Alaska przetestowała F-150 Lightning

Alaska przetestowała F-150 Lightning

Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Inżynierowie Forda spędzili dwa tygodnie w sercu Alaski kontynuując prace nad osiągami F-150 Lightning. Testy odbywały się na śliskich nawierzchniach o niskiej przyczepności tj. śnieg czy lód oraz przy ekstremalnie niskich temperaturach dochodzących nawet do minus 30 stopni Celsjusza. Jazdy próbne przeprowadzono, aby zapewnić potencjalnym klientom maksymalne poczucie bezpieczeństwa i pewności. Dostawy pick-upów do odbiorców rozpoczną się wiosną tego roku.

Ekstremalne warunki

– Warunki panujące zimą na Alasce to doskonałe środowisko do przeprowadzenia testów F-150 Lightning koncentrujących się na perfekcyjnym dopasowaniu sposobu, w jaki auto przekazuje moc na oblodzonych, zaśnieżonych i śliskich nawierzchniach. Co prawda w codziennym użytkowaniu klienci rzadko kiedy mają do czynienia z temperaturami sięgającymi 30 stopni poniżej zera, ale poruszanie się samochodem po oblodzonych i zaśnieżonych drogach, a także użytkowanie go w niskich temperaturach, to zimowa codzienność większości z nas. Właśnie dlatego chcemy dać kierowcom wybierającym pick-upy Forda maksymalną pewność, że F-150 Lightning jest gotowy do jazdy w każdych warunkach – powiedział Cameron Dillon, inżynier ds. układu napędowego F-150 Lightning.

Badania przeprowadzone przez inżynierów Forda to tzw. testy low-mu. Ich głównym celem jest sprawdzenie, jak w pełni elektryczny układ napędowy radzi sobie z dostarczaniem mocy do kół na nawierzchniach o niskiej przyczepności, a więc tych oblodzonych, pokrytych śniegiem oraz przy niskich temperaturach.

Podczas przeprowadzanych testów inżynierowie Forda jeździli flotą sześciu przedprodukcyjnych egzemplarzy F-150 Lightning po różnych zimowych nawierzchniach. Były to m.in. luźny oraz ubity śnieg, połowicznie i całkowicie oblodzone drogi i inne, wszystkie oczywiście w ujemnych temperaturach. Testy wykazały, że pick-up F-150 Lightning doskonale potrafi wyczuć poślizg i w ciągu zaledwie milisekund dostosowuje moc przekazywaną na koła, korzystając przy tym z szybkich reakcji w pełni elektrycznego układu napędowego.

Koordynacja pracy silników

– Zachowanie F-150 Lightning na śniegu jest zupełnie inne niż w przypadku pojazdów spalinowych. Reakcje elektrycznego pick-upa są niezwykle szybkie, a dwa silniki elektryczne sprawiają wrażenie, jakby pojazd dysponował podwójną mocą. Duża część naszej pracy dotyczy odpowiedniej koordynacji pracy obu silników, tak aby jak najbardziej efektywnie przenosić moment obrotowy na podłoże. Wszystko po to, by nasi klienci użytkujący F-150 Lightning na ośnieżonych i oblodzonych drogach czuli się w samochodzie pewnie – powiedział Nick Harris, inżynier układu napędowego F-150 Lightning.

Kalibracja w czasie rzeczywistym

Inżynierowie mieli możliwość dostosowywania kalibracji w czasie rzeczywistym podczas prowadzonych testów, dzięki czemu byli w stanie maksymalnie wykorzystać 12-godzinne jazdy próbne. Poza Alaską zespół odpowiedzialny za układ napędowy F-150 Lightning przeprowadził testy low-mu także na Górnym Półwyspie Michigan, w Borrego Springs, Johnson Valley oraz na poligonie doświadczalnym Forda w Michigan niedaleko Romeo.

Źródło: na podstawie Ford

Narzędzia
i kalkulatory