Wiedza o elektromobilności

Badanie Volkswagena: Wyobrażenie to nie doświadczenie

Wyniki badania pokazują, że w procesie edukacji na temat elektromobilności jest jeszcze wiele do zrobienia
Źródło zdjęcia: Volkswagen

– Co użytkownicy aut spalinowych wiedzą na temat elektromobilności?
– Jak ich wiedza wypada na tle osób, które na co dzień mają do czynienia z samochodami elektrycznymi?
– Raport przygotowany na zlecenie Volkswagena objęło ponad 700 użytkowników aut spalinowych i ok. 950 kierowców aut elektrycznych
– Wniosek? Poziom wiedzy na temat elektromobilności jest daleki od zadawalającego
– Projekt został zrealizowany przez EV Klub Polska, ARC Rynek i Opinia oraz Fieldstat na grupie 710 użytkowników aut spalinowych i 946 kierowców aut elektrycznych w lipcu i sierpniu 2025 roku

Różny poziom wiedzy

Jednym z czynników wpływających na wybory kierowców jest ich wiedza. 77 procent użytkowników aut elektrycznych oceniają swoją wiedzę o elektromobilności jako dobrą lub bardzo dobrą.

Wśród kierowców samochodów spalinowych taką odpowiedź zaznaczyło zaledwie 22 procent respondentów. 91 procent użytkowników aut elektrycznych jest zadowolona lub bardzo zadowolona ze swojego samochodu.

W przestrzeni publicznej, w Internecie, wśród kierowców, panuje wiele opinii o samochodach elektrycznych. Bardzo często opinie te różnią się od siebie w istotny sposób. Z czego to wynika? Na zlecenie Volkswagen Group Polska przeprowadzono badanie na temat elektromobilności wśród użytkowników samochodów spalinowych i elektrycznych. Badanie zostało zrealizowane przez EV Klub Polska, a także firmy ARC Rynek i Opinia oraz Fieldstat na grupie 710 użytkowników aut spalinowych i 946 kierowców aut elektrycznych w lipcu i sierpniu 2025 roku.

Nie jest źle, ale….

Popularność aut elektrycznych w Polsce systematycznie rośnie. Pod koniec grudnia 2024 roku w naszym kraju było zarejestrowanych 80 386 aut w pełni elektrycznych (BEV), a już siedem miesięcy później przekroczona została bariera 100 tys. pojazdów. Jeśli chodzi o udział w rynku – w 2024 rok auta elektryczne odpowiadały za ok. 3 procent rejestracji nowych pojazdów w Polsce. Sytuacja wyraźnie się zmieniła po uruchomieniu programu dopłat „NaszEauto” na początku tego roku.

Począwszy od lutego, każdego miesiąca notowane były wyraźne wzrosty i kolejne rekordy rejestracji. W sierpniu rynek osobowych samochodów elektrycznych pobił kolejny rekord, osiągnął najwyższy udział w rynku wynoszący 7,8 procent, co oznacza, że niemal co trzynasty samochód zarejestrowany w tym miesiącu w Polsce posiadał napęd elektryczny. W okresie od stycznia do sierpnia zarejestrowano w sumie ponad 21,3 tysiąca nowych samochodów elektrycznych (+94% r/r), a ich udział w rynku w pierwszych ośmiu miesiącach roku wynosił 5,7 procent.

Choć przyspieszamy, to do europejskiej czołówki trochę nam brakuje. W Europie udział aut elektrycznych w rynku nowych samochodów wyniósł w okresie od stycznia do końca lipca 2025 roku 17,4 procent. Największy udział auta elektryczne notują w Norwegii, ponad 94 procent. Na kolejnych miejscach jest Dania (64,3%), Szwecja (35,3%), Niderlandy (34,4%), Finlandia (34,4%), Belgia (32,7%).

Opinie i wybory

Jednym z czynników wpływających na wybory kierowców jest ich wiedza o elektromobilności. W przestrzeni publicznej, w Internecie i oczywiście wśród kierowców krąży wiele opinii o samochodach elektrycznych. Bardzo często różnią się one od siebie w istotny sposób.

Z czego to wynika? Na zlecenie Volkswagen Group Polska przeprowadzono badanie na temat elektromobilności wśród użytkowników samochodów spalinowych i elektrycznych. Zostało ono zrealizowane przez EV Klub Polska, a także firmy ARC Rynek i Opinia oraz Fieldstat na grupie 710 użytkowników aut spalinowych i 946 kierowców aut elektrycznych w lipcu i sierpniu 2025 roku.

Zadaliśmy użytkownikom aut spalinowych i użytkownikom aut elektrycznych blisko 20 takich samych pytań związanych z elektromobilnością i eksploatacją aut zasilanych prądem. Pierwsza grupa odpowiadała bazując na opinii, przekonaniu, druga na swoim doświadczeniu. Innymi słowy zderzyliśmy wyobrażenie o autach elektrycznych z rzeczywistością. Okazało się, że wiele obaw związanych z użytkowaniem auta elektrycznego nie znajduje odzwierciedlenia w codziennym życiu. Bez wątpienia warto przetestować tę technologię, sprawdzić na własnej skórze jak dynamiczne i komfortowe są to samochody, jak nowe rozwiązania ułatwiają podróże i ładowanie – powiedział Tomasz Tonder, dyrektor PR oraz e-mobility Grupy w Volkswagen Group Polska.

Zadowolenie z elektryków?

Odpowiedź na to pytanie od razu pokazuje, na ile samochody elektryczne wpisują się w oczekiwania użytkowników. Okazuje się, że aż 91 procent deklaruje, że jest z auta zadowolona bądź bardzo zadowolona, zaledwie 6 procent badanych wskazało, że jest raczej niezadowolona lub bardzo niezadowolona.

KNM 2025: Katowice tegoroczną stolicą elektromobilności. Nowości, trendy, wyzwania. Przyszłość jest bezemisyjna – zobacz! 

Zdecydowana większość planuje zakup kolejnego auta elektrycznego. Czy kierowcy aut spalinowych też tak ochoczo podchodzą do tej technologii? Zdecydowanie nie, 65 procent ankietowanych na razie w ogóle nie rozważa zakupu auta elektrycznego.Kierowcy aut spalinowych wskazali w badaniu szereg obaw, których nie podzielają użytkownicy aut elektrycznych.

Niski poziom wiedzy

Użytkownicy aut elektrycznych oceniają swoją wiedzę o elektromobilności jako dobrą (43 procent wskazań) lub bardzo dobrą (34 procent) – w sumie 77 procent. Kierowcy pojazdów spalinowych są tu bardziej sceptyczni, bo za bardzo dobry i dobry swój poziom wiedzy uznało odpowiednio 4 i 18 procent pytanych, czyli w sumie zaledwie 22 procent.

Okazuje się, że tylko bardzo niewielka grupa wśród badanych kierowców samochodów spalinowych miała do czynienia z autami elektrycznymi. 11 procent z nich zadeklarowało, że okazjonalnie miało okazję jeździć autem hybrydowym, a zaledwie 4 procent – autem elektrycznym.

Akumulatorowy strach

Kierowcy samochodów spalinowych za największe obawy w autach elektrycznych wskazali strach przed rozładowaniem akumulatora oraz wydłużenie podróży spowodowane koniecznością długiego ładowania. 90 procent z nich nie zdecydowałaby się na wyjazd autem elektrycznym poza Polskę.

Tych obaw w większości nie podzielają użytkownicy aut elektrycznych. 46 procent pytanych nie ma żadnych obaw związanych z tymi autami. 28 procent – to najczęściej wskazywana obawa – wskazało na wydłużenie podróży z powodu ładowania. Blisko połowa (47 procent) użytkowników aut elektrycznych była już swoim samochodem za granicą.

Kierowcy aut elektrycznych jako największą zaletę wskazali cechę związaną właśnie z ładowaniem, czyli możliwość ładowania w domu. Zdecydowana większość użytkowników aut elektrycznych (63 procent) jako zaletę wskazała niższe koszty eksploatacji, czego użytkownicy aut spalinowych niemal w ogóle nie dostrzegli.

Przebiegi na bateriach

Z badania wynika, że 75 procent ankietowanych użytkowników aut elektrycznych przejeżdża rocznie więcej niż 15 tysięcy kilometrów. W grupie użytkowników aut spalinowych taki dystans rocznie pokonuje zaledwie 30 procent respondentów.

Wyobrażenie kontra rzeczywistość

Wyniki badania jednoznacznie wskazują na duże różnice pomiędzy postrzeganiem samochodów elektrycznych przez kierowców aut spalinowych, a rzeczywistością. Kierowcom aut spalinowych brakuje w tym obszarze zarówno wiedzy jak i doświadczenia. Kluczem do dalszej popularyzacji tej technologii, oprócz rosnącej oferty aut elektrycznych i rozwijającej się infrastruktury jest budowanie świadomości z szeroko pojętej elektromobilności i zdobywanie własnych doświadczeń przez kierowców.

REKLAMA