Gliwicka firma (jest częścią niemieckiej Grupy BMZ – przyp. red.) podkreśla, że dzięki połączeniu niskiej masy (3,8 kg) i wyjątkowej pojemności energetycznej (860 Wh), w RB-900 osiągnięto rekordową gęstość energetyczną na poziomie 226 Wh/kg, ustanawiając nowy punkt odniesienia na rynku. To obecnie najwydajniejsza bateria na świecie – twierdzi producent.

Wszechstronne zastosowanie
Bateria RB-900 będzie stosowana w elektrycznych rowerach górskich (eMTB), trekkingowych (eTrekking) i miejskich (eCity / eCommuter), a także w elektrycznych rowerach transportowych (eCargo) i rowerach elektrycznych klasy SUV (ang. sports utility vehicle), projektowanych zarówno do jazdy po mieście jak i lekkiego terenu – czytamy w komunikacie.
Autorzy projektu baterii podkreślają, że nowoczesne ogniwa bateryjne oraz smukły, owalny przekrój czynią RB-900 idealnym rozwiązaniem dla rowerów o najwyższych walorach estetycznych, również z ramami w rozmiarze S. Konstrukcja modułowa umożliwia wykorzystanie zarówno jako gotowe, seryjne rozwiązanie, jak i jako platformę do indywidualnej personalizacji przez partnerów OEM (producentów oryginalnego wyposażenia) i ODM (producentów oryginalnego projektu).
-RB-900 można łatwo naprawić i poddać recyklingowi po zakończeniu cyklu życia dzięki specjalnej konstrukcji modułowej. Produkt posiada aktualne certyfikaty, znacznie wykraczające poza normę EN50604-1 i wykorzystuje komponenty klasy automotive – powiedział Łukasz Kądziołka, dyrektor Sprzedaży i Rozwoju Biznesu BMZ Poland.

Z wymianą bateryjnych ogniw
-RB-900 to synonim wszechstronności i nowoczesnego wzornictwa, z całkowicie nowym podejściem do recyklingu i naprawy. Nasze rozwiązanie jest zgodne z najnowszymi europejskimi regulacjami (2023/1542), a możliwość wymiany pojedynczych ogniw, czyni RB-900 rozwiązaniem przyszłościowym zarówno dla użytkowników, jak i producentów – dodał Kądziołka.
Konkrety
Produkcja seryjna baterii z Gliwic ruszy w II kwartale przyszłego roku. Skala produkcji osiągnie 50 tys. w 2026 roku. W kolejnych latach firma spodziewa się przejścia na baterię RB900 w obecnie istniejących modelach rowerów elektrycznych. RB900 będzie naturalnym następcą obecnie używanych baterii. Są już zakontraktowani odbiorcy, ale firma jest związana umowami handlowymi i nie ujawnia tych informacji.
Bateria przekroczy pojemność 900 Wh, dlatego w zależności od stylu jazdy i rodzaju roweru, a także ukształtowania terenu, zasięg może osiągnąć od 100 do 250 km.
W Europie, Ameryce Północnej i Południowej jeździ ponad milion rowerów z bateriami opracowanymi przez gliwickich inżynierów. Polski zespół, będący centrum kompetencyjnym Grupy BMZ, skupia się na rozwiązaniach bateryjnych klasy premium i rozwiązaniach „szytych” na potrzeby poszczególnych producentów rowerów.
Na rowerach z bateriami BMZ jeżdżą profesjonalne zespoły wyścigowe, m.in. team marki Kellys. Bazują na nich, obok popularnych producentów, również najbardziej uznane marki rowerów elektrycznych takie, jak Rotwild i Bulls – czytamy w komunikacie.
Najważniejsze cechy baterii RB-900:
- Europejski projekt, produkcja i komponenty – pełna zgodność z regulacjami i standardami UE
- Szeroka i stale rosnąca kompatybilność z najpopularniejszymi systemami napędowymi (m.in. Shimano, Panasonic, Motinova, Intradrive, Oli eBike Systems, Bafang, BMZ RS/GT, Sachs RS)
- Wodoodporność i odporność na pył – klasa szczelności IP67
- Zaawansowane funkcje bezpieczeństwa, recyklingu i możliwości naprawy (zgodność z rozporządzeniem UE 2023/1542 i normą EN50604-1), w tym wymiana pojedynczych ogniw – przygotowanie na wymogi rynku po 2027 roku
- Przyjazny użytkownikowi system montażu – kompatybilność z różnymi materiałami ram i wariantami instalacji (góra, dół lub wsuwana w rurę ramy)
- Ładowanie przez port USB-C oraz zastosowanie komponentów klasy samochodowej dla najwyższej trwałości i komfortu
- Globalna obsługa posprzedażowa i serwisowa w Europie, Amerykach i Azji
- Możliwość wykorzystania w ramach ram rowerowych typu „open mold” (rura dolna)

Grupa BMZ jest dostawcą inteligentnych systemów zasilania i magazynowania energii opartych na technologii litowo-jonowej. Siedziba grupy mieści się w Karlstein w Niemczech. Zakłady produkcyjne zlokalizowane są też w Chinach, Polsce, Macedonii, Brazylii i USA.

