„Absolutna nowość we Włoszech” i jedno z pierwszych rozwiązań tego typu w Europie. Tak firma Brenner zajmująca się zarządzaniem autostradami opisuje ładowarkę dostarczoną i zamontowaną przez Alpitronic, która właśnie zaczęła działać przy zjeździe Bolzano Południe z autostrady A22, w północnej części Włoch (region Południowy Tyrol). Jej moc to 1000 kW.
A22 „zielonym korytarzem”
– Otwarcie tej megawatowej stacji ładowania dla ciężkich pojazdów wzdłuż A22 – pierwszej tego rodzaju we Włoszech – potwierdza zaangażowanie Brennerautobahn AG, a tym samym również regionu Południowy Tyrol, w przekształcenie tej ważnej infrastruktury – pomostu między północną i południową Europą – w cyfrowy, zielony korytarz – powiedział lokalnym mediom gubernator Południowego Tyrolu Arno Kompatscher.
– Wiemy, że duży ruch, który codziennie przepływa przez tę trasę, odpowiada za znaczącą część krajowego importu i eksportu – dodał Diego Cattoni, dyrektor zarządzający spółki Brenner Autostrady.
– Ale jest również jasne, że elektromobilność z trudem będzie zdobywać udział w tym obszarze bez odpowiedniej infrastruktury ładowania. Dzięki tej wysokowydajnej stacji ładowania dla e-ciężarówek – unikalnej w całych Włoszech – konsekwentnie napędzamy transformację energetyczną w transporcie ciężkich towarów, zgodnie z planem inwestycyjnym (…) Chcemy, aby A22 był pierwszym zielonym korytarzem w Europie – podkreślił.
Autostrada A22 biegnie od przełączy Brenner przez Weronę do Modeny. Jest częścią najważniejszej trasy z Niemiec na południe Europy i była jedną z pierwszych tego typu tras (otwarcie w 1974 r.) budowaną w górach.
Stacja dla ciężarówek, ale nie tylko
Opisywana stacja to pierwsza z tych przy A22, które zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o transporcie ciężkim. Główny element ładowarki to „szafa” składająca się z ośmiu modułów o maksymalnej całkowitej mocy 1 MW. Wychodzą z niej dwa kable do ładowania. Wtyczka 1000 kW jest opisywana jako eksperymentalna, a poza nią sprzęt oferuje także wtyczki CCS2 o mocy do 600 kW.
45 minut przerwy na ładowanie
Celem sprzętu jest pełne naładowanie ciężarówki elektrycznej podczas wymaganego przez prawo, 45-minutowego postoju. Czy to się uda? Ciężarówka z akumulatorem o pojemności 600 kWh może być naładowana do pełna w 30 minut (przy mocy 1000 kW). Pozwala to na osiągnięcie potencjalnego zasięgu 500 kilometrów (zależnie od warunków, nachylenia trasy, temperatury itd.).

Ambitne plany
Transformator zainstalowany przez operatora Brennerautobahn AG ma moc wyjściową 2000 kVA, co oznacza, że system jest już nastawiony na przyszłą rozbudowę o drugi system ładowania, także o mocy 1 MW.
Projekt ma zostać wkrótce rozszerzony: w nadchodzących miesiącach AVL Italia chce rozbudować obecną infrastrukturę o system magazynowania energii i cyfrową platformę do monitorowania i sterowania mikrosiecią.
Celem testu jest zapewnienie stabilności mocy wyjściowej, kontrola nadmiernych szczytów obciążenia, a tym samym wyeliminowanie niestabilności sieci, a także wykorzystanie odnawialnych źródeł energii do zaopatrzenia w energię oraz zapewnienie ciągłości i bezpieczeństwa dostaw.
Z kartą Brenner
Ładowanie pojazdów ciężarowych na opisywanej stacji jest obecnie możliwe tylko po wcześniejszej rejestracji i z kartą firmy Brenner. Później stacja zostanie również otwarta dla samochodów osobowych. Jak na razie, żadne z dostępnych na rynku elektrycznych samochodów ciężarowych nie przyjmują jeszcze takiej mocy ładowania. Liderem jest Mercedes eActros 600.

Obecnie obsługuje moce do 400 kW, ale w 2026 r. ma poradzić sobie z ładowaniem megawatowym. Liderem w kategorii mocy ładowania może być Tesla Semi (szacunkowo: 750-900 kW), ale… najpierw musi wreszcie zadebiutować.
PMA