Home Pojazdy Osobowe Volkswagen Szybki test Volkswagena ID.5 GTX w trasie

Test użytkownika

Szybki test Volkswagena ID.5 GTX w trasie

Test użytkownika

Szybki test Volkswagena ID.5 GTX w trasie

ID.5 GTX oferuje moc 299 KM i 460 Nm oraz zasięg do 512 kilometrów
Fot. własne
Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

Do oferty Volkswagena dołączono pierwszego SUVa w nadwoziu coupe. Najmocniejszą odmianę ID.5 w wersji GTX o mocy niemal 300 koni mechanicznych testowali dla nas klubowicze EV Klub Polska. Jakie jest ich zdanie na temat flagowego elektryka z Wolfsburga?

Volkswagen ID.5 – sportowa sylwetka i komfort podróżowania
SUVy opanowały rynek motoryzacyjny już na dobre. Oczywiście również wśród modeli aut elektrycznych nie może ich zabraknąć. Volkswagen ID.5 jest trzecim z linii „ID” po ID.3 i ID.4 elektrycznym modelem niemieckiego producenta. ID.5 to nowoczesna bryła z linią dachu w stylu coupe. Sportowa sylwetka auta świetnie równoważy jego rodzinne przeznaczenie, bo nie mamy tu tradycyjnej kanciastej bryły typowego SUVa. Co ważne, opadająca linia dachu pozwala mimo wszystko na swobodne podróżowanie wysokich osób na tylnej kanapie.

Wymiary auta to długość: 4 584 mm, szerokość: 1 852 mm i wysokość: 1 631 mm. Pojemność bagażnika to 543 l. Materiały użyte do wykończenia wnętrza są przyjemne w dotyku, a cały środek samochodu jest spójny stylistycznie z charakterem auta.

Volkswagen ID.5 GTX gwarantuje naprawdę bardzo komfortowe warunki jazdy. Samochód wyposażony jest między innymi w aktywny tempomat, system rozpoznawania znaków drogowych, Front Assist – system awaryjnego hamowania oraz rozpoznawania pieszych i rowerzystów, System Lane Assist – asystent utrzymania pasa ruchu, automatyczne światła drogowe czy system Park Pilot (czujniki parkowania z przodu i z tyłu).

W środku, kierowca ma do dyspozycji duży, czytelny 12-calowy wyświetlacz Discover Max z naprawdę intuicyjnym menu. ID.5 posiada również bezprzewodowy App Connect – widok ekranu smartfona na ekranie nawigacji (podłączenie Android Auto lub Apple CarPlay przez Bluetooth). W trasie niewątpliwym plusem jest również bardzo czytelny head-up display. ID.5 jest też bardzo dobrze wyciszony. Dzięki temu można swobodnie rozmawiać w samochodzie nawet przy dużych prędkościach.

Zasięg i zużycie energii
Auto posiada dwa silniki elektryczne i napęd na cztery koła. Moc maksymalna silników to 220 kW (299 KM). Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 6,3 s. Prędkość maksymalna wynosi 180 km/h. ID.5 prowadzi się naprawdę dobrze. Auto jest dynamiczne i zwinne, zdecydowanie nie czuć, że jest to ponad dwutonowy SUV.

Plusem ID.5 GTX jest oczywiście jego duży zasięg, który, jak deklaruje producent wynosi 512 km w cyklu mieszanym ze zużyciem energii na poziomie 17,1 kWh/100 km. Jak ma się ta wartość do rzeczywistości? Volkswagenem ID.5 wybraliśmy się na testy w wrześniowy dzień, przy temperaturze około 14 st. Celsjusza. Zużycie energii na trasie mieszanej (ok. 30 km po drogach międzymiastowych i ok. 80 km po autostradzie) wyniosło 19,2 kWh/100 km przy średniej prędkości 70 km/h.

Z kolei w trasie na dystansie 111 km, jadąc głównie po autostradzie z maksymalnymi dozwolonymi prędkościami Volkswagen wskazywał zużycie 21,8 kWh/100 km przy średniej prędkości 116 km/h. Biorąc więc pod uwagę, że auto posiada baterię o pojemności 77 kWh, przy takich warunkach moglibyśmy nim pokonać średnio ok. 350 km.

Z racji tego, że w drogę nie wyruszyliśmy z pełną baterią, czekał nas postój na ładowanie. Volkswagena ładowaliśmy na stacji GreenWay o mocy 150 kW koło Strykowa. Maksymalna moc, z jaką ładował się ID.5 to 122 kW. Jak podaje producent, maksymalna moc ładowania na stacjach DC po aktualizacji oprogramowania ma wynosić 135 kW. Nie jest to może jakaś imponująca wartość, gdyż wiele najnowszych modeli aut elektrycznych posiada już możliwość szybkiego ładowania z mocami 200 kW i powyżej. Jednak mimo wszystko ładowanie od 5 do 80% na stacji DC powinno nam zająć jedynie około 36 minut, natomiast ładowanie z punktu AC 11 kW od 0 do 100 % będzie trwało 7 godzin i 30 minut.

Funkcja Plug&Charge
Co ciekawe Volkswageny ID.5 wyposażone zostały w funkcję Plug&Charge, czyli możliwość uruchamiania ładowania jedynie poprzez podpięcie kabla, bez konieczności używania np. aplikacji czy karty RFID. Dzięki tej funkcji ładowanie staje się jeszcze prostsze. Na ten moment z Plug&Charge użytkownicy ID.5 będą mogli skorzystać jedynie na stacjach IONITY.

Konkurencja nie śpi
Auto zdecydowanie nie należy do najtańszych, choć akurat w przypadku wszystkich marek obserwujemy znaczny wzrost cen samochodów. Ceny modelu ID.5 zaczynają się od 228 190 zł (wersja PRO), natomiast wersja GTX, testowana przez nas to koszt od 270 290 zł. Co ważne wersje PRO i Pro Performance kwalifikują się do dofinansowania w programie „Mój elektryk”. Volkswagen ID.5 ma oczywiście już całkiem spore grono godnych rywali na rynku. Samochód może spokojnie konkurować z takimi modelami jak Tesla Model Y, Volvo XC40, Ford Mustang Mach-E, Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, BMW iX3, Skoda Enyaq czy Nissan ARIYA.

Źródło: napradzie.pl

Narzędzia
i kalkulatory