Mieszkańcy województwa zachodniopomorskiego będą mogli już wkrótce jeździć bezpieczniej i wygodniej za sprawą dwóch nowych dróg. GDDKiA podpisała 11 sierpnia 2025 r. umowy na ich realizację. Odetchną także mieszkańcy Bobolic, którzy nie będą musieli znosić już uciążliwości związanych z ruchem tranzytowym przebiegającym przez ich miejscowość.
Nowe oblicze DK22
Rozbudowę odcinka Człopa – Wałcz zrealizuje firma PORR, która wyceniła swoje prace na 178 mln zł. Projekt będzie realizowany w formule „Projektuj i buduj”. Najpierw powstanie dokumentacja projektowa, a na jej podstawie zostanie uzyskana decyzja ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej). Na przygotowanie dokumentacji wykonawca będzie miał 17 miesięcy. Kolejne 22 miesiące zajmą roboty budowlane w terenie, z wyłączeniem okresów zimowych (16 grudnia – 15 marca). Zakończenie prac planowane jest w 2029 roku.
Inwestycja obejmie dwa pododcinki: od końca obwodnicy Człopy do początku obwodnicy Rusinowa, oraz od końca obwodnicy Rusinowa do początku obwodnicy Wałcza.
Na całej trasie powstanie nowa konstrukcja nawierzchni o nośności 11,5 t/oś. Jezdnia będzie miała szerokość 7 metrów (dwa pasy po 3,5 m). Wzdłuż drogi powstanie ścieżka pieszo-rowerowa, a skrzyżowania zostaną przebudowane – zaplanowano cztery skrzyżowania skanalizowane i jedno rondo.

W rejonie Prusinówka przebieg drogi zostanie skorygowany, co pozwoli ominąć miejscowość od zachodu. Powstanie również siedem przejść dla zwierząt (dwa górne dla dużych zwierząt i pięć dolnych), zatoka do kontroli pojazdów dla Inspekcji Transportu Drogowego oraz magazyn soli do zimowego utrzymania drogi. Rozbudowa DK22 to część szerszego programu modernizacji tej trasy w regionie. W realizacji są już obwodnice Szwecji, Rusinowa i Wałcza oraz rozbudowa odcinka Ostrowiec – Szwecja.
Bobolice bez tranzytu
Druga inwestycja to obwodnica Bobolic w ciągu DK25, którą wybuduje firma Intercor. Jej długość wyniesie 1,1 km, a realizacja również odbędzie się w formule „Projektuj i buduj”. Prace projektowe i uzyskanie decyzji ZRID potrwają 13 miesięcy, natomiast roboty budowlane – 15 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych).
Od września 2023 r. kierowcy jadący DK11 mogą omijać Bobolice dzięki drodze ekspresowej S11. Jednak DK25 wciąż prowadzi ruch przez centrum miasta. W obecnym układzie kierowcy podróżujący DK25, aby wjechać na S11 w kierunku Koszalina, muszą cofać się na południe do węzła Bobolice.
Nowa obwodnica, której oddanie planowane jest na 2028 rok, skróci dojazd do S11 z obecnych 2,3 km przez miasto do 1,1 km nową trasą, wyprowadzając z Bobolic ruch tranzytowy.

Nowy łącznik Szczecina z autostradą
To niejedyne nowości związane z inwestycjami drogowymi w tym regionie. Pod koniec lipca GDDKiA informowała: „Podpisaliśmy kontrakt na budowę II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic i obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 oraz budowę infrastruktury drogowej na przejściu granicznym. Inwestycję za kwotę 429 mln zł zrealizuje firma Budimex. Prace mają być zakończone w 2028 roku”.
Obecnie połączenie DK13 z autostradą A6 stanowi węzeł drogowy, który został wybudowany wraz z autostradą w latach 30. ubiegłego wieku. Łącznice po południowej stronie węzła mają jeszcze nawierzchnię brukowaną. Węzeł nie zapewnia odpowiednich warunków ruchu, dlatego w ramach budowy II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13 zostanie zamknięty i zastąpiony nowym, położonym około 700 m na wschód. Docelowo będzie on łączył z A6 nie tylko DK13, ale również planowaną Zachodnią Obwodnicę Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6 (dla tej inwestycji GDDKiA jest w trakcie przetargu na realizację).
PMA

