Sprzedaż aut marki Tesla w drugim kwartale 2025 roku spada w porównaniu z zeszłym rokiem, ale rośnie, gdy porównamy ją z kwartałem pierwszym. Flagowce, czyli Modele Y i 3 znalazły w miesiącach kwiecień-maj-czerwiec 373 728 nabywców.
Czy Tesla wróci do doskonałych wyników sprzedażowych? W dobie rosnącej konkurencji ze strony marek chińskich i innych rywali, którzy coraz częściej odświeżają swoje modele (a gama Tesli może uchodzić za nieco przestarzałą, mimo liftingów), to nie jest takie pewne. Być może najlepsze czasy rezultatów Tesli są już za nami. Nowe światło na sprawę rzucają rezultaty z drugiego kwartału 2025.
Więcej, ale mniej
Tesla wyprodukowała wtedy 410 244 pojazdy, z czego między kwietniem a czerwcem dostarczono 384 122 egzemplarze. To spadek o 13–14 % r/r (z 444 000 w Q2 2024), ale jednocześnie wzrost o około 14 % względem Q1 2025 (gdzie Tesla sprzedała 336 681 aut). Przewidywania rynkowe na drugi kwartał (ok. 385 000 dostaw) zostały spełnione, co poniekąd złagodziło nieco reakcje giełdy. Mimo wszystko – to już kolejny kwartał, w którym producent z Teksasu notuje wyraźne zmniejszenie dynamiki sprzedaży, szczególnie w Europie i Chinach.
| Kwartalny okres | Wyprodukowane pojazdy | Dostarczone pojazdy | Zmiana r/r | Cybertruck – dostawy | Magazyny energii (GWh) |
| Q1 2025 | 433 371 | 336 681 | –9 % | ~4 000 | 6,2 |
| Q2 2025 | 410 244 | 384 122 | –13,3 % | ~5 000 | 9,6 |
Cybertruck słabiutko
Dane wskazują, że Cybertruck w drugim kwartale 2025 roku sprzedał się w liczbie zaledwie około 5 000 sztuk, a w centrach logistycznych Tesli ma obecnie zalegać nawet 10 000 gotowych egzemplarzy, których klienci jeszcze nie kupili. Szacuje się, że ich łączna wartość przekracza 800 milionów dolarów. Analitycy coraz częściej mówią o komercyjnej porażce tego modelu.
Powodem nie są tylko ceny, które znacznie przekroczyły pierwotne zapowiedzi, ale też jakość wykonania, ograniczona funkcjonalność w realnych warunkach i problemy z homologacją na innych rynkach niż Stany Zjednoczone. Tesla stara się ratować sytuację poprzez rabaty, kampanie marketingowe i próbę pozycjonowania Cybertrucka jako „roboczego pickupa” (by przemówić do klientów, którzy teraz jeżdżą np. Fordem F-150), jednak efekty tych działań są na razie ograniczone.
Tesla Y ratuje sprzedaż
Sytuację ratuje jedynie Model Y. W pierwszym kwartale tego roku sprzedało się ponad 201 000 sztuk tego modelu. Śmiało można nazwać to auto fundamentem sprzedaży Tesli.

Jeśli chodzi o podział na modele – Tesla podaje wyniki w dwóch grupach, osobno licząc Model Y/3 i pozostałe modele, czyli Cybertrucka, Model S i X. Jak widać, dysproporcje między „hitami” a innymi autami są bardzo duże.
| II kwartał 2025 | Produkcja | Dostawy |
| Model 3/Y | 396 835 | 373 728 |
| Inne modele | 13 409 | 10 394 |
| Razem | 410 244 | 384 122 |
Magazyny rosną
Pocieszające dla firmy są też wyniki w segmencie magazynowania energii. W drugim kwartale Tesla dostarczyła aż 9,6 GWh systemów opartych na Megapackach. Może więc zarabiać na tych elementach, w czasach gorszej koniunktury na rynku motoryzacyjnym.

Całość raportu finansowego Tesla przedstawi 23 lipca 2025 roku podczas oficjalnego webcastu. Już wiadomo, że ten rok to czas wyzwań dla marki. Mimo prób ratowania sytuacji nowymi pomysłami (jak opisywana dziś „samowystarczalny” hub ładowania Oasis w Kalifornii), wygląda na to, że to wciąż za mało. Rynek oczekuje konkretnych działań: aktualizacji oferty, lepszych warunków cenowych i zdecydowanej reakcji na konkurencję. Mgliste plany w rodzaju Robotaxi nie są tym, co może uratować sprzedaż.
Aktualizacja oferty potrzebna
Potrzebna byłaby duża aktualizacja oferty – z następcą Modelu S na czele, a później także nowymi Modelami 3 i Y (a nie tylko zmodernizowanymi). O nowym Modelu S mówi się od lat, wygląda jednak na to, że trzeba będzie na niego poczekać… zwłaszcza że Tesli zdarzają się opóźnienia (czasem rekordowe, jak przy Roadsterze, w którego debiut rynek już chyba zwątpił). Projekt Cybertruck raczej nie wypalił. Czy bańka Tesli pęka? To może za dużo powiedziane, ale sytuacja z pewnością jest daleka od optymalnej dla tego producenta.
PMA

