Skip to content
O nas
Instagram Twitter Youtube
Instagram Twitter Youtube
MENU
Wszystkie wiadomości

Aktualności

Pojazdy

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady
Infrastruktura

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject
Rynek

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat
Biznes

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
Technologia

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka
Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy EV

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy

Opinie

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Raporty

Infografiki

Wideo

Podcasty

Wywiady

Opinie

PREMIUM

Magazyn Elektromobilni

Biuro Prasowe

Narzędzia i kalkulatory

Mapa elektromobilności

Strefa Wiedzy

PRAWO

WIDEO

OCHRONA KLIMATU

TESTY

OPINIE

PODCASTY

PORADY

SPORT&LIFESTYLE

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
  • Aktualności
  • POJAZDY
  • INFRASTRUKTURA
  • Testy i opinie
  • Raporty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • Strefa Wiedzy
  • Aktualności
  • POJAZDY
  • INFRASTRUKTURA
  • Testy i opinie
  • Raporty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • Strefa Wiedzy
MENU
Wszystkie wiadomości

Aktualności

Pojazdy

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady
Infrastruktura

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject
Rynek

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat
Biznes

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
Technologia

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka
Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy EV

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy

Opinie

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Raporty

Infografiki

Wideo

Podcasty

Wywiady

Opinie

PREMIUM

Magazyn Elektromobilni

Biuro Prasowe

Narzędzia i kalkulatory

Mapa elektromobilności

Strefa Wiedzy

PRAWO

WIDEO

OCHRONA KLIMATU

TESTY

OPINIE

PODCASTY

PORADY

SPORT&LIFESTYLE

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

Home › Biznes › Floty › 250 flotowych „elektryków” rocznie
  • Elektromobilność w Polsce dopiero się rozwija, a rynek flotowy BEV to wciąż egzotyka
  • Fot. AstraZeneca

AstraZeneca: Ekspresowa transformacja napędowa

250 flotowych „elektryków” rocznie

AstraZeneca: Ekspresowa transformacja napędowa

250 flotowych „elektryków” rocznie

Elektromobilność w Polsce dopiero się rozwija, a rynek flotowy BEV to wciąż egzotyka
Fot. AstraZeneca
  • 12/12/2022
Przeczytasz w 3 min
  • 12/12/2022
Przeczytasz w 3 min

Wśród firm działających w naszym kraju, transformacja napędowa przebiega z różną prędkością. Z reguły proces zachodzi dość opornie. Ze świecą szukać podmiotów, które wymieniają floty niskoemisyjne („miękkie” hybrydy HEV i hybrydy plug-in PHEV) na w 100% elektryczne auta (BEV) i to w ekspresowym tempie. Do tego grona zalicza się AstraZeneca. Polski oddział brytyjsko-szwedzkiego koncernu farmaceutycznego posiada dziś we flocie tylko samochody hybrydowe i elektryczne. To już za trzy lata ma się radykalnie zmienić. Do końca 2025 roku zgodnie z ambicją osiągnięcia neutralności klimatycznej ogłoszonej w ramach programu Ambition Zero Carbon samochody użytkowane w Polsce przez farmaceutyczny koncern będą już tylko i wyłącznie elektryczne.

Przecierając szlaki

Firma obecnie w parku posiada niemal 900 samochodów osobowych, z czego 50 to auta elektryczne. Aby zrealizować cel 100% BEV do końca 2025, w kolejnych latach polski oddział AstraZeneca planuje wymianę na poziomie aż 250 samochodów rocznie.

– Samochody elektryczne użytkowane są na terenie całej Polski. Naszą motywacją dla elektryfikacji floty jest przede wszystkim troska o środowisko naturalne. Dbamy w ten sposób o zdrowie ludzi, społeczeństw i całej planety.  Dla nas to już w zasadzie „business as usual”, ponieważ od marca tego roku jedyne auta dozwolone w ramach polityki flotowej do włączania na stałe do eksploatacji, to właśnie pojazdy elektryczne – napisała w odpowiedzi na nasze pytania Maja Messyasz, Senior Communication Specialist w AstraZeneca.  – Jesteśmy świadomi, że przecierając szlaki elektryfikacji floty na polskim rynku, ponosimy dodatkowe koszty bycia „pionierem” i godzimy się z tym. Obserwujemy wzrost kosztów leasingu samochodów elektrycznych w stosunku do hybrydowych przy zachowaniu porównywalnego standardu wyposażenia. Jedną z przyczyn jest fakt, że elementem raty leasingowej „elektryka” jest urządzenie do ładowania w miejscu zamieszkania pracownika. Spodziewamy się jednak, że w przyszłości koszty te będą spadać, zrównując się z napędami konwencjonalnymi. Już teraz natomiast widzimy trend spadkowy w kosztach energii zużywanej do napędzania floty elektrycznej w porównaniu do hybrydowej, ponieważ zdecydowana większość sesji ładowania odbywa się w siedzibie naszego biura na instalowanych przez nas, niepublicznych wallboxach – dodała Messyasz.

Brak narzędzi do zarządzania

W opinii firmy elektromobilność w Polsce dopiero się rozwija, a rynek flotowy takich samochodów to wciąż egzotyka.  – Są oczywiście firmy, które już teraz pozyskują do flot auta elektryczne, jednak jest to tylko ułamek rynku flotowego. Dlatego też mierzymy się z wieloma wyzwaniami, związanymi głównie z brakiem narzędzi koniecznych do efektywnego zarządzania elektryczną flotą samochodową. Na szczęście nasi partnerzy biznesowi szybko odpowiadają na te potrzeby i wspólnie tworzymy rozwiązania, z której w przyszłości będą mogły korzystać również inne firmy – podkreśliła Maja Messyasz.

Edukacja ważna

Kolejnym obszarem wyzwań związanych z elektryfikacją floty, na który zwraca uwagę AstraZeneca to edukacja.  – W głównym nurcie informacyjnym obserwujemy powielanie wielu mitów i nieprawd związanych z samochodami elektrycznymi. Również nasi pracownicy do pewnego czasu czerpali wiedzę z takich nierzetelnych źródeł, dlatego zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie wielu kampanii edukacyjnych, dzięki którym mogli oni poznać elektromobilność bliżej, również empirycznie. Daje to świetne efekty, ponieważ widzimy pozytywną zmianę w jakości dyskusji na temat „elektyków” w firmie. To z kolei inspiruje nas do wdrażania kolejnych inicjatyw promujących elektromobilność aż po finalne przekazanie pracownikowi do dyspozycji na stałe służbowego auta elektrycznego – zauważyła Maja Messyasz.  

Infrastruktura do poprawy

Mówiąc o trudnościach związanych z elektromobilnością należy pamiętać o wciąż rozwijającej się infrastrukturze. – Dla pracowników pracujących na terenie Polski, którzy pokonują dziennie duże dystanse i muszą dojeżdżać na czas na spotkania biznesowe, niekiedy w małych miejscowościach, dostępność ładowarek jest jeszcze dużym wyzwaniem. Są jednak osoby, którym wystarczy ładowanie w nocy w domu na służbowym wallboxie, a potem jedno ładowanie w ciągu dnia, aby zrealizować swoje zadania służbowe. Jak widać na tym prostym przykładzie – nierówności są jeszcze duże, dlatego pozostajemy w kontakcie z operatorami sieci ładowania i rozważamy możliwości poprawy sytuacji w tym zakresie – podkreśliła Messyasz.

Elektromobilny pociąg

Swoisty fenomen w dążeniu do stworzenia floty (pokaźnej skądinąd), opartej wyłącznie o auta elektryczne można oczywiście w przypadku AstraZeneca wytłumaczyć w prosty sposób możliwościami finansowymi lub jasnymi wytycznymi z centrali. Byłoby to jednak zbyt dużym uproszczeniem. Na rodzimym rynku funkcjonuje wiele bogatych firm, które proces dekarbonizacji transportu i wymiany flot traktują nadal po macoszemu, a wymiana pojazdów służbowych przebiega u nich bardzo opornie. Tu chodzi raczej o świadomość faktu, że zmiany są nieuchronne a rewolucji, której na motoryzacyjnym rynku jesteśmy świadkami po prostu nie da się już zatrzymać. Elektromobilny pociąg już ruszył. Ten kto do niego nie wsiądzie, ten do celu dojedzie ostatni. Niestety po drodze z negatywnym konsekwencjami dla ludzi i środowiska naturalnego.    

Źródło: AstraZeneca,własne
  • Tagi: AstraZeneca, BEV, elektromobilność
REKLAMA

Więcej z kategorii

Floty

Floty, Ochrona klimatu

Floty: Straż Graniczna

Elektryczne Citroeny ochronią środowisko

28/11/2023
Floty

Szczecińska PSP  

Strażacy pojadą na akcje samochodami elektrycznymi  

27/11/2023
Floty, Transport i logistyka

IKEA

Bezemisyjne dostawy z No Limit

20/11/2023
Biznes, Floty, Raporty

Projekt „EV365”

Małym firmom opłaca się kupować samochody elektryczne

16/11/2023
Biznes, Europa, Floty, Rynek

Toyota

500 elektrycznych bZ4X zasili taksówkową flotę G7

14/11/2023
Biznes, Floty

Raport Charles Rivers Associates

Europejskie floty przechodzą na samochody elektryczne

26/10/2023
Biznes, Floty

Floty

Elektryczne MAXUSy e-Deliver 3 w Poczcie Polskiej

25/10/2023
Biznes, Finansowanie, Floty, Raporty

Raport T&E

Firmy leasingowe muszą przyspieszyć elektryfikację flot

18/10/2023
Floty, Ochrona klimatu

Elektryczne Citroeny ochronią środowisko

28/11/2023
Floty

Strażacy pojadą na akcje samochodami elektrycznymi  

27/11/2023
Floty, Transport i logistyka

Bezemisyjne dostawy z No Limit

20/11/2023
Biznes, Floty, Raporty

Małym firmom opłaca się kupować samochody elektryczne

16/11/2023
Biznes, Europa, Floty, Rynek

500 elektrycznych bZ4X zasili taksówkową flotę G7

14/11/2023
Biznes, Floty

Europejskie floty przechodzą na samochody elektryczne

26/10/2023

Wybór Redakcji

Infrastruktura, Technologia

Ładowarki Habu SE na wyposażeniu samochodów elektrycznych KIA

29/11/2023
Audi, Sport&Lifestyle

Ostatni test przed Dakarem

29/11/2023
Technologia

Od samochodu zwiadowczego, po kopalnianego łazika, czyli konwersja samochodów spalinowych na elektryczne

29/11/2023
Infrastruktura, Mercedes-Benz

Pierwszy europejski Charging Hub koncernu ruszył w Mannheim

28/11/2023
Floty, Ochrona klimatu

Elektryczne Citroeny ochronią środowisko

28/11/2023
KIA, Osobowe

Kia EV9 w gronie siedmiu finalistów konkursu

28/11/2023
BYD, Osobowe

Sześć milionów elektrycznych aut trafiło do klientów

28/11/2023
Pojazdy, Transport ciężki

Do 2030 roku autobusy i ciężarówki elektryczne pochłoną połowę całkowitego zużycia energii elektrycznej w sektorze transportu

28/11/2023

Narzędzia
i kalkulatory

Katalog
samochodów
elektrycznych

Mapa stacji
ładowania

Kalkulator
kosztów
ładowania

(stacje)

Porównywarka
taryfowa

(ładowanie
domowe)

Profiler
ładowarki
domowej

Kalkulator
dopłat dla osób
fizycznych

Kalkulator
dopłat dla
przedsiębiorców

Kalkulator
CO₂

Mapa zasięgu
samochodu
elektrycznego

Kalkulator
całkowitych
kosztów
posiadania

Porównywarka
EV

Ranking
EV

Kalkulator czasu
ładowania

Kalkulator
oszczędności
użytkowych

biuro@elektromobilni.pl
+48 507 686 158

Centrum Nowej Mobilności
Fabryczna 5A
00-446 Warszawa
www.pspa.com.pl

Instagram Twitter Youtube
  • Aktualności
  • Pojazdy
  • Infrastruktura
  • Rynek
  • Biznes
  • Technologia
  • Raporty
  • Infografiki
  • Wideo
  • Podcasty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • O nas
  • Biuro prasowe
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Klauzula informacyjna (RODO)
  • Źródła