Rynek w Turcji

Togg sprzedaje się lepiej od Tesli. Drugi model elektryczny nadjeżdża

Togg z modelem T10X zdominował sprzedaż samochodów elektrycznych w Turcji
Źródło zdjęcia: Togg

– Togg z modelem T10X zdominował sprzedaż samochodów elektrycznych w Turcji
– 20 proc. udziału w sprzedaży w segmencie BEV
– Od stycznia do czerwca br. w Turcji sprzedano 17 101 egzemplarzy T10X
– Konkurencja pozostała w tyle w tym: Tesla, BYD, KIA i MINI
– W 2026 roku portfolio producenta wzbogaci się o model sedana T10F

Jeszcze kilka lat temu trudno było uwierzyć, że kraj bez tradycji w branży elektromobilności może w krótkim czasie rzucić rękawicę gigantom elektrycznej rewolucji – Tesli, chińskiemu BYD-owi czy europejskim koncernom. A jednak Turcji się to udało.

Togg, pierwszy rodzimy producent samochodów bateryjnych, nie tylko zbudował własną fabrykę, ale też konsekwentnie buduje swoją pozycję rynkową, która ma być symbolem narodowej dumy i technologicznego postępu. Może i my powinniśmy czerpać z dobrych wzorców?

Globalne ambicje Togg

Według najnowszych danych opublikowanych przez Automotive Distributors and Mobility Association (ODMD), Togg z modelem T10X zdominował sprzedaż samochodów elektrycznych w Turcji w pierwszej połowie 2025 roku, zdobywając aż 20 proc. udziału w tym dynamicznie rosnącym segmencie.

Od stycznia do czerwca br. sprzedano 17 101 egzemplarzy T10X, co oznacza wzrost o ponad 4 700 sztuk względem tego samego okresu rok wcześniej. To więcej niż osiągnęła w tym czasie Tesla (12 320 sztuk), BYD (10 401), KIA (5 539) czy MINI (5 521) – podaje dziennik Daily Sabah.

Połączenie sił

Togg zadebiutował oficjalnie w 2023 roku, ale jego historia sięga 2018 roku, kiedy to pięć tureckich firm oraz Unia Izb i Giełd Towarowych Turcji połączyły siły, by stworzyć krajową markę motoryzacyjną. W 2022 roku otwarto nowoczesny kampus produkcyjny w Gemlik, a rok później na ulice wyjechały pierwsze egzemplarze T10X – SUV-a zaprojektowanego z myślą o lokalnych potrzebach, ale z globalnymi ambicjami.

„Oczko w głowie” prezydenta

Aby myśleć o sprzedaży globalnej, turecka marka nie może jednak poprzestać tylko na jednym modelu. Toteż już wkrótce na drogi wyjedzie drugi samochód z logo Togg – sportowy sedan T10F. Model został zaprezentowany w styczniu 2024 roku podczas targów CES w Las Vegas, ale zanim trafi do salonów, osobiście testował go prezydent Recep Tayyip Erdoğan. Togg nie ukrywa zresztą, że wsparcie najwyższych władz państwowych ma kluczowe znaczenie w budowaniu zaufania do marki.

Jak zauważa portal turkiyetoday.com, T10F będzie oferować zasięg przekraczający 600 kilometrów, a więc o około 80 km więcej niż T10X. Auto ma być wyposażone w systemy sztucznej inteligencji oraz zaawansowane funkcje wspomagania kierowcy. To odpowiedź na oczekiwania nowoczesnych użytkowników, którzy chcą nie tylko ekologicznego, ale też inteligentnego pojazdu.

Lokalny przemysł korzysta

Produkcja samochodów Togg odbywa się z dużym udziałem komponentów lokalnych – obecnie to już prawie 75 proc. części wytwarzanych jest w Turcji. Za produkcję baterii odpowiada spółka joint venture Siro, utworzona wspólnie z chińskim partnerem Farasis Energy. Równolegle z rozwojem aut, Togg inwestuje w infrastrukturę ładowania – do połowy 2024 roku w całym kraju działało już ponad 1000 szybkich stacji ładowania pod marką Trugo.

Kierunek UE

Togg ma także ambitne plany ekspansji zagranicznej. W 2021 roku utworzono spółkę Togg Europe GmbH z siedzibą w Stuttgarcie, która odpowiada za wejście marki na rynki UE. W ubiegłym roku miały się rozpocząć się przedpremierowe zamówienia na model T10X w Niemczech, a od 2026 roku dołączy do niego T10F.

Togg-regionalny gracz. Na razie

Ekspansja Togga odbywa się w idealnym momencie. Rynek samochodów elektrycznych w Turcji notuje prawdziwy boom – według danych ODMD w pierwszej połowie 2025 roku sprzedano blisko 85 tys. pojazdów elektrycznych, co oznacza wzrost o 138 proc. rok do roku. Udział „elektryków” w całkowitej sprzedaży aut wzrósł z 7,7 proc. do 17,4 proc., a uwzględniając hybrydy i auta z przedłużonym zasięgiem (PHEV) – niemal połowa tureckiego rynku to już pojazdy zelektryfikowane.

Chcieć, to móc

I choć na tle światowych gigantów Togg wciąż pozostaje graczem regionalnym, to konsekwentna strategia – oparta na lokalnej produkcji, wsparciu państwa i dynamicznej promocji – może stać się wzorem dla innych krajów marzących o własnej marce motoryzacyjnej.

To także sygnał dla Polski, która startowała z projektem Izery niemal w tym samym czasie, ale do tej pory nie wyszła poza fazę planowania. Może olbrzymie środki (4,5 mld zł), które spółka EMP chce pozyskać z KPO spowodują przyspieszenie realizacji elektromobilnego projektu.

OW

KNM 2025: Katowice tegoroczną stolicą elektromobilności. Nowości, trendy, wyzwania. Przyszłość jest bezemisyjna – zobacz! 

REKLAMA