Cel – Monako
PUT Powertrain to Międzywydziałowe Koło Naukowe działające na Politechnice Poznańskiej. Zespół realizuje kilka projektów, a jeden z nich zasługuje na szczególną uwagę. Mowa o projekcie POWERboat — łodzi napędzanej energią z paneli fotowoltaicznych. Łódź swój debiut mieć będzie podczas zawodów Monaco Energy Boat Challenge, które odbędą się w lipcu 2025 roku.
Aby dowiedzieć się, skąd członkowie Koła wpadli na pomysł budowy jednostki pływającej, należy cofnąć się do momentu założenia PUT Powertrain. Wszystko zaczęło się od konstrukcji drona, jednak wraz z napływem nowych członków szybko stało się jasne, że potrzeba większego i ambitniejszego projektu. Z racji tego, że opiekun Koła buduje w swoim garażu jachty motorowodne, zaproponował on rozpoczęcie prac nad POWERboat’em. Wykorzystanie jego wiedzy, zdobytej przy tworzeniu jednostek, było bowiem doskonałą okazją do nauki dla zespołu.
Faza projektowa
Aktualnie całe przedsięwzięcie znajduje się w fazie projektowej, nad którą czuwa zespół pasjonatów i zaangażowanych osób. Korzystając ze studenckiej wersji programu Autodesk Inventor, zespół mimo ogromu pracy osiągnął zaawansowany etap rozwoju projektu. Warto podkreślić, że pierwsza styczność z tego typu wyzwaniem — zaprojektowaniem kadłuba, kokpitu czy innych części niezbędnych do złożenia łodzi było trudnym zadaniem. Na szczęście PUT Powertrain ma wsparcie zewnętrzne. Dzięki firmie Prime Marine, Koło otrzymało silnik Torqeedo, który udało się precyzyjnie zeskanować dzięki wsparciu firmy ITA. To pozwoliło zespołowi na łatwe zaimplementowanie dokładnego modelu 3D silnika w programie.
Ze wsparciem Uniwersytetu Morskiego
Wkrótce, po testach teoretycznych, zespół przystąpi do tworzenia formy łodzi. Następnym etapami są m.in. laminowanie, montaż podzespołów, dzięki czemu łódź będzie gotowa do wyjścia na szerokie wody. Istnieje duża szansa, że projekt zostanie wsparty przez stocznię, a cały element najprawdopodobniej zostanie wykonany w jednej z mazurskich stoczni. Po jej przygotowaniu rozpocznie się proces laminowania, który będzie realizowany przez sekcję mechaniczną, odpowiedzialną także za montaż podzespołów. Przy tym zadaniu z pewnością wspomoże ich sekcja elektroniczna. Doświadczenie, które umożliwi przeprowadzenie laminacji metodą infuzji, zespół zdobył dzięki wsparciu Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, gdzie zorganizowano teoretyczne i praktyczne szkolenie z laminowania ręcznego oraz metodą infuzji. W zakresie materiałów oraz podzespołów PUT Powertrain otrzymuje wsparcie od firm Activesol, która dostarczy panele fotowoltaiczne oraz OEL Composites, odpowiedzialnej za dostarczenie materiałów do laminowania jachtu.
Wiele wyzwań na horyzoncie
Oczywiście dojście do tego etapu to nie koniec drogi. Po złożeniu jachtu czekają wodowanie oraz praktyczne testy, a także szkolenia dla sterników, którzy najpierw odbędą symulacje, a potem przetestują łódź na prawdziwym akwenie, uczestnicząc w konkurencjach podobnych do tych z Monaco Energy Boat Challenge. Kolejnym krokiem będzie podróż zespołu na Lazurowe Wybrzeże w lipcu 2025 roku, gdzie wszyscy liczą na spełnione ambicje.
Przed zespołem studentów jeszcze wiele wyzwań, tym bardziej, że projekt jest niezwykle ambitny. Niektóre z nich zostały już zażegnane, inne dopiero stoją przed konstruktorami. Dla przykładu, zespół projektowy bardzo długo nie mógł podjąć decyzji o tym, jaki dokładnie kształt będzie miał kadłub. Na szczęście, gdy już podjęto ostateczną decyzję szybko udało się go wymodelować w Inventorze, a zespół mechaniczny podjął się wykonania modelu w technologii druku 3D, który zaprezentowali w Gdyni na Polboat Yachting Festival.
Ambitne cele
Celem zespołu jest udowodnienie, że możliwe jest stworzenie od podstaw takiego jachtu, zbudowanie go własnoręcznie i udział w zawodach na wysokim poziomie. To ważne, ponieważ niektóre drużyny wybierają prostsze podejście, budując łodzie z recyklingowanych materiałów, jak np. kajaki. PUT Powertrain pragnie zaprezentować w pełni autorski projekt, który stanie się wizytówką Koła oraz Politechniki Poznańskiej.
Projekt stawia na zeroemisyjność i autonomiczność, korzystając z paneli fotowoltaicznych jako głównego źródła energii oraz wodoru do zasilania komputerów pokładowych. Choć wodór jest częściej stosowany na większych jednostkach, jak promy, to zespół chce pokazać, że również w mniejszych łodziach jego zastosowanie może być efektywne. Łódka będzie mieć swojego ‚cyfrowego bliźniaka’, co jest rzadką technologią stosowaną w tego typu projektach. Zespół PUT Powertrain na zawodach w Monako będzie jednym z pierwszych zespołów, które będą mogły pochwalić się wdrożeniem takiej technologii.
Działy tworzą zespół
W poprzednich akapitach mieliście okazję dowiedzieć się nieco o zespole, ale PUT Powertrain to znacznie więcej. Koło Naukowe składa się z kilku kluczowych działów, które wspólnie tworzą dynamiczny zespół.
Sekcja projektowa odpowiada za wygląd i funkcjonalny kształt POWERboat’a – to oni od początku projektu mają najwięcej pracy. Sekcja mechaniczna to zespół pasjonatów majsterkowania i pracy w warsztacie, którzy przekształcą projekt w realny jacht, za sterami którego zasiądą studenci.
Sekcja elektroniczna zajmuje się głównie instalacją elektryczną POWERboat’a, wspierając sekcję mechaniczną w budowie elektrycznej łódki. W ostatnim czasie bardzo intensywnie pracują nad dronem, w którym przewodów jest wyjątkowo dużo. Sekcja IT, choć mniejsza, odgrywa równie ważną rolę – to oni zaprogramowali drona od podstaw, a przy projekcie jachtu będą odpowiedzialni za stworzenie cyfrowego bliźniaka łodzi, który umożliwi monitorowanie parametrów jednostki w czasie rzeczywistym.
Sekcja marketingowa dba o wizerunek Koła Naukowego w mediach społecznościowych oraz podczas wydarzeń, takich jak Polboat Yachting Festival, targi ITM czy Poland Boat Show w Warszawie. Na czele całego zespołu stoi zarząd, który koordynuje pracę wszystkich działów, utrzymuje relacje z firmami i Politechniką Poznańską, zapewniając sprawne działanie całego przedsięwzięcia.
Partnerzy wspierają projekt
Projekt, już od jego wczesnych faz wzbudza duże zainteresowanie. Dowodem na to jest współpraca wielu firm z PUT Powertrain. Warto wymienić kilka kluczowych partnerów. Jednym z większych jest firma Vetus, która wspiera projekt finansowo, dostarcza podzespoły do jachtu i umożliwia zespołowi prezentację na różnych wydarzeniach. Wsparcie zapewniają także Airpress, King Tony i Yato, dzięki którym warsztat Koła zawiera elektronarzędzia, szafy narzędziowe i inne niezbędne sprzęty, co ułatwia efektywną pracę nad jachtem.
Klika polskich drużyn działa
W konkursie konstruktorów biorą udział drużyny z całego świata, a w Polsce można wyróżnić kilka zespołów, które działają w podobnej dziedzinie. We Wrocławiu zespół PWr Solar Boat Team stworzył jednostkę Solaris 1, a w planach mają już następczynię, Solaris 2. W 2023 roku wzięli udział w zawodach Solar Splash w USA, będąc jedynym zespołem spoza Stanów Zjednoczonych. Ekipa z Wrocławia gościła również w Poznaniu podczas I Sympozjum Techniki Motorowodnej, organizowanego przez PUT Powertrain, co pozwoliło na wzmocnienie więzi międzyuczelnianych oraz wymianę doświadczeń.
Innym zespołem, który osiągnął sukcesy, jest KSTO Korab z Politechniki Gdańskiej. Stworzyli oni wodolot Solar, który zaprezentowali na Monaco Energy Boat Challenge w lipcu tego roku. Największe osiągnięcia w Polsce ma jednak Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie. Zespół AGH Solar Boat zdobył uznanie dzięki łodziom Baśka i Celka, które rywalizowały w Monako. Ponadto, zespół ten opracował dwie zdalnie sterowane jednostki, R.O.B.U.R oraz Barka (fot. 6), obie napędzane panelami fotowoltaicznymi. Barka zdobyła wyróżnienie na zawodach RoboBoat na Florydzie w 2023 roku, a już rok później zajęła drugie miejsce.
Jak widać, konkurencja jest na wysokim poziomie, ale zespół z Politechniki Poznańskiej nie ustaje w wysiłkach i dąży do osiągnięcia podobnych sukcesów w najbliższej przyszłości.
Autor: inż. Jakub Wasiela
Tytuł, lead i śródtytuły od redakcji. Fot. Źródło