Światowy debiut w Goodwood

Hyundai IONIQ 6 N – elektryczna bestia z torowym zacięciem

IONIQ 6 N to zupełnie inna liga niż znany już szerzej IONIQ 6
Źródło zdjęcia: Hyundai

– IONIQ 6 N zadebiutował na „Goodwood Festival of Speed”
– Napęd o mocy 650 KM (478 kW) i momencie obrotowym 770 Nm
– Przyspieszenie? 3,2 sek. do „setki”
– Prędkość maksymalna? 257 km/h

Sportowy duch w elektrycznym wydaniu

IONIQ 6 N to zupełnie inna liga niż znany już szerzej IONIQ 6. Choć bazują na tej samej platformie, to wersja N została od podstaw przeprojektowana z myślą o wysokich osiągach. Serce auta to napęd o mocy 650 KM (478 kW) i momencie obrotowym 770 Nm, który pozwala na sprint od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,2 sekundy. Prędkość maksymalna? 257 km/h – jak na auto bateryjne, to wartości, które budzą szacunek.

Za ten zastrzyk adrenaliny odpowiada nie tylko moc, ale też nowy system zarządzania baterią – N Battery – który zadba o optymalną temperaturę ogniw niezależnie od tego, czy kierowca zdecyduje się na sprint, drift czy kilkanaście okrążeń toru. To rozwiązanie opracowane z myślą o maksymalnej wydajności, która nie spada nawet przy intensywnym obciążeniu. W praktyce – samochód nie tylko rusza szybko, ale potrafi utrzymać tempo przez dłuższy czas – chwali się producent w komunikacie prasowym.

Mechanika, która myśli o zakrętach

Choć moc robi wrażenie, to Hyundai zadbał też o to, żeby IONIQ 6 N potrafił ją odpowiednio wykorzystać. Auto zostało wyposażone w zupełnie nową geometrię zawieszenia oraz aktywne amortyzatory ECS ze sterowaniem skokiem. To one odpowiadają za balans między komfortem na co dzień a sztywnością potrzebną na torze.

Do tego dochodzi nisko położony środek ciężkości, zmodyfikowane punkty mocowania zawieszenia, a także agresywny pakiet aerodynamiczny z tylnym spojlerem typu „swan neck” i poszerzonymi błotnikami. Efekt? Auto trzyma się asfaltu jak przyklejone, a w zakrętach zaskakuje stabilnością, jakiej nie spodziewalibyśmy się po aucie o takich gabarytach.

KNM 2025: Katowice tegoroczną stolicą elektromobilności. Nowości, trendy, wyzwania. Przyszłość jest bezemisyjna – zobacz! 
 

Dźwięk, który nie tylko się słyszy, ale i czuje

Z racji braku klasycznego silnika, Hyundai postawił na system N Active Sound+, który generuje trójwymiarowe dźwięki silnika, dobierane do stylu jazdy. Od futurystycznego „Lightspeed”, przez klasyczny „Evolution”, po rasowy „Ignition” – każdy z trybów oferuje inne brzmienie i inne emocje. Choć to tylko sztuczny dźwięk, jego dopracowanie i synchronizacja z pedałem gazu naprawdę potrafią wciągnąć – twierdzą Koreańczycy.

Równie interesujący jest system N e-Shift, który imituje zmianę biegów, oddając w ręce kierowcy większe poczucie kontroli nad autem. To rozwiązanie, które nie tylko urozmaica jazdę, ale i wzmacnia wrażenie prowadzenia klasycznego samochodu sportowego, choć mamy tu do czynienia z napędem całkowicie elektrycznym.

Dla kierowców – nie tylko fanów mocy

IONIQ 6 N to nie tylko pokaz technologii, ale też jasna deklaracja: samochody elektryczne nie muszą być tylko środkiem transportu. Mogą być narzędziem do zabawy, rywalizacji i czystej przyjemności z jazdy. Dowodem na to są funkcje takie jak N Drift Optimizer czy N Track Manager, który pozwala zapisywać własne trasy, analizować czasy okrążeń i korzystać z wirtualnego „ghost cara”. Te rozwiązania wyraźnie pokazują, że IONIQ 6 N celuje w tę samą grupę kierowców, która jeszcze niedawno zasiadała za kierownicami hot hatchy z literkami GTI czy RS na klapie.

Konkurencja ma się czego bać

Na rynku nie brakuje elektrycznych samochodów o sportowym zacięciu, ale IONIQ 6 N wyróżnia się tym, że nie próbuje być tylko luksusowym GT w stylu Porsche Taycana czy Tesli Model S Plaid. Hyundai zamiast na prostą moc postawił na emocje z jazdy, precyzję prowadzenia i poczucie realnego kontaktu z autem. Pod tym względem jego najbliższym rywalem może być Kia EV6 GT czy Audi RS e-tron GT, ale Koreańczycy celują nieco inaczej – bardziej w kierunku entuzjastów niż typowych klientów segmentu premium.

Parametry

Moc silników elektrycznych

  • Przód: 166 kW / 226 KM
  • Tył: 282 kW / 383 KM
  • Łączna moc: 448 kW / 609 KM
  • Moc z funkcją Boost*: 478 kW / 650 KM
    • Przód: 175 kW / 238 KM
    • Tył: 303 kW / 412 KM

Wysokonapięciowy akumulator

  • Pojemność energii: 84,0 kWh
  • Czas ładowania: przy mocy 350 kW – od 10% do 80% w ok. 18 minut (w optymalnych warunkach)

Wymiary

  • Długość: 4 935 mm
  • Szerokość: 1 940 mm
  • Wysokość: 1 495 mm
  • Rozstaw osi: 2 965 mm

Opony

  • Rozmiar: 275/35R20
  • Specjalnie opracowane dla IONIQ 6 N – „HN” Pirelli P-Zero 5, zapewniające precyzyjne prowadzenie i maksymalną dynamikę jazdy

OW

Fot. Hyundai

REKLAMA