Elektryczne wspomaganie górnictwa

Elektryczne wspomaganie górnictwa

Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Ciężarówki Scania coraz częściej znajdują zastosowanie w przemyśle wydobywczym. Elektryczna wywrotka producenta zostanie wykorzystana tym razem do pracy w kopalni LKAB w Malmberget w północnej Szwecji, gdzie będzie pracować wraz z elektrycznym dźwigiem, przystosowanym do operacji górniczych.

Zaledwie kilka dni temu skandynawski producent poinformował, że jego zelektryfikowany pojazd ciężarowy, przystosowany do tworzenia zestawu o masie całkowitej 74 t, zostanie dostarczony wiosną br. firmie wydobywczej Boliden.

Scania i LKAB działają w branżach, które przechodzą obecnie znaczące zmiany, aby osiągnąć wyższy poziom zrównoważonego rozwoju. Dwie duże firmy łączą siły, aby wdrożyć pojazdy elektryczne w kopalniach, co jest istotnym krokiem w kierunku rozwoju zrównoważonego transportu w tej branży.

Nowy standard dla górnictwa

LKAB dąży do tego, aby stać się jedną z najbardziej zrównoważonych firm na świecie w przemyśle górniczym. Droga do bezpiecznej, wydajnej i wolnej od emisji dwutlenku węgla produkcji żelaza i stali zaczyna się od wydobycia rudy żelaza w kopalniach, a obecnie jest rozszerzona również na transport.

– Elektryczne pojazdy ciężarowe to element procesu tworzenia nowego standardu dla zrównoważonego górnictwa, wolnego od paliw kopalnych. Przestawiamy naszą flotę z oleju napędowego i testujemy możliwości pojazdów elektrycznych. Nie tylko pojazdy muszą zapewniać wyższą wydajność, ale przede wszystkim kopalnie muszą działać w sposób bardziej zrównoważony i stanowić bezpieczniejsze środowisko pracy – powiedział Peter Gustavsson, kierownik projektu w LKAB.

Elektryczny dźwig w zestawie

Ciężka wywrotka o masie całkowitej, łącznie z ładunkiem, wynoszącej 49 ton będzie transportować resztki produktów. Drugi pojazd jest wyposażony w dźwig, przeznaczony do transportu stali wiertniczej do podziemnych platform wiertniczych. Elektryczna ciężarówka z dźwigiem będzie ładowana w zajezdni. Jest również możliwe jej mobilne ładowanie w różnych lokalizacjach, co zwiększy elastyczność zadań transportowych. Pojazdy rozpoczną działalność w LKAB w 2022 roku.

– Kontynuujemy współpracę z klientami, którzy chcą wspólnie z nami testować innowacyjne rozwiązania. Dla Scania bardzo cenna jest możliwość sprawdzenia w praktyce pojazdów elektrycznych, które pracują w ekstremalnych warunkach wykonując rzeczywiste operacje klientów w kopalni. Co więcej, elektryczna ciężka wywrotka jest pierwszą tego typu w branży. To kolejny duży krok na drodze do wdrażania zrównoważonych rozwiązań transportowych we wszystkich zastosowaniach – powiedział Fredrik Allard, dyrektor działu e-mobilności w Scania.

– Włączenie Scania w nasz proces transformacji jest niezwykle cenne, ponieważ daje nam możliwość sprawdzenia elektrycznych pojazdów tej marki. Wspólnie mamy nadzieję stworzenia pojazdów wolnych od paliw kopalnych, które nawet bardziej wydajne niż te, które obecnie posiadamy – podsumował Peter Gustavsson.

Źródło: na podstawie Scania

Narzędzia
i kalkulatory