Wady i zalety
Stacjonarne ładowarki do samochodów elektrycznych, znane również jako wallboxy, różnią się od przenośnych ładowarek pod wieloma względami, zarówno pod kątem funkcjonalności, jak i elastyczności użytkowania. Pierwszą istotną różnicą jest ich umiejscowienie i przeznaczenie. Wallboxy są montowane na stałe w określonym miejscu, na przykład w garażu lub na zewnątrz domu. Z kolei przenośne ładowarki, jak sama nazwa wskazuje, są mobilne i mogą być stosowane w różnych miejscach, zarówno w domu, jak i poza nim. Dzięki nim użytkownik może ładować pojazd w dowolnym miejscu, gdzie dostępne jest źródło zasilania, co jest szczególnie przydatne w podróżach długodystansowych lub w sytuacjach, gdy nie ma dostępu do stacjonarnej infrastruktury ładowania. Ponadto przenośne ładowarki są kompaktowe i łatwe w przechowywaniu, co sprawia, że są wygodne do użytkowania na co dzień.
Kolejną zaletą przenośnych ładowarek jest ich stosunkowo niższy koszt w porównaniu ze stacjonarnymi wallboksami. Dzięki temu są one bardziej dostępne dla osób, które nie chcą lub nie mogą zainwestować w montaż stałej infrastruktury ładowania. Pomijając koszt samych ładowarek, w przypadku wallboxów naściennych musimy dodatkowo zapłacić za profesjonalny montaż przez elektryka. Ponadto przenośne ładowarki mogą być również używane jako uzupełnienie dla stacjonarnych systemów ładowania, zapewniając dodatkową elastyczność użytkowania samochodów elektrycznych.
Jednak przenośne ładowarki mają także pewne wady w porównaniu ze stacjonarnymi wallboksami. Przede wszystkim czas ładowania może być dłuższy, ponieważ przenośne ładowarki zazwyczaj mają mniejszą moc niż systemy stacjonarne. Ponadto, ładowanie przy użyciu przenośnej ładowarki jest mimo wszystko mniej wygodne, szczególnie jeśli wymaga to długotrwałego podłączenia do źródła zasilania. Ponadto, wallboxy często oferują dodatkowe funkcje, takie jak monitoring zużycia energii czy integracja z systemami inteligentnego domu, co zwiększa wygodę i funkcjonalność. Elektronika rozwija się również w przypadku mobilnych ładowarek i tego rodzaju funkcje zaczynają być obecne również w tych urządzeniach.
Na jakie parametry zwracać uwagę?
Moc ładowania – zakres mocy przenośnych ładowarek waha się od 1,4 kW do 22 kW. Najlepiej, jeśli moc można regulować.
Gniazdo zasilania – ładowarki przenośne pasują nie tylko do gniazda pokładowego 230 V, ale też do gniazda siłowego.
Rodzaj złącza – standardowym złączem do ładowania w Europie jest złącze Typu 2, jednakże niektóre samochody mają inne (jest to rzadkość), wtedy potrzebna jest przejściówka
Sterownik EVCC – odpowiada za automatyczne dostosowanie fazowości ładowania w zależności od informacji pozyskanych w komunikacji z samochodem.
Zabezpieczenia – urządzenia te są narażone na wszelkie warunki atmosferyczne i wątpliwej jakości instalacje. Wobec tego warto zainwestować w sprzęt posiadający zabezpieczenia RCD typ A, wykrywanie uszkodzeń uziemienia, zabezpieczenie podnapięciowe, przepięciowe i elektrostatyczne.
Długość kabla i wymiary – żeby ładowarka służyła nam jak najlepiej i była wygodna, powinna mieć długi kabel, którym bez problemu sięgniemy do gniazdka, będąc przy okazji poręczna.
Rynek światowy
Najnowszy raport IMARC Group zatytułowany „Portable EV Charger Market: Global Industry Trends, Share, Size, Growth, Opportunity and Forecast 2023-2028” oferuje kompleksową analizę branży, która obejmuje wgląd w popyt na rynku przenośnych ładowarek do pojazdów elektrycznych. Według raportu globalny rynek przenośnych ładowarek do pojazdów elektrycznych osiągnął w 2022 r. 35,6 mln USD. Patrząc w przyszłość, IMARC Group spodziewa się, że rynek osiągnie 105,2 mln USD do 2028 r., wykazując stopę wzrostu (CAGR) na poziomie 19,7% w latach 2023-2028.
Kluczowymi graczami na świecie na rynku przenośnych ładowarek są:
- Blink Charging Co.
- Evteq Mobility Private Limited
- Freewire Technologies Inc
- Guangzhou Electway Technology Co. Ltd
- Heliox Energy Ltd
- JTM Power Limited
- Power-Sonic Corporation
- Shenzhen Setec Power Co. Ltd
Wzrost popytu na przenośne ładowarki do EV wynika z rosnącej liczby użytkowników pojazdów elektrycznych oraz inicjatyw promujących zrównoważony rozwój i ochronę środowiska. Zachęty finansowe oraz przepisy sprzyjające wykorzystaniu czystych źródeł energii przyczyniają się do zwiększenia zainteresowania pojazdami elektrycznymi. Przenośne ładowarki oferują wygodę i elastyczność, umożliwiając ładowanie pojazdów w domu, pracy czy w podróży, eliminując obawy związane z infrastrukturą ładowania. Postęp technologiczny, skracający czasy ładowania i zwiększający kompatybilność, buduje zaufanie konsumentów do najnowszych rozwiązań w tej dziedzinie.
Popularni w Polsce producenci i modele
NRG Kick 22 kW 32 A GSM/GPS/SIM
Jest to przenośna ładowarka firmy NRG Kick, austriackiego producenta obecnego na rynku od 2015, którego produkty dostępne są w 23 krajach na całym świecie, głównie w Europie. Jest to model łączący efektywność z funkcjonalnością, posiadający wyróżniające się na tle konkurencji parametry. Co więcej można ją połączyć z instalacją fotowoltaiczną.
Moc ładowania | Rodzaj złącza | Wtyczka zasilająca | Długość kabla | Cena |
22 kW | Typ 2 lub Typ 1 (w zależności od wersji) | CEE 5-pin 32 A | 7,5 m | 6400 PLN |
Green Cell GC Habu EV 11kW 7m Typ 2 CEE 16A
GC Habu to mobilna ładowarka EV, która jest kompatybilna ze wszystkimi pojazdami elektrycznymi oraz hybrydami plug-In w Europie. Stworzona przez polską firmę Green Cell. Oferuje bardzo dobry stosunek jakości do ceny i dobre parametry.
Moc ładowania | Rodzaj złącza | Wtyczka zasilająca | Długość kabla | Cena |
11 kW | Typ 2 | CEE 16A 5P (IEC 60309) | 7 m | 2700 PLN |
Zencar 22 kW Typ 2 CEE 32 A
Zencar to chiński producent (jeden z najpopularniejszych na świecie) ładowarek i wielu innych akcesoriów oraz osprzętu do pojazdów elektycznych. Ta ładowarka oferuje regulacje mocy ładowania i fazowości zasilania w rozsądnej cenie.
Moc ładowania | Rodzaj złącza | Wtyczka zasilająca | Długość kabla | Cena |
2,3 kW – 22 kW (regulowana) | Typ 2 | CEE 5-pin 32 A | 5 m | 2200 PLN |
Wissenergy EVSE 230V
Jest to jednofazowa ładowarka od firmy Wissenergy, wpinana do gniazdka 230V, a z drugiej strony do zwykłego kontaktu. Oferta z niemalże najniższej półki cenowej. Sprawdzi się jako awaryjne rozwiązanie do podładowania samochodu, ale nie będzie dobrze służyć jako stałe źródło ładowania, ze względu na małą moc, a co za tym idzie wolne ładowanie.
Moc ładowania | Rodzaj złącza | Wtyczka zasilająca | Długość kabla | Cena |
3,6 kW | Typ 2 lub Typ 1 | Gniazdo 230 V | 5 m | 1400 PLN |
Są to tylko wybrane, popularne, pochodzące z różnych półek cenowych i mające uznanie użytkowników, produkty najpopularniejszych producentów obecnych w Polsce. Oprócz wymienionych, czyli Zencar, Green Cell i NRG Kick, uznaniem klientów cieszą się takie firmy jak: Khons, Duosida czy też Juice Booster.
Maksym Berger