Elektromobilne regulacje
Kilka dni temu, a konkretnie 13 kwietnia br., we wszystkich państwach członkowskich zaczęły być stosowane przepisy AFIR, czyli Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 dotyczące rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. W myśl przepisów, łączna moc infrastruktury ładowania w unijnych krajach powinna zostać dostosowana do liczby zarejestrowanych EV, a wzdłuż Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) ma powstać odpowiednia liczba stref ładowania. Polska do tej pory zrealizowała w zaledwie 8% zadania w tym zakresie. Konferencja „TransAFIRmacja. Przyszłość zrównoważonego transportu w Polsce”, pokazała, jak wiele jest jeszcze do zrobienia w segmencie elektromobilności. Wnioski ze spotkania wniosły trochę optymizmu do tematu. Licznik AFIR uruchomiony przez PSNM, będzie monitorował realizację przez nasz kraj unijnych wymogów.  
Wywiad: OMODA

Chińskie marki coraz częściej widać na europejskich drogach. Dla producentów z Państwa Środka, Stary Kontynent jest bardzo atrakcyjnym rynkiem. Tak też jest postrzegany przez koncern Chery - właściciel marki OMODA. Czy auta elektryczne tej marki pojawią się w Polsce, kiedy to nastąpi, czy na naszym kontynencie powstanie fabryka producenta oraz na czym polega fenomen chińskiego elektromobilnego rynku? Na te i inne pytania odpowiada Peter John Matkin, Główny inżynier OMODA. Zapraszamy do lektury.  

Przepis do poprawy

Czy kierowcy samochodów zasilanych wodorem powinni - mimo obecności na ich autach zielonych tablic - uiszczać opłaty za postój w strefie płatnego parkowania? Mamy oficjalne odpowiedzi potwierdzające ten fakt. Paradoks polega na tym, że to bynajmniej nie oznacza, że właściciele wodorowców muszą płacić. Co grozi za złamanie przepisu? Porozmawialiśmy z Ministerstwem Infrastruktury oraz z przedstawicielami miast. Będzie ciekawie.

Baterie w chmurach

Jeszcze niedawno na myśl o samolotach elektrycznych większość osób roześmiałaby się, popukała w czoło i zbagatelizowała sprawę. Mowa przecież o dystansach nierzadko sięgających kilku tysięcy kilometrów, setkach pasażerów i tonach bagażu. Jednakże, tak jak w wielu innych przypadkach elektryfikacja znowu zaskakuje. Samoloty elektryczne już latają, również komercyjnie i będzie ich latać coraz więcej. Zobaczmy!

Domowa infrastruktura

Elastyczność, funkcjonalność i dość przystępne ceny – oto trzy największe zalety przenośnych ładowarek do samochodów elektrycznych. W tych aspektach pokonują tradycyjne ładowarki stacjonarne. Rośnie zainteresowanie tymi urządzeniami. IMARC Group spodziewa się, że rynek osiągnie 105,2 mln USD do 2028 r. Zobaczmy, co ma naszym subiektywnym zdaniem do zaoferowania rynek i jak mobilne ładowarki wyglądają na tle stacjonarnych urządzeń montowanych w blokach i garażach zwolenników bezemisyjnego transportu.