Wodorowa przyszłość

Wałbrzych dołącza do wodorowej rewolucji ORLENU. Nowa stacja paliw przyszłości już działa

Energia jutra zaczyna się dziś. Tak nazwaliśmy naszą strategię do 2035 r. Dla nas to nie tylko hasło, ale jednoznaczne zobowiązanie i słowa, w które wierzymy - podkreśla Ireneusz Fąfara, szef Orlenu.
Źródło zdjęcia: Jan Wiewiór

Wałbrzych, niegdyś jeden z symboli przemysłowego dziedzictwa Dolnego Śląska, dziś staje się jednym z liderów zielonej transformacji. Wszystko za sprawą nowej stacji tankowania wodoru, którą uruchomiła Grupa ORLEN – trzeciej ogólnodostępnej tego typu inwestycji koncernu w Polsce. To nie tylko kolejny etap rozbudowy infrastruktury zeroemisyjnego transportu, ale też wyraźny sygnał, że wodór staje się jednym z filarów nowoczesnej gospodarki i kluczowym elementem strategii energetycznej ORLENU.

Artykuł sponsorowany

Stacja przy ul. Piotra Wysockiego 43 działa całodobowo i została zaprojektowana z myślą zarówno o pojazdach miejskich, jak i prywatnych. Dysponuje pojemnością ponad dwóch ton wodoru i może zasilić dziennie flotę 20 autobusów należących do Miejskiego Zakładu Usług Komunalnych oraz ponad 30 samochodów osobowych. Trzy dystrybutory – dwa o ciśnieniu 350 bar do tankowania pojazdów ciężarowych i autobusów oraz jeden 700-barowy dla aut osobowych – pozwalają na efektywne i szybkie uzupełnianie paliwa.

To nie tylko infrastruktura, ale i konkretne liczby pokazujące praktyczne zastosowanie wodoru. Codziennie tankowanych jest tam średnio 15 z 20 miejskich autobusów, a umowa między ORLENEM a przewoźnikiem zakłada dostarczenie ponad 200 tysięcy kilogramów wodoru w ciągu trzech lat, z możliwością zwiększenie tej ilości. Dodatkowo cztery stanowiska do naczep wodorowych pozwalają na magazynowanie łącznie 2700 kg paliwa, co zapewnia elastyczność i ciągłość działania stacji.

Ta stacja to więcej niż punkt tankowania, to realny dowód na to, że wodór sprawdza się w komunikacji miejskiej. W Wałbrzychu jest 20 autobusów wodorowych, które tankują tu codziennie. To modelowy przykład tego, że technologia działa w praktyce. Budowa podobnych stacji jest elementem Strategii ORLEN 2035, która zakłada zapotrzebowanie wodoru jako paliwa dla transportu, na poziomie 12 tys. ton rocznie w 2035 roku i w sumie 350 tys. ton w całej działalności Grupy ORLEN. Aby sprostać tym potrzebom, nasza strategia zakłada portfel projektów produkcji wodoru poprzez proces elektrolizy do łącznej mocy ok. 0,9 GW” – podkreśla Marcin Wasilewski, Członek Zarządu ORLEN ds. Technologii.

Doniosłe znaczenie tej inwestycji dostrzega lokalny operator komunikacji zbiorowej „Otwarcie stacji tankowania wodoru ORLEN w Wałbrzychu to kolejny, ważny etap rewolucji wodorowej w naszym mieście. Tym samym miasto, które kiedyś „stało węglem”, dzisiaj bierze głęboki wdech, aby oddychać czystym powietrzem dzięki paliwu przyszłości, jakim jest wodór i oparta na nim gospodarka. Widzimy, że ta technologia przynosi efekty, w postaci cichego, bezemisyjnego i coraz bardziej niezawodnego transportu miejskiego” – mówi Kamil Orpel, Prezes Zarządu MZUK w Wałbrzychu.

Nowa stacja to element szeroko zakrojonej strategii Grupy ORLEN, której celem jest stworzenie europejskiej sieci wodorowej. Do 2030 roku koncern planuje uruchomienie ponad 100 stacji tankowania tego paliwa w Polsce, Czechach i na Słowacji. Zasilane mają być z hubów opartych na odnawialnych źródłach energii oraz instalacjach wykorzystujących odpady komunalne do produkcji gazowego paliwa. Ten model produkcji znajduje odzwierciedlenie m.in. w dwóch sztandarowych projektach koncernu, tj. Hydrogen Eagle i Green H2.

Oba te programy otrzymały w czerwcu 2025 roku łączne dofinansowanie w wysokości 1,7 miliarda złotych z Krajowego Planu Odbudowy. Środki zostaną przeznaczone m.in. na rozwój elektrolizerów zasilanych OZE oraz technologii przekształcania odpadów w wodór niskoemisyjny. Projekt Hydrogen Eagle zakłada budowę zdywersyfikowanych źródeł produkcji paliwa, a także rozbudowę infrastruktury jego transportu i magazynowania. Z kolei Green H2, realizowany przez spółkę LOTOS Green H2 wchodzącą w skład Grupy ORLEN, skoncentrowany jest na produkcji odnawialnego wodoru wykorzystywanego w procesach rafineryjnych w Gdańsku.

Energia jutra zaczyna się dziś. Tak nazwaliśmy naszą strategię do 2035 r. Dla nas to nie tylko hasło, ale jednoznaczne zobowiązanie i słowa, w które wierzymy. Dlatego już dziś budujemy nasze zdolności wodorowe. Niemal 2 mld zł, które pozyskaliśmy dla projektów Hydrogen Eagle oraz Green H2, pozwolą przyspieszyć inwestycje w tym obszarze. Dzięki funduszom z Krajowego Planu Odbudowy będziemy mogli sprawniej rozwijać i budować infrastrukturę wytwarzania tego paliwa, w efekcie wzmacniając krajową i europejską sieć produkcji wodoru. To także wsparcie rozwoju tej technologii przyszłości, która będzie jedną ze ścieżek dekarbonizacji” – mówi Ireneusz Fąfara, Prezes Zarządu ORLEN.

Strategia koncernu nie kończy się jednak na samych inwestycjach. Równolegle do rozbudowy infrastruktury trwa budowanie kompetencji i edukowanie przyszłych specjalistów. Trzecia edycja Akademii Wodorowej, w której bierze udział 30 studentów i absolwentów z Polski i Wielkiej Brytanii, to przykład długofalowego podejścia do zagadnienia. Zajęcia odbywają się nie tylko na uczelniach, ale też w zakładach produkcyjnych i u partnerów przemysłowych, takich jak Toyota czy PESA. Najlepsi uczestnicy mają szansę na staże w ORLEN i zatrudnienie przy projektach związanych z wodorem.

Wodór odegra kluczową rolę w transformacji energetycznej, co wymaga nie tylko odpowiedniej infrastruktury, ale także wykwalifikowanych kadr. Akademia Wodorowa to ważny element kształcenia młodych talentów” – tłumaczy Marcin Wasilewski.

Dotychczas ORLEN uruchomił stacje tankowania wodoru m.in. w Poznaniu i Katowicach, gdzie paliwo trafia do miejskich autobusów, aut osobowych oraz dostawczych. W Poznaniu w ramach 15-letniego kontraktu z MPK dostarczane będzie 1,8 miliona kg wodoru, co pozwoli zredukować emisje CO₂ o około 21 tysięcy ton. Katowicka stacja z kolei może dziennie zatankować co najmniej 630 kg wodoru, a planowane inwestycje wskazują, że to dopiero początek.

W rezultacie wodór, przez dekady traktowany jako ciekawostka technologiczna, dziś zyskuje realne zastosowanie. ORLEN nie tylko inwestuje w rozwój jego produkcji, transportu i magazynowania, ale też edukuje, tworzy miejsca pracy i buduje ekosystem, który ma stać się fundamentem gospodarki niskoemisyjnej. Stacja w Wałbrzychu to symbol tej zmiany – miasta, które kiedyś „stało węglem”, a dziś wybiera czyste paliwo przyszłości.

Fot. Jan Wiewiór

REKLAMA