Infrastruktura drogowa

GDDKiA: 400 km nowych tras jeszcze w tym roku

Obecnie w realizacji znajdują się 132 inwestycje. To drogi o łącznej długości niemal 1617 km
Źródło zdjęcia: GDDKiA

– Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła plany dotyczące rozwoju sieci autostrad i tras ekspresowych
– Druga połowa 2025 r. ma być okresem wyjątkowo intensywnym zarówno na budowach, jak i w obszarze nowych przetargów.
– Jeszcze w tym roku ma zostać oddanych do użytku aż 400 km nowych tras, które usprawnią podróże i domkną kluczowe korytarze transportowe

Jak poinformowała GDDKiA, obecnie w realizacji znajdują się 132 inwestycje. To drogi o łącznej długości niemal 1617 km. Wartość tych kontraktów szacowana jest na około 67 mld zł. Równolegle trwa 29 postępowań przetargowych obejmujących 345 km nowych tras, a w przygotowaniu pozostają kolejne fragmenty dróg – tym razem o imponującej długości ponad 2800 km.

GDDKiA – nowe drogi w 2025 roku: 400 km dla kierowców

Według planów, w 2025 roku sieć drogowa w Polsce powiększy się o 400 km nowych tras. Wśród nich znajdą się fragmenty autostrady A2 oraz ekspresówek S6, S7 i S19.

Najbardziej zaawansowane prace toczą się dziś m.in. na:

  • S1 w województwie śląskim,
  • S7 na odcinku Modlin–Czosnów,
  • S19 w rejonie tunelu Rzeszów Południe – Babica.

Na północy kraju trwają roboty przy Zachodniej Obwodnicy Szczecina (S6), gdzie powstaje najdłuższy tunel drogowy w Polsce.

Nowe przetargi: S10, S12 i S74 w kolejce

Priorytetem GDDKiA na nadchodzące miesiące jest rozstrzygnięcie postępowań dla tras:

  • S10,
  • S12,
  • S74.

Jednocześnie zapowiedziano, że jeszcze w drugiej połowie 2025 r. będą ogłaszane kolejne przetargi. Ich celem jest to, aby w 2026 roku możliwe było rozpoczęcie budów na następnych fragmentach strategicznych korytarzy transportowych.

Wyrok TSUE i nowe kryteria dla wykonawców

Ważnym elementem planowanych działań jest dostosowanie procedur do wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z października 2024 r. Orzeczenie to umożliwia stosowanie dodatkowych kryteriów przy wyborze wykonawców. Już dziewięć nowych postępowań, dotyczących m.in. autostrady A2, trasy S19 oraz obwodnic Sidziny i Pisza, uwzględnia zmienione zasady.

Podpisane umowy i pierwsza inwestycja z BIM

Od początku 2025 roku GDDKiA podpisała już 16 umów obejmujących budowę ponad 125 km dróg. W tym zestawie znalazło się 47,5 km dróg ekspresowych oraz 78 km dróg klasy GP (główne przyspieszone). To m.in. osiem obwodnic i przebudowy dróg krajowych.

KNM 2025: Katowice tegoroczną stolicą elektromobilności. Nowości, trendy, wyzwania. Przyszłość jest bezemisyjna – zobacz! 

Szczególną inwestycją będzie obwodnica Zatora (DK28). To pierwszy projekt w Polsce, który zostanie zrealizowany z wykorzystaniem metodyki BIM (Building Information Modeling). BIM to nowoczesna metoda cyfrowego modelowania inwestycji.

Dzięki niej projektanci, wykonawcy i inwestor korzystają ze wspólnej, trójwymiarowej bazy danych. Takie rozwiązanie pozwala szybciej identyfikować potencjalne błędy, precyzyjniej oszacować koszty i usprawnić cały proces budowlany. Oddanie tej inwestycji planowane jest na koniec 2027 roku.

Podsumowanie

Plan działań GDDKiA na 2025 rok to sygnał, że modernizacja polskiej sieci drogowej nabiera tempa. 400 km nowych tras, miliardowe inwestycje, innowacyjne metody realizacji i nowe kryteria przetargowe wskazują, że kierowcy mogą spodziewać się nie tylko poprawy komfortu podróży, ale też większego bezpieczeństwa.

Wprowadzenie technologii BIM przy budowie obwodnicy Zatora pokazuje, że polskie inwestycje drogowe coraz śmielej sięgają po rozwiązania cyfrowe, które od lat stosowane są w najbardziej rozwiniętych krajach Europy.

PMA

REKLAMA