Technologia bateryjna

CATL Shenxing Pro w wersji Long, czyli 1 milion kilometrów

Wyścig o dominację w elektromobilności toczy się nie tylko między producentami samochodów, ale także dostawcami kluczowych komponentów. Na zdjęciu stolisko CATL na IAA Mobility 2025
Źródło zdjęcia: PMA

– Chiński CATL, zaprezentował właśnie rozwiązanie, które może wyznaczyć nowe standardy w branży
– Jakie? Baterię Shenxing Pro, która łączy ekstremalnie szybkie ładowanie, długą żywotność i niespotykany dotąd poziom bezpieczeństwa
– W przypadku awarii bateria będzie dostarczać energię przez godzinę bez emisji dymu i otwartego ognia
– W wersji Super Long Life & Long Range bateria zapewnia zasięg 758 km i może wytrzymać 1 milion kilometrów

CATL z przełomem?

Prędkość ładowania, oferowany zasięg, żywotność – to tylko niektóre z kwestii, jakie wzbudzają mniej lub bardziej zrozumiałe wątpliwości osób zainteresowanych autami elektrycznymi. Z roku na rok sytuacja w każdej z tych kwestii się poprawia, ale wciąż trudno mówić o tym, że jest świetnie. Dlatego producenci stale pracują nad rozwojem technologii bateryjnych. Jednym z najważniejszych z nich jest chiński CATL, który właśnie zaprezentował nowy, przełomowy akumulator.

Według danych producenta, Shenxing Pro w wersji Super Long Life & Long Range zapewnia zasięg nawet 758 km (WLTP) i może wytrzymać 1 milion kilometrów przebiegu lub 12 lat użytkowania. Co więcej, po pierwszych 200 tys. km spadek pojemności ma wynosić zaledwie 9 proc. To wynik, którego nie osiągają dziś nawet najnowsze konkurencyjne rozwiązania.

Ładowanie w 10 minut

Równie imponujące są możliwości szybkiego uzupełniania energii. Wariant Super-Fast Charging pozwala naładować baterię na przejazd 478 km w 10 minut. Nawet w ekstremalnych warunkach, przy –20°C, możliwe jest uzyskanie zasięgu 410 km w 20 minut. To rozwiązanie może być szczególnie istotne dla kierowców w naszej części kontynentu i dalej na północ, gdzie dotąd niska temperatura znacząco ograniczała użyteczność aut elektrycznych.

Bezpieczeństwo: technologia NP3.0

CATL podkreśla, że Shenxing Pro to także przełom w dziedzinie bezpieczeństwa. Rdzeniem systemu jest opatentowana technologia No Propagation 3.0 (NP3.0), która minimalizuje ryzyko tzw. thermal runaway, czyli niekontrolowanego wzrostu temperatury mogącego prowadzić do pożaru. Producent zapewnia, że nawet w przypadku awarii bateria będzie dostarczać energię przez godzinę bez emisji dymu i otwartego ognia.

Dodatkowym elementem konstrukcyjnym jest tzw. ogniwo falowe, które zwiększa stabilność i wytrzymałość pakietu. Akumulator wykorzystuje również architekturę cell-to-body, czyli integrację ogniw bezpośrednio z podwoziem. Rozwiązanie to nie tylko poprawia chłodzenie, ale też zwiększa sztywność strukturalną całego pojazdu.

KNM 2025: Katowice tegoroczną stolicą elektromobilności. Nowości, trendy, wyzwania. Przyszłość jest bezemisyjna – zobacz! 

Produkcja w Europie

Co istotne w obecnej sytuacji, CATL jasno deklaruje, że Shenxing Pro będzie produkowany także w Europie. Firma zapowiada ścisłą współpracę z partnerami motoryzacyjnymi, dostawcami materiałów i branżą recyklingową, tak aby cały cykl – od produkcji przez użytkowanie po odzysk surowców – tworzył zamknięty ekosystem. CATL już dziś posiada fabrykę w Arnstadt w Niemczech, a kolejne inwestycje planuje w Hiszpanii i na Węgrzech.

Globalny lider technologii EV

CATL w 2024 roku odpowiadał za 37 proc. globalnego rynku akumulatorów do aut elektrycznych. Jego rozwiązania trafiają do takich producentów jak Tesla, BMW, Volkswagen czy Mercedes. Shenxing Pro bazuje na technologii LFP (litowo-żelazowo-fosforanowej), która uchodzi za bezpieczniejszą i tańszą alternatywę dla popularnych ogniw NCM.

Czy Shenxing Pro będzie stanowił rewolucję? Debiut tego rozwiązania pokazuje, że wyścig o dominację w elektromobilności toczy się nie tylko między producentami samochodów, ale także dostawcami kluczowych komponentów. Jeśli zapowiedzi znajdą potwierdzenie w codziennym użytkowaniu, nowa bateria może stać się wzorem dla całej branży i realnie przyspieszyć przechodzenie Europy na transport bezemisyjny. W końcu oferuje to, czego wszyscy kierowcy EV realnie potrzebują.

Warto zauważyć, że rywale także ścigają się w kwestii rozwoju technologii. Tesla rozwija własne ogniwa 4680, które mają zwiększać gęstość energii i obniżać koszty produkcji, ale wciąż nie osiągnęły zakładanej skali masowej. BYD stawia na Blade Battery w technologii LFP, znaną z bardzo wysokiego poziomu bezpieczeństwa i odporności na przegrzewanie – choć jej zasięg jest mniejszy niż w najnowszych konstrukcjach CATL.

Mercedes we współpracy z Factorial testuje akumulatory półprzewodnikowe, które w prototypie EQS pozwoliły przejechać ponad 1200 km na jednym ładowaniu, ale ich wdrożenie do produkcji seryjnej zaplanowano dopiero na koniec dekady.

PMA

REKLAMA