Voyah to marka premium, należąca do chińskiego państwowego producenta samochodów Dongfeng Motor Corporation. Od początku swojego istnienia skupia się ona wyłącznie na opracowywaniu i produkcji samochodów elektrycznych. W ofercie Voyah znajdują trzy modele. Są to Free, Passion i Dream. Wszystkie oparto na platformie Essa, a w ich tworzeniu udział brało włoskie studio projetkowe ItalDesign.
Voyah zawojuje Europę?
Do sprzedaży samochody Voyah trafiły dopiero w sierpniu 2021 roku. W styczniu zeszłego roku zbudowano 10-tysięczny egzemplarz. Według chińskich mediów do końca 2021 roku Voyah przekazał swoim klientom 6791 samochodów, ale w samym grudniu tego roku było to aż 3330 egzemplarzy aut.
Wejście na europejski rynek Voyah ogłosił w lutym bieżącego roku. Pierwszy salon sprzedaży tego wytwórcy otwarto w czerwcu w Oslo – stolicy Norwegii. Teraz ten chiński producent potwierdził swój debiut również w Polsce. Uczynił to za pomocą Facebooka. Na razie istnieje jedynie profil tego producenta, natomiast oficjalnej strony internetowej jeszcze nie uruchomiono. Ale samochody Voyaha już są w naszym kraju (patrz foto – przyp. red.), a jazdy testowe będą dostępne niebawem.
Na razie w sprzedaży na rynku europejskim jest tylko jeden model. Należy się spodziewać, że firma – podobnie jak ma to miejsce w Norwegii czy Szwajcarii – na początku zaoferuje wyłącznie swojego SUV-a o nazwie Free.
SUV klasy wyższej
Voyah Free to wyższej klasy elektryczny SUV. Jego nadwozie mierzy 490,5 cm długości, 195 cm szerokości oraz 165,54 cm wysokości. Równie solidnie prezentuje się 296-centymetrowy rozstaw osi. Wymiarami to chińskie auto jest więc bliskie Audi Q8 e-tron (491,5 x 193,7 x 161,9 cm – odpowiednio, długość, szerokość i wysokość).
Samochód w Europie dostępny jest tylko w jednym wariancie, zasilanym przez baterię litowo-jonową o pojemności 106,7 kWh (użytkowo: 100 kWh). Może być ona ładowana prądem stałym z niezbyt imponującą mocą 100 kW, co oznacza, że nabicie jej w zakresie 20-80% zajmuje 45 minut. Standardowa ładowarka pokładowa ma moc 11 kW.
Prawie 500 KM i 500 km zasięgu
Do napędu Voyaha Free służą dwa silniki elektryczne o mocy, odpowiednio, 310 KM z przodu i 410 KM z tyłu. Moc systemową chiński producent określa na 489 KM (720 Nm), a przyspieszenie od 0 do 100 km/h – na 4,4 s. Prędkość maksymalna to 200 km/h.
Chińczycy podają, że w mieście ich ważący 2340 kg SUV, zużywa 15,5 kWh/100 km. Z kolei średnie zużycie prądu to 20,2 kWh. Przekłada się to na maksymalny zasięg na poziomie 500 km (według cyklu WLTP). Auto korzysta z pneumatycznego zawieszenia adaptacyjnego, dzięki czemu jego prześwit może być regulowany w zakresie od 11,8 do 21,3 cm.
Bogate wyposażenie z noktowizorem
Do wyboru jest 6 kolorów nadwozia oraz 4 różne barwy wykończenia wnętrza. Kokpit Voyaha Free zdominowały aż trzy ekrany o przekątnej 12,3 cala – w tym jeden po stronie pasażera. Do wyposażenia seryjnego należą m.in. skóra wegańska, wentylowane fotele czy nawigacja oraz wysokiej jakości sprzęt audio. Kierowca Voyaha Free może skorzystać z licznych systemów wsparcia. Wśród nich znalazły się m.in. asystent jazdy nocą (noktowizor do 150 m), adaptacyjny tempomat czy asystenci jazdy w korku i na autostradach.