Czy w przyszłości kierowca będzie mógł nie martwić się znalezieniem miejsca do parkowania? Są na to spore szanse. Po pierwsze, problem będzie zapewne coraz mniejszy w miarę rozwoju systemów jazdy autonomicznej. Po drugie, mogą pojawić się parkingi automatyczne. Będą dostępne także dla aut elektrycznych i nie zabraknie na nich ładowarek, więc kierowcom odpadnie także myślenie o tym, gdzie można uzupełnić energię w akumulatorach.
Jak to działa? Światło na przyszłość parkowania i ładowania rzuca pomysł firmy Bosch, opracowywany i testowany w partnerstwie z marką Cariad (czyli spółką zależną Volkswagena) i zaprezentowany teraz podczas targów CES w Las Vegas. Parking będzie wyposażony w system automatyczny. Jedyne zadanie stojące przed kierowcą to pozostawienie auta w „strefie przekazania” przy wjeździe i uruchomienie usługi Automated Valet Parking za pośrednictwem aplikacji.
Ładowanie bez udziału człowieka
Samo zaparkowanie auta to nie wszystko – według najnowszego projektu, auto może być także ładowane bez udziału kierowcy. Po tym, jak właściciel auta przekaże je „automatycznemu parkingowemu”, system znajdzie wolne miejsce z ładowarką. Robot otworzy klapkę gniazda ładowania i włoży kabel. Co dalej? Gdy auto się naładuje, robot je odłącza, a samochód odjeżdża na inne miejsce parkingowe, pozbawione ładowarki. Zwalnia w ten sposób przestrzeń dla innego EV potrzebującego uzupełnienia energii.
Dzięki takiemu rozwiązaniu oszczędza się czas kierowcy, a także przestrzeń. Korzyści mogą odczuć także zarządcy parkingów czy operatorzy ładowarek. System automatycznego parkowania i ładowania został już przetestowany przez Boscha i Cariad w dwóch lokalizacjach.
Przystępna mobilność
– Automatyzacja odgrywa kluczową rolę w rewolucji motoryzacyjnej i przejściu na elektromobilność. Nasze dwie usługi, system parkowania bez kierowcy i system automatycznego ładowania pojazdów elektrycznych, sprawiają, że mobilność staje się jeszcze bardziej przystępna – powiedział Manuel Maier, wiceprezes ds. produktów do systemów parkowania bez kierowcy normy Level 4 w firmie Bosch. – Ułatwiając ładowanie pojazdów elektrycznych, łagodzimy obawy związane z zasięgiem, co jest kluczowe dla powszechnej społecznej akceptacji elektromobilności. Mając to na uwadze, Bosch i Cariad mogą sprawić, że parkowanie oraz ładowanie będą jeszcze bardziej efektywne i wygodne – dodał Maier.