Skip to content
O nas
Instagram Twitter Youtube
Instagram Twitter Youtube
MENU
Wszystkie wiadomości

Aktualności

Pojazdy

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady
Infrastruktura

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject
Rynek

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat
Biznes

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
Technologia

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka
Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy EV

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy

Opinie

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Raporty

Infografiki

Wideo

Podcasty

Wywiady

Opinie

PREMIUM

Magazyn Elektromobilni

Biuro Prasowe

Narzędzia i kalkulatory

Mapa elektromobilności

Strefa Wiedzy

PRAWO

WIDEO

OCHRONA KLIMATU

TESTY

OPINIE

PODCASTY

PORADY

SPORT&LIFESTYLE

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
  • Aktualności
  • POJAZDY
  • INFRASTRUKTURA
  • Testy i opinie
  • Raporty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • Strefa Wiedzy
  • Aktualności
  • POJAZDY
  • INFRASTRUKTURA
  • Testy i opinie
  • Raporty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • Strefa Wiedzy
MENU
Wszystkie wiadomości

Aktualności

Pojazdy

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady
Infrastruktura

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject
Rynek

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat
Biznes

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
Technologia

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka
Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy EV

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy

Opinie

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Raporty

Infografiki

Wideo

Podcasty

Wywiady

Opinie

PREMIUM

Magazyn Elektromobilni

Biuro Prasowe

Narzędzia i kalkulatory

Mapa elektromobilności

Strefa Wiedzy

PRAWO

WIDEO

OCHRONA KLIMATU

TESTY

OPINIE

PODCASTY

PORADY

SPORT&LIFESTYLE

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

Home › Ochrona klimatu › Masa pojazdu ma znaczenie
  • Jednym z najcięższych osobowych samochodów elektrycznych na rynku jest ważący 2,8 t Mercedes EQS VAN
  • Fot. Mercedes-Benz

Badanie Green NCAP

Masa pojazdu ma znaczenie

Badanie Green NCAP

Masa pojazdu ma znaczenie

Jednym z najcięższych osobowych samochodów elektrycznych na rynku jest ważący 2,8 t Mercedes EQS VAN
Fot. Mercedes-Benz
  • 24/03/2023
Przeczytasz w 3 min
  • 24/03/2023
Przeczytasz w 3 min

Green NCAP opublikował właśnie wyniki oceny cyklu życia (LCA) emisji gazów cieplarnianych i zapotrzebowania na energię pierwotną samochodów osobowych dostępnych na rynku europejskim (przebadanych w 2022 r.). Przetestowano 34 samochody z różnymi typami układu napędowego: akumulator elektryczny, hybrydowy elektryczny, benzynowy i olej napędowy oraz jeden pojazd, Ford Puma, który jest zasilany paliwem alternatywnym. Okazuje się, że pojazdy elektryczne z akumulatorami są liderami w obszarze redukcji emisji gazów cieplarnianych. Ich wydajność jest lepsza w tym względzie o 40-50% w porównaniu z samochodami napędzanymi paliwami. Część jednak z tych zysków jest tracona poprzez ciągły wzrost masy pojazdów.

W obliczeniach LCA wykorzystano interaktywne narzędzia oceny cyklu życia (są one dostępne dla zainteresowanych konsumentów na stronie internetowej Green NCAP). Obliczenia są dokonywane w oparciu o średni koszyk energetyczny 27 państw członkowskich UE i Wielkiej Brytanii oraz średni przebieg 240 000 km w ciągu 16 lat. Wyniki Green NCAP pokazują, że obecny i ciągły trend w kierunku większych i cięższych samochodów, znacznie zwiększa negatywny wpływ na klimat i zapotrzebowanie na energię. Napędza to nie tylko wzrost zużycia paliwa i energii elektrycznej, ale także zwiększa ślad węglowy w procesie produkcji pojazdów i akumulatorów.

Zdaniem Green NCAP „Konsumenci i producenci również ponoszą ciężar związany z tą tendencją, biorąc pod uwagę ich stałe zainteresowanie większymi samochodami, w szczególności SUV-ami, jako preferowanym pojazdem”.

Green NCAP wykorzystuje metody oceny cyklu życia (LCA) do badania całkowitej emisji gazów cieplarnianych (GHG) i zapotrzebowania na energię pierwotną (PED) powstałych w całym cyklu życia pojazdu. Wyniki LCA z 34 testowanych samochodów pokazują, że pojazdy elektryczne z akumulatorami są liderami w obszarze redukcji emisji gazów cieplarnianych. Produkują ich o 40-50% mniej w porównaniu z autami napędzanymi benzyną (w zależności od wybranego modelu).

Jeśli chodzi o zapotrzebowanie na energię pierwotną, różnice między samochodami elektrycznymi i konwencjonalnymi są mniejsze. (…). Na uwagę zasługują wyniki napędzanego bioetanolem (E85) Forda Pumy, w porównaniu do tego samego samochodu w trybie benzynowym, ten samochód ma emisję gazów cieplarnianych zredukowaną do poziomu bliższego zasięgowi samochodów elektrycznych z akumulatorami. W tym przypadku procesy potrzebne do produkcji biopaliw zwiększają zapotrzebowanie Pumy na energię w cyklu życia, o 57%, ale biorąc pod uwagę, że 60% całkowitej potrzebnej energii pochodzi ze źródeł odnawialnych, zużywa się znacznie mniej paliw kopalnych.

Obliczenia te pokazują znaczne różnice między wpływem każdego samochodu na środowisko, ale ujawniają również znaczący wpływ ciężaru auta na emisję gazów cieplarnianych i zapotrzebowanie na energię pierwotną. Jest to wyraźnie widoczne dla wszystkich typów układów napędowych (…). „Nadrzędny przekaz jest jasny – im cięższy pojazd, tym więcej szkód wyrządza środowisku i dodatkowej energii potrzebnej do prowadzenia samochodu. Ogólnie rzecz biorąc, pojazdy elektryczne z akumulatorami emitują znacznie mniej gazów cieplarnianych w całym okresie eksploatacji, ale niektóre zyski są tracone z powodu ich zwiększonej masy” – czytamy w publikacji Green NCAP.

– Pojazdy elektryczne i elektryfikacja ogólnie oferują ogromny potencjał w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych, ale stale rosnąca tendencja do cięższych pojazdów zmniejsza tę perspektywę. Aby temu przeciwdziałać, zachęcamy producentów do zmniejszenia masy swoich produktów i wzywa konsumentów do podejmowania decyzji zakupowych, które nie tylko uwzględniają układ napędowy ich nowych samochodów, ale także ich wagę – zaznacza Aleksandar Damyanov, kierownik techniczny Green NCAP.

Aby lepiej zilustrować, w jaki sposób masa wpływa na wydajność środowiskową, Green NCAP przeprowadził dodatkowe symulacje. Pokazują one, że wszystkie trzy typy układów napędowych (elektryczny BEV, nieładowalny hybrydowy HEV i konwencjonalny ICEV), gdy ich masa wzrasta, mają taki sam względny wzrost zużycia energii o około 2% na 100 kg. Jednak ich bezwzględne wartości zużycia są bardzo różne. Ponadto większa masa jest głównym czynnikiem wpływającym na środowisko podczas produkcji pojazdów. Na podstawie dzisiejszych szacunków wzrost masy netto o 100 kg potencjalnie spowoduje dodatkowe 500-650 kg emisji gazów cieplarnianych i 1,9-2,4 MWh zapotrzebowania na energię w produkcji pojazdów (bez akumulatorów, w tym recyklingu).

W ciągu ostatnich dziesięciu lat średnia masa sprzedanych pojazdów wzrosła o, około 9%, czyli około 100 kg. Sprzedaż małych SUV-ów wzrosła pięciokrotnie, stając się najczęściej sprzedawanymi pojazdami w 2022 r. z około czterema milionami samochodów sprzedanych w całej Europie. Sprzedaż dużych SUV-ów wzrosła siedmiokrotnie, co doprowadziło do całkowitej liczby sprzedaży około 700 000 samochodów. Biorąc pod uwagę wpływ masy na zużycie oraz na emisję gazów cieplarnianych i PED w produkcji, w przypadku kompaktowego samochodu rodzinnego średni wzrost masy o 100 kg odpowiada za około 1,4 tony dodatkowej emisji gazów cieplarnianych i 5,7 MWh dodatkowej zużytej energii. Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) w 2022 r. sprzedano 9,3 mln pojazdów, z czego 12,2% stanowiły auta elektryczne. Łatwo, więc policzyć: zakładając, że osiem milionów pojazdów jest średnio o 100 kg cięższych, wpływ tego wzrostu masy na klimat jest równoważny około 200 000 dodatkowych samochodów na europejskich drogach.

Źródło: greenncap.com
  • Tagi: BEV, emisje, NCAP
REKLAMA

Więcej z kategorii

Ochrona klimatu, Raporty

Raporty, Rynek, Świat

Analiza BloombergNEF

Światowy rynek samochodów elektrycznych rośnie

11/12/2023
Raporty

Raport Carbon Tracker

Producenckie deklaracje o zerowej emisji nie muszą się pokryć z rzeczywistością

06/12/2023
Raporty

Analiza Consumer Reports

Hybrydy najmniej problematyczne, gorzej z BEV-ami z wyjątkiem…Tesli

05/12/2023
Raporty, Technologia

Raport T&E

Europejscy producenci samochodów zabezpieczyli mniej niż jedną piątą kluczowych metali akumulatorowych

04/12/2023
Floty, Ochrona klimatu

Floty: Straż Graniczna

Elektryczne Citroeny ochronią środowisko

28/11/2023
Raporty

Polish EV Outlook 2023

Raport PSPA: Polska u progu elektromobilnej rewolucji w sektorze drogowego transportu ciężkiego

28/11/2023
Raporty, Transport ciężki

Raport ICCT

Europejska dekarbonizacja transportu ciężkiego

22/11/2023
Raporty

Raport T&E

Elektryfikacja flot kluczem dostępowym do samochodów elektrycznych

22/11/2023
Raporty, Rynek, Świat

Światowy rynek samochodów elektrycznych rośnie

11/12/2023
Raporty

Producenckie deklaracje o zerowej emisji nie muszą się pokryć z rzeczywistością

06/12/2023
Raporty

Hybrydy najmniej problematyczne, gorzej z BEV-ami z wyjątkiem…Tesli

05/12/2023
Raporty, Technologia

Europejscy producenci samochodów zabezpieczyli mniej niż jedną piątą kluczowych metali akumulatorowych

04/12/2023
Floty, Ochrona klimatu

Elektryczne Citroeny ochronią środowisko

28/11/2023
Raporty

Raport PSPA: Polska u progu elektromobilnej rewolucji w sektorze drogowego transportu ciężkiego

28/11/2023

Wybór Redakcji

Raporty, Rynek, Świat

Światowy rynek samochodów elektrycznych rośnie

11/12/2023
Dostawcze, Mercedes-Benz, Osobowe

Bateria nie lubi przeciążeń

11/12/2023
Osobowe, Stellantis

Pilotażowy program wymiany akumulatorów samochodów elektrycznych ruszy w przyszłym roku

08/12/2023
elektromobilni

Warszawska Strefa Czystego Transportu ruszy w od lipca 2024 r. W teorii.

08/12/2023
Ekoenergetyka, Infrastruktura, Producenci

AXON Easy osiągnęła standard Tesli

08/12/2023
Biznes, Finansowanie

Arval złożył wnioski o dofinansowanie ponad 2,5 tys. elektrycznych aut

07/12/2023
Jednoślady, Pojazdy

Elektryczne hulajnogi opuściły polskie miasta

07/12/2023
E.ON

Zarządcy nieruchomości ważnym ogniwem elektryfikacji transportu

07/12/2023

Narzędzia
i kalkulatory

Katalog
samochodów
elektrycznych

Mapa stacji
ładowania

Kalkulator
kosztów
ładowania

(stacje)

Porównywarka
taryfowa

(ładowanie
domowe)

Profiler
ładowarki
domowej

Kalkulator
dopłat dla osób
fizycznych

Kalkulator
dopłat dla
przedsiębiorców

Kalkulator
CO₂

Mapa zasięgu
samochodu
elektrycznego

Kalkulator
całkowitych
kosztów
posiadania

Porównywarka
EV

Ranking
EV

Kalkulator czasu
ładowania

Kalkulator
oszczędności
użytkowych

biuro@elektromobilni.pl
+48 507 686 158

Centrum Nowej Mobilności
Fabryczna 5A
00-446 Warszawa
www.pspa.com.pl

Instagram Twitter Youtube
  • Aktualności
  • Pojazdy
  • Infrastruktura
  • Rynek
  • Biznes
  • Technologia
  • Raporty
  • Infografiki
  • Wideo
  • Podcasty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • O nas
  • Biuro prasowe
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Klauzula informacyjna (RODO)
  • Źródła