktów w porównaniu z 2022 r.
– Małe zainteresowanie ze strony prywatnych nabywców jest główną przeszkodą dla branży. Sprzedaż osobom prywatnym jest najbardziej opłacalna dla producentów samochodów, dlatego konieczne jest, by robić znacznie więcej, aby przyciągnąć tego typu klientów – powiedział Munoz.
Skandynawia przewodzi
BEV zyskały na rynku najszybciej w Finlandii, Danii, Belgii, Niderlandach i Luksemburgu, co jest wynikiem istniejącej już pokaźnej bazy wyjściowej na tych rynkach. Silny wzrost odnotowano również na rynkach, na których BEV mają niewielki udział w rynku, takich jak Słowenia (5,0% w 2022 r. do 9,0% w 2023 r.), Estonia (3,4% do 6,8 proc.) i Litwa (6,6% do 9,0%). Natomiast udział w rynku BEV w Chorwacji spadł z 3,2% w 2022 r. do 2,9% w ubiegłym roku. Rynek brytyjski pozostał stabilny, z niewielkim spadkiem z 16,6% w 2022 r. do 16,5% w 2023 r., podczas gdy we Włoszech odnotowano niewielki wzrost o 0,5 punktu.
W ujęciu regionalnym rejestracji BEV-ów prowadzi Skandynawia – z 46% nowymi rejestracjami na tle całego rynku, a następnie Europa Północna i Środkowa (19% udziału w rynku), Europa Południowa (9,4%) i Europa Wschodnia (5,3%). Wyraźnie widać więc, ze przejście na elektryki odbywa się na Starym Kontynencie z czterema różnymi prędkościami.
Chińskie marki i Tesla
Kolejną poważną zmianą w europejskim krajobrazie motoryzacyjnym w 2023 roku była coraz większa ekspansja chińskich modeli samochodów. Siedem nowych marek weszło na rynek w ubiegłym roku, dołączając do 23 marek dostępnych już w 2022 roku. Ogólnie rzecz biorąc, chińskie marki zarejestrowały 321 918 sztuk w 2023 roku, co stanowi wzrost o 79% rok do roku.
Tylko osiem z 30 chińskich marek dostępnych w Europie zarejestrowało ponad 1000 sztuk aut, a MG stanowiło 72% ogółu. Marka – założona w Wielkiej Brytanii, ale obecnie pod kontrolą chińskiego SAIC Motor – odnotowała ponad dwukrotny wzrost wolumenów z 113 182 sztuk do 231 818 sztuk w ubiegłym roku, aby ostatecznie osiągnąć udział w rynku 1,81%. To oznacza, że jest obecnie dwudziestą najlepiej sprzedająca się marką w Europie.
Chociaż Wielka Brytania pozostała największym rynkiem europejskim MG, stanowiąc 35% całkowitej rejestracji, odnotowała ona szybki wzrost we Francji (+165%), we Włoszech (+311%) i Hiszpanii (+321%). MG w 2023 roku był jedenastą najlepiej sprzedającą się marką w Wielkiej Brytanii, zajął osiemnaste miejsce we Francji, piętnaste w Hiszpanii i dwudzieste pierwsze we Włoszech. MG ZS stał się dziesiątym najlepiej sprzedającym się SUV-em w Europie, a MG 4 był czwartym najczęściej rejestrowany pojazdem elektrycznym w regionie.
– MG korzysta z konkurencyjnych i atrakcyjnych cenowo produktów wykonanych w Chinach, wykorzystując swój status starej brytyjskiej marki – powiedział Felipe Munoz.
Tymczasem Tesla kontynuowała swój niezwykły wzrost w rankingu marek. Osiemnasta najczęściej rejestrowana marka w 2022 roku, „przeskoczyła” teraz Nissana i Volvo, awansując na szesnaste miejsce. Amerykański producent zarejestrował w 2023 roku 362 300 sztuk – wzrost o 56% rok do roku – dając marce rekordowy udział w rynku na poziomie 2,83%, w porównaniu z 2,06% w 2022 r. Tesla była oczywiście zwycięzcą udziału w rynku w segmencie BEV, przed SAIC (MG), BMW Group, Toyota i Mercedes-Benz. Natomiast Renault Group, Stellantis, Hyundai Motor Company, Nissan i Ford odnotowały największe straty w rynku w segmencie BEV.
Tesla Model Y stał się najczęściej rejestrowany w Europie modelem w 2023 roku – zarówno pozaeuropejskim, jak i modelem elektrycznym. Jest najlepiej sprzedającym się pojazdem na wielu rynkach, w tym w Norwegii, Danii, Szwecji, Niderlandach, Belgii, Szwajcarii i Finlandii.
– Popularność Modelu Y i obniżki cen w całym jego przedziale pomogły Tesli odnotować największy udział w rynku od czasu pojawienia się w Europie. Tesla ma odpowiedni produkt we właściwym miejscu i czasie – powiedział Munoz.
Grupa Volkswagena ma mocne wyniki
Grupa Volkswagena zdobyła największy udział w rynku europejskim w 2023 r., osiągając 25,8% z 24,7% w 2022 r. Audi, Skoda, Seat i Cupra zdobyły w ubiegłym roku spory udział w rynku – dzięki mocnym ofertom pojazdów elektrycznych i atrakcyjnym ofertom dla „starszych” modeli, takich jak Audi A4, A1 i Q2 oraz Seat Ibiza. Octavia i Kamiq, Audi Q4, Seat’s Ateca i Leon z Cupra również zanotowały dobre wyniki. Pomimo wzrostu ogólnego udziału w rynku, rejestracja VW Golfa wzrosła tylko o 4%.
Elektryczna oferta Grupy Volkswagena wypadła dobrze w 2023 r., a ID.4 i ID.3 znalazły się odpowiednio na trzecim i siódmym miejscu w rankingu BEV. Modele te miały jednak mocnych bezpośrednich konkurentów, jak Tesla Model Y i MG 4. Model Y wyprzedził ID.4 prawie trzykotnie, mimo że średnia cena detaliczna wzrosła o 15% więcej niż model Volkswagena. MG 4 wyprzedził natomiast ID.3 o 8800 sztuk, mimo że średnia cena detaliczna jest o 5% wyższa niż ID.3 w Niemczech.
Do udanych ubiegły rok mogą zaliczyć takie marki jak Suzuki, wzmocniony przez rosnące „prywatne rejestracje” dla modeli Vitara, Swift, Ignis i S-Cross. Grupa Renault odnotowała dobre wyniki dla swoich modeli Clio (+42%) i Daci Jogger (+60%) oraz mocny start dla Renault Austral, podczas gdy Dacia Sendero była drugim najczęściej zarejestrowanych samochodów w Europie.
W przeciwieństwie do Grupy Volkswagena, Stellantis zanotował największą stratę w rynku w Europie w 2023 roku, spadając do 16,6%. To druga z rzędu strata od momentu powstania w 2021 r., kiedy miała udział w rynku w wysokości 20,3%. Połączenie Fiat Chrysler Automobiles i Grupy PSA w celu utworzenia Stellantis w 2021 roku było dobrym posunięciem dla rentowności, ale miało ujemne skutki dla wolumenów i udziału w rynku.
– Stellantis jest podatny na konkurencję z Chin, a jego cztery główne marki zanotowały straty w zeszłym roku w Europie – podkreślił Munoz.
Ranking według modeli
Z modeli, które były dostępne przez cały 2022 rok, najsilniejszymi wygranymi w 2023 roku były: Tesla Model Y, Renault Clio, MG ZS, Skoda Octavia, Toyota Corolla, Dacia Jogger, Nissan Juke, Toyota Yaris Cross, BMW i4, Seat Ibiza i Audi Q4. Wśród premier (lub modeli, które nie były w pełni dostępne w 2022 roku), mocne wyniki początkowe zanotowały Renault Austral, MG 4, BMW iX1, Jeep Avenger, Nissan X-Trail, Opel/Vauxhall Astra, Peugeot 408, Alfa Romeo Tonale i Mazda CX-60.
Modele, które odnotowały największe spadki udziału w rynku, to Toyota Yaris, Peugeot 208, Fiat/Abarth 500, Nissan Micra, Ford Ecosport, Opel/Vauxhall Crossland, Toyota RAV4, Renault Zoe, Peugeot 3008 i Renault Kadjar.
Opracował: Rafał Wąsowicz