Home Pojazdy Dostawcze Ford Producent podsumowuje 2024 rok i szykuje się do pełnej elektryfikacji. Czym nas przekona?

Ford

Producent podsumowuje 2024 rok i szykuje się do pełnej elektryfikacji. Czym nas przekona?

Ford

Producent podsumowuje 2024 rok i szykuje się do pełnej elektryfikacji. Czym nas przekona?

Ford zakończył miniony rok pod kątem rejestracji w Polsce samochodów osobowych i dostawczych, wynikiem o 11,25% lepszym niż w 2023 roku
Fot. Ford
Przeczytasz w 4 min
Przeczytasz w 4 min

Już za 5 lat Ford chce oferować 100% swojej gamy w wersji elektrycznej. W minionym roku jednak ponad 97% sprzedaży marki w Polsce stanowiły modele z napędem spalinowym. Niektóre odnotowały nawet spektakularne wzrosty. Rok 2025 będzie mimo to stał pod znakiem rynkowych premier elektrycznych.

Polski oddział Forda zakończył miniony rok wynikiem 23 652 pierwszych rejestracji aut osobowych i dostawczych – to wynik o 11,25% lepszy niż w 2023 roku. Modele osobowe stanowiły 14 114 sztuk, co oznacza wzrost o 16,5%. Lokomotywami sprzedaży są Focus (5765 szt. +134%) oraz Kuga (2798 szt. +13,1%).

Na uwagę zasługuje również bardzo mocna pozycja Rangera: z wynikiem 1963 rejestracji okazał się on w zeszłym roku najpopularniejszym pikapem w Polsce i odnotował aż 92,2-procentowy wzrost sprzedaży. W tym roku Ranger zadebiutuje także w wersji PHEV. Ford Pro – dostawcza dywizja marki – zajęła drugą lokatę w statystykach sprzedaży aut dostawczych w Polsce (9538 szt.).

E-Transit najlepszy w swojej klasie

Wśród modeli elektrycznych szczególnie dobrym wynikiem może się pochwalić E-Transit (to ten największy z dostawczych vanów Forda): 404 rejestracje zapewniły mu pierwsze miejsce w rynkowym rankingu elektrycznych dostawczaków. Fordy E-Transity zasiliły floty wiodących firm kurierskich, jak InPost, DHL, GLS czy Truck Care.

Choć w ubiegłym roku Ford wprowadził do oferty Explorera i następnie także Capri, nie miały one jeszcze szansy mieć istotnego wpływu na wynik Forda w kategorii BEV-ów. Przedstawiciele marki podczas konferencji prasowej nie podali nawet liczby rejestracji modelu Mustang Mach-E (dotychczas jednego osobowego elektryka marki), wskazując jedynie, że BEV-y Forda osiągnęły w ubiegłym roku udział w sprzedaży poniżej rynkowej średniej, która wynosi 3%.

Więcej elektrycznych nowości

Jak będzie w 2025 roku wyglądała sprzedaż BEV-ów Forda? Z jednej strony oferta będzie znacznie większa niż dotychczas, bowiem poza wspomnianym Explorerem i Capri w salonach pojawią się jeszcze Puma Gen-E, E-Tourneo Courier i E-Transit Courier. Rozpędu ma nabrać także zaprezentowany w zeszłym roku duet E-Transit Custom i E-Tourneo Custom. Udział modeli elektrycznych w miksie sprzedażowym będą napędzały także nowe cele emisji flotowej – według obliczeń Forda, co 5. sprzedany samochód w UE będzie musiał mieć napęd elektryczny, by producent uniknął kar.

Z drugiej strony w Polsce Ford musi mierzyć się z niesprzyjającą sytuacją programów dofinansowania dla aut elektrycznych. Aby uatrakcyjnić ofertę, Ford sprzedaje w Polsce Pumę Gen-E, Explorera i Capri z darmowymi wallboksem i pakietem ochrony gwarancyjnej oraz serwisowej na 8 lat. Ceny Pumy Gen-E zaczynają się od 146 900 zł, Explorer kosztuje 169 990 zł, a Capri – 179 990 zł.

Ford stawia sobie ambicje cele: do 2030 r. wszystkie osobowe Fordy będą w pełni elektryczne. Do 2030 roku także pojazdy użytkowe Forda w wersji elektrycznej mają stanowić 2/3 sprzedaży. Wszystkie użytkowe pojazdy Forda mają być zeroemisyjne do 2035 roku.

Ford naprawia akumulatory w Polsce

Ford widzi swoją przewagę również w obsłudze posprzedażowej. To jedna z nielicznych marek w Polsce, która umożliwia naprawy wewnątrz akumulatora lokalnie. W razie usterki klienci mogą więc liczyć na potencjalnie sprawniejszy serwis.

Klienci bardzo wysoko oceniają jakość usług świadczonych przed sieć ASO Forda – średnia z 14,2 tys. ocen wynosi 4,96 (na 5 możliwych). W ubiegłym roku aż 37 tys. wizyt serwisowych zostało umówionych online i przy pomocy aplikacji. Digitalizacja procesów umożliwia także udostępnianie klientom raportów wideo z oględzin auta przez mechanika. W 2024 r. powstało 38 446 takich nagrań – dzięki temu klient nie musi być obecny w serwisie, tylko może zdalnie zobaczyć zakres wymaganych prac i zaakceptować kosztorys.

Błażej Buliński

REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory