Wynajem długoterminowy to sposób na korzystanie z auta bez konieczności jego zakupu. W zamian za stałą miesięczną ratę otrzymujesz nowe lub używane auto, ubezpieczenie, serwis, wymianę opon i assistance. To rozwiązanie dla osób, które cenią wygodę i przewidywalność kosztów. Nic dziwnego, że rynek wynajmu długoterminowego aut w Polsce przeżywa rozkwit, pomimo globalnych wyzwań takich jak przerwy w łańcuchach dostaw i rosnące ceny. W 2023 roku obserwowaliśmy łatwą dostępność samochodów, szeroki wybór modeli i marek dostępnych dla firm i osób prywatnych. Wobec powyższego wynajem długoterminowy aut zanotował 9% wzrost tempa wzrostu w porównaniu do roku 2022.
Dominującą pozycję na rynku zajęły firmy, które odpowiadają za większość zakupów aut w tym segmencie. W 2023 roku przedsiębiorcy kupili o 15,5% więcej pojazdów niż w 2022 roku i stanowili oni niemal 75% wszystkich nabywców nowych samochodów osobowych – zauważają analitycy z firmy Masterlease.
Warto nadmienić, że rok 2023 przyniósł ożywienie na całym rynku motoryzacyjnym. Sprzedaż nowych aut osobowych wzrosła o 13,2%, a rynek Rent a Car zanotował wzrost o 12,3%. Pytanie, co przyniesie rok 2024? Choć do końca tego roku mamy jeszcze 5 miesięcy, to już teraz widać silny trend wzrostowy.
Wartość rynku
Co czwarty nowy samochód osobowy nabywany przez firmy w pierwszym kwartale 2024 roku znajdował się w wynajmie długoterminowym. Branża wynajmu długoterminowego nabyła na potrzeby oferowanych usług 22,8 tys. nowych aut osobowych, co oznacza, że jej udział w całkowitej sprzedaży do firm w pierwszym kwartale 2024 r. wyniósł 24,3% – czytamy w analizie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP).
Udział samochodów z napędami ekologicznymi, rozumianymi jako wszelkiego typu hybrydy oraz auta w pełni elektryczne (BEV) – na koniec pierwszego kwartału pojazdy tego typu stanowiły już 12,7% ogółu, a ich odsetek zwiększył się w ciągu roku aż o 3,8 p.p. Dodatkowo, coraz bardziej liczne stają się BEV-y, które stanowiły 2,6% łącznego parku pojazdów w wynajmie długoterminowym. Udział „elektryków” powiększył się w ciągu roku o 1,2 p.p., czyli de facto uległ niemalże podwojeniu.
Wartość rynku i statystyki
To, że rynek wynajmu samochodów w Polsce dynamicznie się rozwija jest niezaprzeczalnym faktem. Faktem jest też, że wraz z nim rośnie popularność samochodów elektrycznych wśród firm i indywidualnych użytkowników. W pierwszym kwartale 2024 roku branża motoryzacyjna w Polsce doświadczyła znacznego wzrostu. Sprzedaż nowych aut osobowych wzrosła o prawie 13% w porównaniu do analogicznego okresu w poprzednim roku, co wskazuje na ożywienie rynku po trudnych latach pandemii i problemach z dostępnością nowych pojazdów. Według PZWLP, co czwarte nowe auto osobowe nabywane przez firmy znalazło się w wynajmie długoterminowym, co oznacza wzrost o 9,6% r/r.
– Transformacja napędów rozgrywa się na naszych oczach i w przypadku wynajmu długoterminowego bardzo szybko postępuje – mówi Piotr Wróbel, Członek Zarządu PZWLP. – Pozytywnym zjawiskiem jest najszybszy wzrost udziału aut z ekologicznymi jednostkami napędowymi, w tym aut w pełni elektrycznych. Jeszcze niedawno elektryki stanowiły w wynajmie długoterminowym w zasadzie marginalną część, obecnie ich liczba nadal nie jest wielka, ale zmianę tę można już określić jako jakościową, samochody elektryczne stanowią już dobrze widoczną część ogółu pojazdów. Wynajem długoterminowy jest obecnie najlepszym sposobem na sfinansowanie przez firmę czy przedsiębiorcę auta elektrycznego, gdyż pozwala na zniwelowanie większości wciąż istniejących obaw związanych z użytkowaniem tego typu pojazdów. W wynajmie długoterminowym klient zyskuje bowiem możliwość wygodnego korzystania z publicznej infrastruktury ładowania i rozliczania transakcji tego typu, nie musi martwić się o wartość auta przy jego odsprzedaży, ma zapewnioną stałą opiekę serwisową samochodu i ponadto może skorzystać z rozwiązań zapewniających ładowanie pojazdów w swojej siedzibie czy też w domach pracowników. Szybki wzrost liczby aut elektrycznych w wynajmie długoterminowym będzie w naszej ocenie stałym trendem w najbliższym czasie – konkluduje Wróbel.
Czym charakteryzuje się wynajem samochodów elektrycznych?
Wynajem samochodów elektrycznych charakteryzuje się kilkoma kluczowymi cechami, które przyciągają coraz więcej użytkowników. Po pierwsze, wyróżnia się brakiem opłaty wstępnej oraz stałymi miesięcznymi ratami, które obejmują wszystkie koszty związane z użytkowaniem pojazdu. Wynajem długoterminowy samochodów elektrycznych zazwyczaj trwa od 24 do 48 miesięcy, co daje użytkownikom długotrwałą stabilność i przewidywalność kosztów.
– Choć elektromobilność dynamicznie się rozwija, to nadal dla wielu firm jest pewną niewiadomą. Wynajem, podobnie jak w przypadku wariantów spalinowych, jest usługą, która daje przedsiębiorcy przewidywalność i stałe koszty, a także niweluje kluczowe ryzyko związane z pojazdem elektrycznym, czyli możliwość jego późniejszej odsprzedaży. Dodatkowo wynajem pozwala sprawdzić w praktyce na ile pojazd elektryczny sprawdza się w danym biznesie – mówi Przemysław Magnuszewski, Kierownik ds. Kluczowych Klientów w TRUCK CARE.
Wynajem samochodów elektrycznych obejmuje różne rodzaje, w tym wynajem długoterminowy, krótkoterminowy oraz leasing operacyjny. Każda z tych opcji jest dostosowana do odmiennych potrzeb klientów, co pozwala na elastyczne dopasowanie warunków wynajmu do indywidualnych wymagań. Ważnym elementem wynajmu są również limity kilometrowe. Wynajmujący mogą wybierać spośród różnych opcji limitów, co bezpośrednio wpływa na wysokość miesięcznych rat.
Stałe raty miesięczne obejmują nie tylko finansowanie pojazdu, ale także serwis, ubezpieczenie i inne koszty eksploatacyjne, co sprawia, że użytkownicy nie muszą martwić się o dodatkowe wydatki. W ramach wynajmu zapewniana jest pełna obsługa serwisowa, sezonowa wymiana opon oraz ubezpieczenie komunikacyjne, które obejmuje AC, assistance i NNW. Kompleksowe ubezpieczenia w pakiecie zapewniają pełne zabezpieczenie użytkownika, co zwiększa komfort i poczucie bezpieczeństwa podczas korzystania z wynajmowanego samochodu elektrycznego.
– Wynajem to obecnie najprostszy, najbezpieczniejszy i najwygodniejszy sposób zrobienia kroku w stronę elektromobilności w transporcie. Coraz więcej klientów będzie potrzebować pojazdów na prąd, więc my jesteśmy coraz lepiej do tego przygotowani – mówi Magnuszewski.
Rynkowa oferta
Związek Polskiego Leasingu (ZPL) skupia 31 firmy leasingowe oraz Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów. Związek przeznaczył 100 mld zł na finansowanie inwestycji firm w 2023 roku oraz 200 mld zł w portfelu aktywnych umów leasingu i pożyczki leasingowej. Część tych środków została skierowana na zielone inwestycje, w tym elektryczne samochody – Chcemy zachęcać klientów do leasingu aktywów bardziej zielonych, prośrodowiskowych – tłumaczy Monika Constant, prezeska ZPL.
Z gronach 10 największych firm leasingowych na polskim rynku, wybraliśmy 5, które oferują szeroką gamę modeli elektrycznych, dostosowanych do różnych potrzeb klientów, także z rządowym dofinansowaniem w ramach programu „Mój elektryk” – przyglądamy się przybliżonym kosztom kilku popularnych modeli z napędem elektrycznym. W zestawieniu znalazły się firmy: Arval, Carsmile, mLeasing, Ayvens (Societe Generale Group) oraz Masterlease.
Należy jednocześnie nadmienić, że w Polsce dostępnych jest już ponad 100 modeli samochodów elektrycznych do wynajmu. W gronie chętnie wybieranych przez klientów modeli znajdziemy m.in.: Teslę Model 3, Y, BMW i4, Hyundaia Ioniq 5, KIĘ EV6, Nissana Leaf, Fiata 500 Electric, Peugeota e-208, czy najtańszą na rynku Dacia Spring. W przypadku wynajmu samochodów dostawczych elektrycznych, popularność zyskują modele takie jak np. Fiat e-Ducato, Nissan Townstar czy elektryczne wersje Mercedesa Sprintera.
Tabela porównawcza ofert wynajmu (ceny orientacyjne z dotacją „Mój elektryk”)
Firma | Model BEV | Najem (36 miesięcy) | Wkład własny | Kwota miesięczna |
Arval (BNP Paribas Group) | Dacia Spring Cargo | 36 miesięcy | 0 zł | 1499 zł netto* |
Arval (BNP Paribas Group) | KIA EV6 Elektryczny 2023 | 36 miesięcy | 0 zł | 2099 zł netto* |
Carsmile | Fiat 500 Electric | 36 miesięcy | 0 zł | 1972 zł netto |
Carsmile | Fiat Ducato Furgon | 36 miesięcy | 0 zł | 1421 zł netto |
mLeasing | BMW i4 | 36 miesięcy | 0 zł | 2539 zł netto |
mLeasing | HYUNDAI Ioniq 5 | 36 miesięcy | 0 zł | 1990 zł netto** |
Masterlease | Nissan Leaf | 24 miesiące | 0 zł | 511 zł netto*** |
Masterlease | Nissan Ariya | 36 miesięcy | 0 zł | 2214 zł netto*** |
Ayvens (Societe Generale Group) | Ford Mustang Mach-E RWD | 36 miesięcy | 0 zł | 2049 zł netto |
Ayvens (Societe Generale Group) | Mini Cooper | 48 miesięcy | 0 zł | 1649 zł netto |
*15 000 km/rok
**10 000 km/rok
***30 000 km/rok
Podsumowanie
Wynajem długoterminowy staje się popularny nie tylko wśród dużych korporacji, ale również wśród mikro i małych przedsiębiorców. Oferuje stabilność kosztów i brak konieczności opłaty wstępnej, co jest korzystne w trudnych czasach gospodarczych. Wszystko to sprawia, że wynajem samochodów elektrycznych w Polsce ma przed sobą świetlaną przyszłość. Rosnące zainteresowanie ekologicznymi rozwiązaniami oraz wsparcie rządowe w postaci dotacji, jak np. „Mój elektryk”, przyczyniają się do dynamicznego wzrostu tego segmentu rynku. Nie bez znaczenia jest także wzrost świadomości ekologicznej konsumentów.
Oskar Włostowski