Hybrydy w czołówce
Pojazdy elektryczne ciągle jeszcze nie są tak popularne jak w innych krajach europejskich, natomiast udział hybrydowych samochodów osobowych w polskim rynku jest znacząco większy niż średnia na rynku europejskim. Pojazdy te niezmiennie powiększają wolumen sprzedaży i rosną w tempie przekraczającym tempo wzrostu całego rynku, a w ostatnim miesiącu drugi raz z rzędu miały większy udział w rynku niż samochody z tradycyjnymi silnikami benzynowymi.
Rozwija się również infrastruktura ładowania. Na koniec października w bazie EIPA był zarejestrowanych 170 stacji i 319 punktów ładowania więcej niż miesiąc wcześniej.
W Rybniku otwarto drugą w Polsce, ogólnodostępną stacje tankowania wodoru dla samochodów osobowych i autobusów. Pierwszą udostępniono we wrześniu w Warszawie.
Samochody osobowe
W grupie samochodów osobowych w 2023 r. zarejestrowano 20 672 szt. zasilanych paliwami alternatywnymi. Stanowiły one 50,5% rynku.
W całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano w październiku br. 9 489 klasycznych hybryd (ozn. HEV) tj. więcej niż rok wcześniej (+113,5% r/r) i 8 667 tzw. miękkich hybryd (MHEV) (+52,9%). Samochodów bateryjnych (BEV) przybyło 1 329 szt. (+35,8%), a hybryd plug-in (PHEV) 1 185 (+33,9%). Wszystkie HEVy oraz 72% MHEVów było opartych na silnikach benzynowych. 28% miękkich hybryd miało silnik diesla. Wśród PHEVów tylko 4% miało silnik Diesla.
Od początku 2023 roku zarejestrowano 174 605 szt. zasilanych paliwami alternatywnymi i stanowiły 44,6% rynku.
Wśród nich wyróżniono 75 372 klasycznych hybryd (+40,1%) i 75 046 tzw. miękkich hybryd (+23,4%). Nadal dynamicznie, mimo wrześniowych spadków, zwiększa się rynek samochodów bateryjnych (BEV): +51,7% do 13 489 szt. i hybryd plug-in: +22,3% do 10 619 szt. W całej grupie samochodów z napędem elektrycznym znalazło się także 79 sztuk samochodów zasilanych z wodorowych ogniw paliwowych (FCEV).
Wszystkie HEVy oraz 70% MHEVów było opartych na silnikach benzynowych. 30% miękkich hybryd miało silnik diesla. Wśród PHEVów tylko 2% miało silnik Diesla
Pomimo dużej dynamiki rozwoju rynku samochodów BEV nasz rynek wypada blado na tle średniej udziału tego rodzaju napędu w Unii Europejskiej. W okresie styczeń-wrzesień (PZPM jeszcze nie dysponuje danymi za październik – przyp. red.), udział elektrycznych samochodów wyniósł 14%, podczas gdy u nas po trzech kwartałach jest to poziom zaledwie 3,4%. Odwrotna sytuacja ma miejsce w przypadku hybryd, gdzie Polska wypada lepiej niż średnia Wspólnoty: odpowiednio 38,4% udz. w PL a 25,2% udz. w EU.
Podobna sytuacja jak w przypadku samochodów na baterie, ma miejsce w przypadku hybryd plug-in PHEV, gdzie ich udział w Polsce wynosi 2,7% a średnia EU sięga 7,5%.
Samochody dostawcze do 3,5t
W grupie samochodów dostawczych do 3,5t od początku 2023 r. według analiz PZPM przygotowanych na podstawie wstępnych danych CEP, przybyło 2 168 szt. nowo zarejestrowanych pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi a stanowiły 4,2% rynku. Bardzo dynamiczne są samochody bateryjne (BEV). Zarejestrowano ich 2 092, czyli 119% więcej niż w ciągu dziesięciu miesięcy 2022. Dodatkowo w tym okresie zarejestrowano 33 szt. hybrydowych wszystkich rodzajów oraz 43 szt. zasilanych gazem ziemnym (CNG/LNG).
Od początku 2023 r. rynek pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi wyniósł 295 sztuk i stanowił 1% rynku. W tym samym czasie zarejestrowano 28 szt. samochodów bateryjnych (BEV) i 267 pojazdy CNG/LNG.
Autobusy
Od początku 2023 r. rynek autobusów zasilanych paliwami alternatywnymi wyniósł 422 szt. i stanowił 29,9% rynku.
Na tą liczbę złożyło się 261 autobusy bateryjne (BEV), 17 autobusów wodorowych (FCEV), 86 sztuk hybrydowych i 58 szt. cng/lng.niemal wszystkie te autobusy należą do kategorii miejskiej.
Motocykle i motorowery
Od początku 2023 r. zarejestrowano łącznie 2 558 szt. motocykli i motorowerów elektrycznych (BEV). W tej liczbie 82% stanowiły motorowery, których przybyło 2 089 szt. (20,7% wszystkich motorowerów), a motocykli przybyło 469 szt. (1,8% całego rynku motocykli). Motorowery mają największy udział elektryków w sprzedaży nowych pojazdów spośród wszystkich segmentów rynku. Wśród motocykli elektrycznych najpopularniejsze były marki: SURRON (118 szt.), EFUN (58 szt.) i BMW (56). Wśród motorowerów największą popularnością cieszyły się marki: SUNRA 226 szt., SURRON 217 szt., EFUN 181 szt.
Infrastruktura do napędów alternatywnych
Według danych z EIPA z końca października, infrastruktura ładowania rozszerzyła się w poprzednim miesiącu o 170 ogólnodostępnych stacji ładowania. W tym roku przybyło ich już 744. Zwiększyła się też liczba dostępnych punktów. Jest ich o 319 sztuk więcej niż było przed miesiącem. Obecna liczba stacji oraz punktów ładowania to 2723 stacji oraz 5173 punktów ładowania. 66% dostępnych stacji ładowania zapewnia ładowanie prądem zmiennym (AC), a 26% stacji ładowania stanowią punkty zapewniające prąd stały (DC), który pozwala na szybsze ładowania. W pozostałych 8% stacji nie został zidentyfikowany rodzaj prądu ładującego. Wśród województw najwyżej pod względem liczby stacji plasują się województwa: śląskie (481), mazowieckie (443) i pomorskie (246). Najmniej stacji znajdziemy w województwach: lubelskim (38), świętokrzyskim (27) i podlaskim (23).
W znacznie mniejszym tempie rozszerza się infrastruktura tankowania gazu naturalnego. W porównaniu do stanu sprzed miesiąca nie przybyła żadna stacja tankowania ani żaden punkt tankowania. Od początku roku przybyło 14 stacji tankowania CNG/LNG. Obecna liczba stacji oraz punktów tankowania to odpowiednio 52 stacji oraz 130 punktów tankowania gazem naturalnym.
W październiku, w Rybniku, została również otwarta druga w Polsce ogólnodostępne stacja tankowania wodorem. Pierwszą udostępniono we wrześniu w Warszawie. Według ostatnich danych w Polsce jest obecnie zarejestrowanych 212 osobowych samochodów wodorowych oraz 25 autobusów.
Rynek się odradza we wszystkich kategoriach
– Dane dotyczące rejestracji nowych pojazdów po październiku przyniosły dużo lepsze informacje, bo właściwie wszystkie kategorie pojazdów zarejestrowały wzrosty. Po kiepskim wrześniu rejestracje nowych osobowych samochodów elektrycznych podskoczyły do prawie 40%. Świetny wynik zanotowały też hybrydy, bo tu zarejestrowanych zostało aż 80% samochodów więcej niż w październiku zeszłego roku. Wyjaśnienie jest proste – dziś właściwie wszystkie firmy mają hybrydy w swojej ofercie, a klienci coraz częściej rezygnują z silnika benzynowego na rzecz hybryd. Jednak pomimo tego, takie wzrosty i tak są sporą niespodzianką. Również firmy, które w swoich flotach posiadają samochody dostawcze konsekwentnie wybierają samochody elektryczne, bo szczególnie w miastach są one przyjazne i środowisku, i mieszkańcom. W pierwszych dziesięciu miesiącach tego roku te właśnie firmy zakupiły blisko 120 % więcej samochodów dostawczych niż w analogicznym okresie ub. roku. Rośnie liczba elektrycznych pojazdów ciężarowych pow. 3,5t, choć tu – mimo gigantycznych wzrostów procentowych- wciąż jesteśmy na początkowym etapie ich popularyzacji. Październik okazał się także rewelacyjny, jeżeli chodzi o rejestracje elektrycznych autobusów, których przybyło aż 77 szt., a wciągu pierwszych dziesięciu miesięcy zarejestrowano ich blisko dwa razy tyle co w zeszłym roku.
Nie sposób również pominąć bardzo dużego wzrostu liczby stacji i punktów ładowania, bo tych przybyło ponad 1400 sztuk. Według oficjalnych danych Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych mamy już prawie 5200 punktów ładowania zgłoszonych do EIPA. Na koniec, wreszcie możemy powiedzieć, że mamy stacje tankowania wodoru. Właśnie oddano do użytku drugą, ale z niecierpliwością czekamy na więcej – skomentował Jakub Faryś, prezes PZPM.