EV5 praktyczny
Kia EV5 to kompaktowy, elektryczny SUV. Wymiarami i charakterem celuje w klientów rozważających dziś Sportage, ale dopuszczającym także zakup auta w pełni elektrycznego. Design wyraźnie nawiązuje do EV9, z „cyfrową twarzą tygrysa”, smukłymi lampami i prostą, dość minimalistyczną bryłą.
W środku dominuje panoramiczny układ ekranów (zestaw wskaźników, panel klimatyzacji i multimedia w jednym, blisko 30-calowym pasie), a materiały wykończeniowe obejmują m.in. wegańskie „skóry”. EV5 ma być przede wszystkim samochodem praktycznym i rodzinnym.
Jeden układ napędowy
Na polskim rynku EV5 debiutuje jak na razie z jedną jednostką napędową. To pojedynczy silnik elektryczny o mocy 217 KM, pracujący na tylnej osi, zasilany akumulatorem 81,4 kWh w architekturze 400V. Producent deklaruje czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h w 8,4 s, a zasięg dochodzi do 530 km w najbardziej oszczędnej wersji wyposażenia.

Szybkie ładowanie DC dochodzi do 128 kW i – choć moc szczytowa nie jest rekordowa – krzywa ładowania ma być utrzymywana wysoko w szerokim zakresie, co pozwala na doładowanie 10-80 proc. w około 30 minut. W codziennym użytkowaniu pomaga funkcja wstępnego podgrzewania akumulatora oraz dwukierunkowe zasilanie (V2L/V2G), przydatne do awaryjnego zasilania sprzętów lub współpracy z domową instalacją.
Rodzinny SUV
Z punktu widzenia rodziny ważniejsze od liczb może okazać się to, jak EV5 rozplanowano. Rozstaw osi 2750 mm ma dać dużo miejsca w drugim rzędzie, a przestrzeń bagażowa mieści 566 l (do 1650 l po złożeniu oparć). Dla kierowcy przygotowano klasyczne pokrętła i rząd fizycznych przycisków pod ekranem, tak by podstawowe funkcje nie wymagały wejścia w menu.

W standardzie są podstawowe systemy wsparcia (monitorowanie martwego pola, aktywne hamowanie awaryjne, asystent utrzymania pasa), a w wyższych wersjach dochodzą zaawansowane kamery 360°, asysty parkowania oraz rozbudowane multimedia.
Trzy wersje
Klienci mają do wyboru trzy warianty wyposażeniowe. Topowa wersja GT-Line ma m.in. lepsze światła, system kamer i wentylowane fotele czy audio Harman Kardon, Earth plasuje się pośrodku, a bazowa Air ma już pompę ciepła i pełny pakiet systemów bezpieczeństwa. Niezależnie od odmiany, układ napędowy wygląda następująco: RWD 217 KM z akumulatorem 81,4 kWh.

Na tle rynku EV5 pozycjonuje się pomiędzy klasycznymi „kompaktami” na prąd a większymi SUV-ami klasy średniej. Rywale EV5 to m.in. Tesla Model Y, Skoda Enyaq, VW ID.4/ID.5, Hyundai Ioniq 5, Nissan Ariya, Toyota bZ4X i BYD Seal U. Atutami Kii mogą być duży bagażnik i bogate wyposażenie. Niektórzy konkurenci mogą przyjmować większe moce ładowania, ale Kia odpowiada korzystnym przebiegiem krzywej.
Start od dwustu tysięcy
Ceny startują od 200 900 zł za wersję Air. Earth kosztuje 220 490 zł, a GT-Line: 235 490 zł (bez uwzględnienia dopłat). To konkurencyjne kwoty, a koreański SUV może zrobić na rynku zamieszanie. Choć Tesli Model Y z pozycji rynkowego lidera raczej nie strąci.
Dane techniczne
| Pozycja | Wartość |
| Długość / szerokość / wysokość | 4610 / 1875 / 1675 mm |
| Rozstaw osi | 2750 mm |
| Napęd | na tylne koła |
| Moc / moment | 217 KM / 295 Nm |
| Akumulator | 81,4 kWh (litowo-jonowy) |
| Architektura | 400 V |
| 0–100 km/h | 8,4 s |
| Prędkość maks. | 165 km/h |
| Zasięg WLTP (wg wersji) | do 530 km (Air) / 520 km (Earth) / 505 km (GT-Line) |
| Ładowanie AC | 10,5 kW (ok. 7 h 20 min 10–100% przy 11 kW) |
| Ładowanie DC | do 128 kW (ok. 30 min 10–80%) |
| Bagażnik tył / frunk | 566 l / 44 l |
| V2L / V2G | tak / tak |
Ceny w Polsce (Kia EV5)
| Wersja | Cena katalogowa (PLN) |
| Air | 200 990 |
| Earth | 220 490 |
| GT-Line | 235 490 |
PMA

