BMW: Nowa klasa i nowe serce
Neue Klasse, czyli „nowa klasa”, to nie tylko odniesienie do słynnej linii modeli z lat 60., która pomogła zdefiniować DNA marki BMW, ale również nazwa zupełnie nowej platformy konstrukcyjnej przeznaczonej wyłącznie dla samochodów elektrycznych. Pod względem technologicznym i projektowym Neue Klasse to coś więcej niż generacyjna zmiana – to zupełnie nowe podejście do architektury pojazdu, opartej na wysokowydajnych ogniwach cylindrycznych, systemie 800-woltowej architektury i rewolucyjnie zaprojektowanym układzie napędowym – czytamy w komunikatach bawarskiej marki.
500 mln inwestycji
Sercem tej rewolucji są właśnie silniki Gen6, które powstają w austriackich zakładach Steyr. To pierwsze w historii w pełni elektryczne napędy produkowane w tym zakładzie. To dlatego do 2030 roku BMW zainwestuje tu ponad miliard euro, aby Steyr stał się kluczowym centrum kompetencyjnym dla układów napędowych – zarówno spalinowych, jak i elektrycznych. I co ważne, nowa linia produkcyjna została zaprojektowana w duchu tzw. otwartości technologicznej, a to daje możliwość jednoczesnej produkcji różnych typów napędów, w zależności od globalnego zapotrzebowania. Już dziś przy montażu silników elektrycznych pracuje około tysiąca osób, a w najbliższych latach liczba ta może się podwoić.

– Otwartość technologiczna jest naszą mocną stroną – daje nam niezbędną elastyczność, która jest długoterminowym gwarantem miejsc pracy – powiedział Klaus von Moltke, starszy wiceprezes ds. produkcji silników BMW AG i dyrektor fabryki Steyr.
Technologia
Motory Gen6 to nie tylko nowe komponenty, ale także zupełnie nowa jakość – przekonują niemieccy inżynierowie. Wirnik, stojan, przetwornica oraz przekładnia – wszystkie kluczowe elementy są produkowane lokalnie w Steyr, a obudowa aluminiowa pochodzi z fabryki Landshut. Całość tworzy wysoko zintegrowany układ napędowy, zaprojektowany z myślą o elastycznym zastosowaniu w różnych modelach Neue Klasse.

Dzięki wykorzystaniu technologii półprzewodnikowej – opartej na węgliku krzemu i architekturze 800- woltowej – układ jest nie tylko lżejszy i tańszy w produkcji, ale również wyraźnie wydajniejszy. W porównaniu do dotychczasowego układu Gen5, nowy silnik ma aż 40 proc. mniejsze straty energii, 20 proc. niższe koszty produkcji i 10 proc. mniejszą masę. Efekt? Deklarowany zasięg do 800 kilometrów (WLTP) dla nowego BMW iX3 – pierwszego modelu Neue Klasse, którego produkcja ruszy pod koniec 2025 roku na Węgrzech.
Od Niemiec po Meksyk
Równolegle z rozwojem napędu, BMW intensywnie pracuje nad seryjną produkcją nowych akumulatorów wysokonapięciowych. Na początku roku pisaliśmy na portalu elektromobilni.pl, że marka gruntownie testuje akumulatory przedseryjne w pilotażowych zakładach w Parsdorf, Hallbergmoos i Monachijskim Centrum Badań i Innowacji (FIZ).
Producent podkreśla, że akumulator wysokonapięciowy pełni w karoserii Neue Klasse rolę elementu konstrukcyjnego („pack-to-open-body”). Nowe ogniwa cylindryczne są zintegrowane bezpośrednio z akumulatorem („cell-to-pack”).
– Dzięki naszym pilotażowym zakładom produkcji akumulatorów wysokonapięciowych wzmacniamy innowacyjność w Niemczech. Tworzą one fundament dla nowych zakładów produkcji seryjnej na całym świecie, zapewniając tym samym sprawny start produkcji akumulatorów wysokonapięciowych – powiedział Milan Nedeljković, członek zarządu ds. produkcji w BMW AG.
Na potrzeby produkcji baterii trakcyjnych szóstej generacji BMW eDrive firma buduje pięć zakładów montażowych na trzech kontynentach: w Irlbach-Straßkirchen (Dolna Bawaria), Debreczynie (Węgry), Shenyang (Chiny), San Luis Potosí (Meksyk) i Woodruff (USA).
Co istotne, linie montażowe powstaną możliwie najbliżej zakładów produkcyjnych pojazdów, co ma zabezpieczyć łańcuchy dostaw przed globalnymi zakłóceniami. W ten sposób Neue Klasse staje się czymś więcej niż tylko nową linią modelową bawarskiej marki – to także całkowicie nowy system produkcji, projektowania i napędu w jednym.
OW

