Fundacja EV Klub Polska po raz drugi wsparła największą polską akcję na rzecz zdrowia ludzkiego. Na specjalnie zorganizowanym wydarzeniu, przez sztab WOŚP w Piotrkowie Trybunalskim każdy zainteresowany mógł nie tylko dowiedzieć się o zaletach elektromobilności, ale też doświadczyć jej podczas jazd testowych.
– Już po raz drugi włączyliśmy się aktywnie w akcję Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy. Jako Fundacja EV Klub Polska wspieramy każdą inicjatywę, która ma na celu ochronę i poprawę jakości życia. Dlatego wraz z klubowiczami udostępniliśmy prywatne pojazdy do jazd testowych. Za datek do puszki WOŚP, zainteresowani mogli przejechać się takimi autami jak Audi e-tron Sportback, Tesla Model 3 czy Kia Niro EV oraz e-Niro. W efekcie po kilku godzinach przejażdżek nasi klubowicze zebrali 1676 zł – komentuje Łukasz Lewandowski, Prezes EV Klub Polska.
Cel jaki przyświecał w tym roku WOŚP – płuca po pandemii – jest dla Fundacji niezwykle ważny. Problem chorób płucnych występuje w Polsce od wielu lat. Pandemia ten problem jeszcze bardziej uwypukliła. Jednak do zachorowalności przyczynia się już od długiego czasu transport. W Polsce w 98,2 proc. to właśnie transport drogowy jest głównym emiterem zanieczyszczeń, emitując takie składniki toksyczne jak tlenki azotu (NOx), benzopiren czy cząstki stałe (PM10 i PM 2,5).
W 2021 roku Polska znalazła się w rankingu najwyższego średniego stężenia PM2,5 w Europie na 7 pozycji. W tym samym roku stężenia pyłów zawieszonych PM2.5 przekraczały obowiązujące normy WHO we wszystkich województwach w kraju średnio przez 180 dni w roku. Jest to niepokojąca sytuacja, zwłaszcza że w Warszawie głównym emiterem tlenków azotu oraz cząstek stałych jest właśnie transport. Rozwiązaniem tego problemu są pojazdy elektryczne nie emitujące lokalnie substancji toksycznych i gazów cieplarnianych.
Na przestrzeni lat zauważalna jest jednak znacząca zmiana i coraz większe zainteresowanie pojazdami zeroemisyjnymi. Według badań ponad 60 proc. kierowców rozważałoby zmianę samochodu na elektryczny. Ten trend będzie się umacniał w kolejnych latach. Należy przypomnieć, że już w 2035 roku zacznie obowiązywać zakaz sprzedaży nowych pojazdów innych niż zeroemisyjne lub zasilane paliwami syntetycznymi.