Pilotaż potrwa do 21 czerwca, a przejazdy będą bezpłatne. Równolegle trwa sprawdzian pojazdu na terenie Doliny Trzech Stawów, który potrwa jeszcze do 29 maja plus dodatkowo 3 i 4 czerwca. Jeśli chodzi o Park Śląski to przez niemal miesiąc będzie testował możliwości wykorzystania autonomicznych pojazdów. Blees BB-1, który porusza się bez hałasu i spalin, wydaje się idealnym kandydatem na „nowego pracownika”.
Zrozumieć potrzeby
– Testowanie autonomicznego pojazdu Blees BB-1 pomoże nam lepiej zrozumieć potrzeby odwiedzających park oraz przeanalizować zasadność wprowadzenia takiego rozwiązania – podkreśla Prezes Parku Śląskiego, Paweł Bilangowski.
Pilotaż wpisuje się w szeroki plan rozwoju mobilności w parku, dążący do wyeliminowania ruchu samochodowego w jego centralnej części. Aktualnie trwa przetarg na nowy system parkingowy i dostosowanie infrastruktury.
Do 20 km na godzinę
– Autonomiczny autobus to doskonały przykład wykorzystania nowoczesnej technologii przyjaznej środowisku. Park Śląski, nazywany Zielonymi Płucami Śląska, jest idealnym miejscem na takie innowacyjne rozwiązania – zaznaczył marszałek województwa śląskiego, Wojciech Saługa.
W maju i czerwcu zostaną przeprowadzone badania wśród pasażerów i gości parku, prowadzone przez Uniwersytet Śląski wspólnie z zespołem GZM. Minibus Blees BB-1 porusza się z prędkością do 20 km/h i jest przystosowany do przewozu 15 osób. Jest niskopodłogowy, posiada automatyczną rampę dla wózków, miejsce dla osób z ograniczeniami mobilności oraz 7 miejsc siedzących.
Pojazd ma zasięg około 200 km. Moc maksymalna to 150 kW przy pojemności baterii: 58 kWh. Maksymalna moc szybkiego ładowania (DC): 125 kW.
Jak pojedzie
Trasa pilotażu liczy około 3 kilometry, zaczynając się przy rzeźbie Żyrafy. Kolejne przystanki znajdują się przy Skwerze 100-lecia Powstań Śląskich, bramie wejściowej do ZOO, rondzie przy Komarze, stacji kolejki linowej „Elka” oraz Planetarium. Na trasie pojawią się przystanki i tablice informacyjne, a dokładny harmonogram kursów zostanie podany po zakończeniu kalibracji pojazdu i próbnych kursach.
Przeszkody i inne pojazdy
Kalibracja i programowanie trasy rozpoczęły się 13 maja i zakończyły 21 maja. Trasa zawiera różnorodne elementy, takie jak rondo, długi podjazd, czy zmienna nawierzchnia. Możliwa jest też obecność innych pojazdów i pieszych, co sprawia, że warunki są zbliżone do miejskich. Zaawansowany system jazdy autonomicznej Blees BB-1 umożliwia wykrywanie przeszkód i innych uczestników ruchu, dostosowując prędkość i hamowanie do sytuacji na drodze. Podczas pilotażu w pojeździe obecny będzie operator, monitorujący przebieg kursów i gotowy do przejęcia kontroli w razie potrzeby.
Innowacja z Gliwic
Pojazd Blees BB-1 został wyprodukowany przez gliwicką firmę Blees, która od 2019 roku tworzy pierwszy polski autonomiczny minibus. Blees BB-1 to flagowy produkt, który wspiera zrównoważony rozwój miast, promując współdzielony transport i minimalizując negatywny wpływ na środowisko.
RaWa