Nowe logo na nowe czasy
W pierwszej kolejności trzeba zacząć od rebrandingu. Włoska marka postanowiła po latach zmienić swoje logo, wprowadzając czerń, która ma wyrażać dynamizm oraz innowacyjność marki. Nie zapomniano o historii poprzez pozostawienie jednego elementu „flash of light” w kolorze blue Energy. To właśnie do tego faktu rozpoczęła się konferencja przyszłości przygotowana przez Iveco.
Był to jedynie wstęp do tego co mogłem zobaczyć później, gdyż marka pojazdów użytkowych – w tym ciężkich – po raz pierwszy w swojej historii odnawia całą gamę produktów i usług, dokonując największej jak dotąd inwestycji w wysokości miliarda euro. – W 2019 r. rozpoczęliśmy nową podróż, stawiając na dogłębną ewolucję marki Iveco, koncentrując się na klientach i dostosowując ofertę do ich potrzeb – zarówno przez cały cykl życia pojazdu, jak i poza nim – powiedział Luca Sra, prezes, Truck Business Unit, Iveco Group.
Opracowując najnowocześniejszą gamę modelową, Iveco koncentrowała się na czterech filarach: produktywności biznesowej, doświadczeniu kierowcy, zrównoważonym rozwoju i łączności.
Elektryzująca przyszłość
Pierwszy z nich, to przede wszystkim oferowane produkty. Zostały one udoskonalone i dopracowane pod względem efektywności, a co za tym idzie jednym z ważniejszych elementów było ograniczenie emisji. W tym celu nie tylko poprawiono jednostki napędowe zarówno wariantów spalinowych czy gazowych, ale też wdrożono do floty modele elektryczne i wodorowe.
Podczas wydarzenia swoją premierę po raz pierwszy miał Iveco S-eWay czyli ciągnik siodłowy o dmc do 44 ton, który w odróżnieniu od swojej spalinowej odmiany zasilany jest z 9 paków po 82 kWh, co łącznie daje pojemność 738 kWh, oferując przy tym nawet 500 km zasięgu. Co więcej jest to model, który wyposażony jest w 800 woltową architekturę dzięki czemu jest w stanie ładować się z mocą 350 kW. Ładowanie od 20 do 80 proc. zajmie w tym przypadku 90 minut, a w 20 minut uzyskamy zasięg 100 km.
Podczas prezentacji produktowej dowiedziałem się, że Iveco S-eWay (4×2) napędzają dwa silniki zintegrowane z osią tylną w jeden zespół o nazwie eAxle, który jest produkowany przez FPT Industrial – siostrzaną firmę z Grupy IVECO, specjalizującą się w zaawansowanej technologii zespołów napędowych. Silniki rozwijają moc ciągłą 480 kW i 1800 Nm momentu obrotowego. Oś eAxle nie tylko zapewnia najlepsze w swojej klasie osiągi dynamiczne, ale ma także zwartą konstrukcję, co pozwoliło na umieszczenie modułów akumulatorowych w obrębie podwozia między osiami pojazdu. Użytkownicy IVECO S-eWay mogą więc łączyć go z naczepami o standardowej długości przy zachowaniu przepisowej długości zespołu pojazdów. Sześć trybów hamowania regeneracyjnego i jazdy pozwala uzyskać maksymalną efektywność oraz kontrolę nad pracą zespołu napędowego.
Kolejną nowością jest S-eWay jako ciężarówka o dmc 29 ton. Ten wariat wyróżniać się będzie mniejszym pakiem bateryjnym (od 4 do 7 paków) o maksymalnej pojemności 490 kWh i zasięgiem do 400 km. W tym przypadku ładowanie od 20 do 80 proc. zajmie zaledwie 30 min. Jest to efekt – podobnie jak w ciągniku siodłowym – 800 woltowej architektury. Niemniej różnice pomiędzy nimi, to efekt innego paku bateryjnego zastosowanego w tych dwóch odmianach.
Trzecią elektryczną nowością był e-Daily. Zmodernizowany dostawczak już od przyszłego roku będzie oferowany w kilkudziesięciu opcjach, poczynając od dopuszczalnej masy całkowitej od 3,5 do nawet 7,2 tony, przez różnego rodzaju nadwozia (dostępne będą: blaszak lub podwozie do zabudowy) po możliwość dostosowania liczby paków bateryjnych (maksymalnie 4) o łącznej pojemności 148 kWh (jeden pak ma pojemność 37 kW). Warto też nadmienić, że w przypadku tego samochodu, większość sesji ładowania odbywać się będzie zapewne na bazie. Iveco mając to na uwadze postanowiło wyposażyć auto w wbudowaną ładowarkę prądu przemiennego (AC) o mocy do 22 kW. Jako ciekawostkę mogę dodać, że w zależności od potrzeb auto może mieć złącze do ładowania z przodu (w grillu) lub z boku. Jest to ukłon w stronę klientów, którzy mogą dostosować auto do lokalizacji infrastruktury ładowania, a nie na odwrót. W przypadku ładowania e-Daily zostało znacznie poprawione. Szczytowa moc ładowania została zwiększona do 115 kW.
Jak wiadomo, pojazdy użytkowe nie mają zbyt długich przestojów. To typowe „woły robocze” – maszyny do pracy, a każdy nieprzewidziany postój kosztuje. Z tego względu wykorzystanie paków bateryjnych wydaje się odpowiednim rozwiązaniem. Rozmawiając z ekspertami Iveco miałem okazję dowiedzieć się, że wymiana paku zajmuje około 20 minut i zgodnie z przyjętymi zasadami będzie on wymieniany na nowy (lub zastępczy), a auto po tej operacji i sprawdzeniu czy wszytko jest w porządku, będzie mogło ruszyć w dalszą pracę. Odpowiadając na nasuwające się pytanie dotyczące serwisów, już od przyszłego roku punkty dealerskie przy których jest ASO, będą gotowe do obsługi pojazdów elektrycznych.
Doświadczenie kierowcy
Drugi filar, to tzw. „driver experience.” W tym przypadku Iveco poświęciło setki godzin na redesign wnętrza. Oznacza to, że została ono dopasowane dla jeszcze lepszego komfortu użytkowników pojazdów. Zmieniła się pozycja fotela kierowcy, poprawiono położenie kolumny kierownicy dodając opcję podniesienia jej do pionu, wprowadzono unowocześnienia związane z cyfrowymi zegarami oraz nowym infotaitmentem, a cała deska jeszcze bardziej skoncentrowana na kierowcy i jego codziennym przebywaniu w samochodzie. Z praktycznego punktu widzenia jest to gigantyczna zmiana, która zapewne przypadnie do gustu użytkownikom.
Co ciekawe sam design deski rozdzielczej w S-eWay różni się pomiędzy wariantem spalinowym a elektrycznym. Ten drugi otrzymał 17-calowy ekran od obsługi systemów multimedialnych, czy nawigacji oraz 12,8-calową tablicę rozdzielczą, na której przekazywane są najważniejsze informacje na temat parametrów jezdnych, nawigacji do celu (lub do ładowarki albo parkingu) czy nawet obciążenia poszczególnych osi.
Podobne zmiany zaszły w e-Daily. Choć nie ma w tym przypadku różnic między wariantami napędowymi, to zdecydowanie unowocześniono ją względem poprzednika dodając nową funkcjonalność oraz wdrażając usługi connectivity.
Rozwiązania dla fleet managerów
Mówiąc o connctivity przechodzimy do kolejnego filaru marki. Ten sektor został znacząco poprawiony względem wcześniejszych lat. Dedykowana aplikacja (Easy Way i Easy Daily), to narzędzie do pełnego zarządzania samochodem, a nawet flotą pojazdów. W przypadku e-Daily jest to do tego stopnia rozwinięte, że fleet manager może zdalnie włączyć poszczególne funkcje w samochodzie, stworzyć profil kierowcy, który będzie choćby miał dostęp tylko do kabiny a nie przestrzeni ładunkowej – jest to możliwe dzięki systemowi keyless – mógł upoważnić kierowcę do otwierania tylko drzwi kierowcy czy włączyć np. tryb „eco”. Co więcej jest w stanie ustawić nawigację czy zarządzać procesem ładowania oraz podejrzeć historię tras oraz najważniejsze parametry z nią związane. Jeszcze większą funkcjonalność zyskują użytkownicy S-eWay. W tym przypadku fleet manager ma nawet dostęp do informacji o kondycji baterii (SoH) czy nawet opcjonalnie może w jednym miejscu mieć informacje o zdrowiu kierowcy!
Iveco wprowadza też aplikację Easy Cargo dla modelu Eurocargo. Nowe funkcje obejmują możliwość korzystania z urządzenia mobilnego kierowcy do obsługi wielu funkcji uruchamiania klimatyzacji i sterowania kabiną z wnętrza kabiny lub zdalnie. Nowa cyfrowa lista kontrolna przed wyjazdem wesprze kierowców flotowych w rozpoczęciu jazdy, ułatwiając przekazanie wymaganych informacji, takich jak model pojazdu, numer rejestracyjny, sprawdzenie tachografu czy stanu opon, dzięki czemu papierkowa robota odejdzie w niepamięć.
Kolejną nowością jaka pojawia się w ciągniku siodłowym Iveco jest prognozowanie zużycia opon. Układ został opracowany wraz z Bridgestone na potrzeby modelu IVECO S-Way i kompatybilne z ogumieniem wszystkich marek premium. Usługa gromadzi i analizuje dane pojazdu, a następnie przekazuje Klientowi informacje o stanie opon i prognozuje pozostały przebieg, wskazując, kiedy osiągnięta zostanie wartość krytyczna.
Dodatkowo dokonana została pełna integracja z IVECO Driver Pal, pionierskim pokładowym asystentem podróży aktywowanym głosem, opartym na technologii Amazon Web Services (AWS) i funkcjach Amazon Alexa, aby zaoferować bardziej intuicyjny i przyjazny dla użytkownika interfejs z możliwością zarządzania funkcjami za pomocą poleceń głosowych. Dzięki zintegrowaniu technologii Alexa z systemem informacyjno-rozrywkowym pojazdu kierowca nie będzie potrzebował dodatkowego urządzenia mobilnego, aby w pełni wykorzystywać czas spędzony w kabinie.
Płać za użytkowanie
Iveco widząc zmieniające się czasy postanowiło rozwinąć usługi wynajmu. Green & Advanced Transport Ecosystem (GATE; „zielony i zaawansowany ekosystem transportowy”). Jest to pilotażowy program wdrożony przez IVECO w lipcu 2023 r. we Włoszech. Oferuje kompleksową formułę długoterminowego wynajmu, w której klient płaci za faktyczne użytkowanie pojazdu. Formuła będzie dostępna w przyszłym roku dla modeli eDaily i IVECO S-eWay w jednym z trzech pakietów – Easy, Energy i eManager. Każdy z nich obejmuje odpowiednio więcej opcji oraz jest powiązany z dostępem do stacji ładowania i zindywidualizowanych rozwiązań. Innowacyjna formuła płatności za użytkowanie pozwala klientom prognozować wykorzystanie pojazdu i odpowiednio uiszczać za to opłaty. Nie jest to stały miesięczny abonament, ale „szyta na miarę „oferta usług klasy premium. IVECO zacznie rozszerzać system GATE na kolejne kraje w 2024 r., docelowo obejmując nim wszystkie europejskie rynki.
Rockowy news!
Na koniec ciekawostka. Iveco podczas konferencji ogłosiło historyczne partnerstwo z Rock & Roll Hall Of Famers Metallica. Marka będzie wspierać legendarny zespół podczas europejskiego etapu ich światowej trasy koncertowej M72, która wypełni obiekty koncertowe od maja do lipca 2024 roku. Elektryczne i napędzane gazem ziemnym pojazdy ciężarowe i dostawcze IVECO dołączą do karawany zespołu Metallica, przewożąc zespół i jego sprzęt do miejsc koncertów w Monachium, Helsinkach, Kopenhadze, Warszawie i Madrycie. Ogłoszenie współpracy zakończyło się oficjalną premierą wideo nowej pełnej gamy IVECO, wzbogaconą “elektryzującą” ścieżką dźwiękową przeboju Metallica “It’s Electric”. Trasa koncertowa kultowego zespołu prowadzi również przez Polskę. Koncert w Warszawie zaplanowano na 5 lipca 2024 roku.
Autor: Maciej Gis