NEV-y biją rekord sprzedaży

Chiny we wrześniu sprzedały 1,6 mln „elektryków”

„Elektryki” rosną więc szybciej niż cały rynek, co potwierdza, że boom na napęd bezemisyjny wciąż trwa
Źródło zdjęcia: Bartłomiej Derski

– Tegoroczny wrzesień przejdzie do historii chińskiej motoryzacji
– Jak wynika z najnowszych danych China Association of Automobile Manufacturers (CAAM), w dziewiątym miesiącu roku sprzedano w Państwie Środka aż 1,6 miliona samochodów elektrycznych i hybryd plug-in (NEV)
– Co więcej, po raz pierwszy, co drugi nowy samochód sprzedany w Chinach miał gniazdko do ładowania

Chiny śrubują wyniki

Udział pojazdów bateryjnych w chińskim rynku nowych samochodów sięgnął we wrześniu aż 49,7 proc. To najwyższy poziom w historii i kolejny dowód na to, że Kraj Środka pozostaje niekwestionowanym liderem światowej elektromobilności. W sumie sprzedano 1 604 000 samochodów typu NEV (New Energy Vehicles), z czego aż 1 058 000 stanowiły pojazdy całkowicie elektryczne (BEV) – pierwszy raz przekroczono magiczną barierę miliona sztuk w jednym miesiącu.

W porównaniu z wrześniem 2024 roku oznacza to wzrost o 24,6 proc., a względem sierpnia – o 15 proc. Ekspansja dotyczy nie tylko rynku krajowego, bo z Chin wyeksportowano 222 tysiące pojazdów NEV, czyli niemal dwa razy więcej niż rok wcześniej. Choć eksport utrzymuje się na podobnym poziomie jak w lipcu i sierpniu, jego udział w sprzedaży ogółem (13,8 proc.) pokazuje rosnące znaczenie chińskich marek na rynkach zagranicznych – analizują branżowi eksperci.

Hybrydy tracą impet

Największą część wrześniowej sprzedaży stanowiły auta elektryczne na baterie – ich liczba wzrosła aż o 36,4 proc. rok do roku i o 16,5 proc. względem sierpnia. Z kolei segment hybryd plug-in (PHEV), wliczając w to wersje z przedłużonym zasięgiem (EREV), rośnie wolniej. Sprzedano ich 546 tysięcy sztuk, co oznacza wzrost o 6,7 proc. r/r. I tu należy podkreśli, że trend spowolnienia w tym segmencie utrzymuje się od początku lata.

W sumie chiński rynek samochodowy – licząc wszystkie rodzaje napędów – osiągnął we wrześniu 3,226 mln sprzedanych aut, czyli o 14,9 proc. więcej niż rok wcześniej. „Elektryki” rosną więc szybciej niż cały rynek, co potwierdza, że boom na napęd bezemisyjny wciąż trwa – pisze portal electrive.com.

BYD zwalnia

Mimo imponujących wyników całego rynku, nie wszyscy producenci potrafią w pełni skorzystać z tej hossy. BYD, największy chiński i światowy producent pojazdów elektrycznych, zanotował we wrześniu 396 270 sprzedanych NEV-ów, co oznacza spadek o 5,5 proc. rok do roku – pierwszy od półtora roku. Firma odnotowała jednak wzrost względem sierpnia o 6,1 proc. Przyczyną słabszych wyników są głównie spadki w segmencie hybryd plug-in (-25,6 proc. r/r), podczas gdy sprzedaż aut całkowicie elektrycznych BYD wzrosła o 24,3 proc.

Analitycy podkreślają także, że eksport BYD pozostaje silny – 71 256 aut NEV wysłanych na rynki zagraniczne to wynik o 115 proc. lepszy niż rok temu, choć nieco niższy niż w lipcu i sierpniu. Mimo to chiński gigant pozostaje globalnym liderem sprzedaży, mimo że konkurencja coraz mocniej depcze mu po piętach.

Geely, SAIC i Tesla – różne strategie, wspólny cel

Na drugim biegunie dynamiki wzrostu znalazła się Grupa Geely, która notuje coraz lepsze wyniki. Marka Geely Auto sprzedała we wrześniu 99 516 samochodów elektrycznych BEV (+55 proc. r/r) i 65 685 hybryd plug-in (+146 proc. r/r). Jej marka premium, czyli Zeekr radziła sobie nieco słabiej, osiągając 18 257 sprzedanych BEV (-14,4 proc. r/r).

Imponujący wynik odnotowała też Grupa SAIC, która wraz z marką SAIC Motor Passenger Vehicle sprzedała 41 tys. NEV, co oznacza wzrost o 325 proc. r/r. Licząc całą grupę, włącznie z joint venture z Volkswagenem, SAIC sprzedało 189 498 aut typu NEV, czyli o 47 proc. więcej niż rok wcześniej.

Chiny we wrześniu sprzedały 1,6 mln „elektryków” - fot 6 SAIC
Fot. SAIC

Także Tesla, produkująca w Szanghaju, poprawiła formę – sprzedała 71 525 aut elektrycznych, jedynie o 1 proc. mniej niż rok wcześniej, ale aż o 25 proc. więcej niż w sierpniu. Co ciekawe, eksport Tesli spadł do 19 287 aut, wobec 26 tys. w poprzednim miesiącu.

Nowi gracze rosną w siłę

Na rynku chińskim coraz większe znaczenie zdobywają nowe marki. Leapmotor, wspierany przez Stellantis, zanotował 66 657 sprzedanych NEV (+97 proc. r/r), notując piąty z rzędu rekordowy miesiąc. Dobrze radzi sobie także Great Wall Motor, który sprzedał 45 961 elektryków (+52 proc. r/r) – dziś już co trzeci samochód tej marki ma napęd elektryczny.

Zaskakująco mocno rozwija się również Xiaomi EV – marka znana dotąd z elektroniki użytkowej sprzedała 41 948 BEV (+209 proc. r/r), dorównując Xpengowi, który zanotował 41 581 aut (+95 proc. r/r). Nio także notuje solidny wzrost – 34 749 BEV (+64 proc. r/r), w tym coraz większy udział submarek Onvo i Firefly.

Na przeciwnym biegunie znalazło się Li Auto, które od miesięcy notuje spadki – we wrześniu sprzedało 33 951 NEV, o 37 proc. mniej niż rok wcześniej. Tymczasem GAC Aion zbliża się do jego wyników, osiągając 29 113 sprzedanych aut.

Jesień zapowiada gorący finał roku

Wrześniowe dane CAAM pokazują, że chiński rynek elektryków wciąż rośnie w imponującym tempie, choć jego dynamika powoli się stabilizuje. Udział NEV-ów w sprzedaży już zbliża się do symbolicznej granicy, czyli 50 proc., a BEV-y po raz pierwszy przekroczyły milion sztuk w jednym miesiącu.

Jeśli trend z poprzednich lat powtórzy się, to ostatni kwartał 2025 roku przyniesie kolejny gwałtowny wzrost sprzedaży – i prawdopodobnie nowy globalny rekord.

OW

REKLAMA