Polska jest liderem w sektorze transportu ciężkiego w Europie. Co piąty pojazd w Unii Europejskiej o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony jest zarejestrowany w naszym kraju, który jest dobrze przygotowany do przyspieszenia rozwoju sektora transportu bezemisyjnego i związanej z nim infrastruktury.
![](https://elektromobilni.pl/wp-content/uploads/2024/04/obraz-9-1024x683-1.png)
Maksymalizowanie korzyści
– Floty na całym świecie dążą do przyjęcia bezemisyjnych ciężarówek i autobusów ze względu na ich korzyści operacyjne, ekonomiczne, klimatyczne i czystego powietrza tak szybko, strategicznie i opłacalnie, jak to możliwe. Chociaż ambicje są obecne i rosną, w temacie flot trzeba się jeszcze wiele nauczyć. Nasze centra zapewniają dostosowane rozwiązania i wsparcie, aby obniżyć koszty wdrożenia i przyspieszyć przejście, aby zmaksymalizować korzyści płynące z posiadania w pełni bezemisyjnej floty – powiedziała Stephanie Kodish, starszy dyrektor globalny programu i kampanii CALSTART Drive to Zero.
![](https://elektromobilni.pl/wp-content/uploads/2024/04/obraz-11-1024x683.png)
Globalne partnerstwa
Globalna sieć centrów wdrożeniowych Drive to Zero została stworzona przez organizację Drive to Zero, która pracuje nad przyspieszeniem dekarbonizacji pojazdów użytkowych poprzez globalne partnerstwa, innowacyjne narzędzia, przełomowe badania i wymianę wiedzy. Ponadto sieć stworzy przestrzeń do dialogu, budowania partnerstw i identyfikowania wspólnych celów i wyzwań związanych z transformacją sektora.
Drugi hub na świecie w Polsce
Polski hub – drugi taki na świecie – jest wspierany przez lokalnego eksperta flotowego PSPA, największą organizacją branżową w Polsce i Europie zajmującą się tworzeniem zrównoważonego rynku transportowego. Polski hub połączy działania z Komitetem Logistyki i Transportu PSPA, który rozwija inicjatywy związane z dekarbonizacją drogowego transportu towarowego. W rezultacie operatorzy, producenci, klienci, instytucje finansowe, producenci ładowarek EV, CPO i cały łańcuch wartości pojazdów ciężkich – w tym naukowcy i samorządy – zostaną włączeni do Polskiej Sieci Hubów Wdrożeniowych. Wspólne przedsięwzięcie PSPA i CALSTART jest również częścią Forum eHDV opracowywanego w ramach Kongresu Nowej Mobilności – największej w regionie CEE konferencji branżowej i EXPO poświęconej nowej mobilności.
![](https://elektromobilni.pl/wp-content/uploads/2024/04/obraz-12-1024x683.png)
– Ponad 150 000 operatorów w krajowej branży transportu towarowego stoi przed koniecznością przedefiniowania swojej strategii środowiskowej, modelu biznesowego i podejścia do zarządzania flotą, która obecnie w 98% opiera się na pojazdach z silnikiem diesla. Wysiłki Polski na rzecz elektryfikacji pojazdów ciężarowych będą kluczowym czynnikiem rozwoju elektromobilności nie tylko w Polsce, ale także w całej Europie. Dlatego też, wychodząc naprzeciw unijnym regulacjom oraz oczekiwaniom obecnych i przyszłych użytkowników elektrycznych pojazdów ciężarowych, uruchamiamy Drive to Zero Implementation Hub Poland. W ramach tej inicjatywy będziemy wspierać sektor w identyfikowaniu i planowaniu skutecznych rozwiązań, w tym infrastruktury ładowania, produktów finansowych czy całego łańcucha wartości – podkreślił Aleksander Rajch, członek zarządu PSPA.
Niderlandy z pierwszym hubem
Drive to Zero uruchomiło niedawno pierwszy na świecie Implementation Hub w Niderlandach. Program ma na celu uruchomienie co najmniej 30 lokalnych centrów wspierających wdrażanie bezemisyjnych pojazdów o średniej i dużej ładowności (ZE-MHDV) do 2030 roku. Sieć ta przyspieszy wymianę wiedzy, rozwój i doskonalenie narzędzi, świadczenie usług i najlepsze praktyki w zakresie projektowania projektów. Połączenia te będą wspierać cel programu, jakim jest stopniowe tworzenie nowych zasobów ułatwiających powielanie i skalowanie. Na równoległej ścieżce eksperci flotowi i Drive to Zero uzyskują wgląd w to, jak polityka i przepisy wpływają na adopcję. Wnioski te są przekazywane agencjom rządowym, tworząc pętlę sprzężenia zwrotnego w celu poprawy polityki i przyspieszenia adopcji.
![](https://elektromobilni.pl/wp-content/uploads/2024/04/obraz-10-1024x683.png)
100% bezemisyjnych ciężarówek do 2040
Drive to Zero i Niderlandy pomagają obecnie krajom w osiągnięciu ambitnego celu, jakim jest sprzedaż 100% nowych bezemisyjnych pojazdów o średniej i dużej ładowności do roku 2040 (najpóźniej) w ramach Globalnego protokołu ustaleń w sprawie bezemisyjnych pojazdów o średniej i dużej ładowności (Global MOU). Trzydzieści trzy kraje, w tym 10 reprezentujących UE (Austria, Belgia, Chorwacja, Dania, Finlandia, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Holandia i Portugalia) są sygnatariuszami Global MOU. Kraje Global MOU, w tym Stany Zjednoczone, Kanada, Turcja, Chile i wiele innych, stanowią obecnie około 21 procent globalnego rynku sprzedaży MHDV.
Redakcja Elektromobilni.pl