Kilka słów o marce
Hyundai to firma motoryzacyjna, która rozwinęła się z małego przedsiębiorstwa produkującego samochody dostawcze w Korei Południowej na jednego z największych światowych producentów samochodów. Początki firmy sięgają lat 60. XX wieku, kiedy to Hyundai rozpoczął produkcję lokalnych wersji Forda Cortina. Jednak prawdziwy przełom nastąpił w 1975 roku, kiedy marka wprowadziła na rynek swój pierwszy samodzielnie stworzony samochód, model Pony. Był to kompaktowy sedan, który zyskał popularność zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym. W latach 90. Hyundai zdobył uznanie za jakość swoich samochodów i zaczęto go postrzegać jako konkurencję dla zachodnich marek.
Hyundai konsekwentnie poszerzał swoją ofertę, wprowadzając różne modele i segmenty samochodów. Wraz z postępem technologicznym i zwiększającym się zainteresowaniem ekologią, firma zaczęła inwestować w rozwój nowoczesnych technologii napędowych. Hyundai zdecydował się skoncentrować na rozwijaniu produkcji pojazdów elektrycznych i hybrydowych. W 2011 roku firma wprowadziła na rynek swój pierwszy w pełni elektryczny samochód, model BlueOn, który był dostępny wyłącznie na rynku koreańskim.
W 2016 roku Hyundai wypuścił na rynek model IONIQ – pierwszy na świecie model oferujący trzy różne rodzaje napędu: elektryczny, hybrydowy i plug-in hybrid. Było to przełomowe osiągnięcie, umożliwiające konsumentom wybór źródeł napędu. W ciągu kolejnych lat producent systematycznie rozwijał swoją gamę pojazdów elektrycznych. Modele Kona Electric i IONIQ 5 zdobyły uznanie zarówno za osiągi, jak i design. Wprowadzenie innowacyjnej platformy Electric-Global Modular Platform (E-GMP) pozwoliło firmie zwiększyć zasięg pojazdów, skrócić czasy ładowania i poprawić ogólną wydajność.
W międzyczasie Hyundai angażował się w rozwój infrastruktury ładowania, współpracując z różnymi partnerami, aby stworzyć bardziej przyjazne środowisko dla użytkowników samochodów elektrycznych. Wprowadzenie programu Charge myHyundai, oferującego dostęp do szerokiej sieci stacji ładowania, było kolejnym krokiem w kierunku ułatwienia korzystania z pojazdów elektrycznych. Hyundai kontynuował inwestycje w technologie związane z pojazdami elektrycznymi, a ich zaangażowanie w rozwój samochodów o niskiej emisji sprawiło, że stali się jednym z kluczowych graczy na rynku mobilności elektrycznej.
Historia modelu
Hyundai IONIQ to model z segmentu C produkowany od 2016 roku, w odmianach: hybryda, hybrydowym plug-in i elektrycznym. Jest to pierwszy samochód na rynku oferujący taką gamę napędów. Stylistycznie miał on nawiązywać do Hyundaia Elantra. Producent chciał tym modelem stworzyć konkurencję dla Toyoty Prius. Przez ostatnie 7 lat ukazały się następujące odsłony i generacje IONIQa:
Hyundai IONIQ Electric (2016 -2019):
Wersja elektryczna pierwszej generacji była w pełni elektrycznym pojazdem, oferującym zerowe emisje spalin. Posiadał silnik elektryczny (120/136 KM) o konkurencyjnym zasięgu na jednym ładowaniu.
Hyundai IONIQ Hybrid (2016):
Podstawowa wersja hybrydowa łączyła silnik spalinowy (1.6 GDi 141 KM) z elektrycznym, co zapewniało efektywność paliwową i ograniczenie emisji. Układ hybrydowy umożliwiał również jazdę na krótkich dystansach wyłącznie na energii elektrycznej.
Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid (2017):
Ta wersja pozwalała na ładowanie akumulatora z gniazdka, co umożliwiało krótkie odcinki jazdy wyłącznie na energii elektrycznej. Działała również w trybie hybrydowym, korzystając z silnika spalinowego (1.6 GDi 141 KM), gdy energia elektryczna okazywała się niewystarczająca.
Dane techniczne Hyundai IONIQ Electric | ||
Wersja | Electric (2016-2019) | Electric FL (2019-2022) |
0-100 km/h | 9.9s | 9.9s |
Moc | 120 KM | 136 KM |
Prędkość maks. | 165 km/h | 165 km/h |
Pojemność baterii | 28 kWh | 38 kWh |
Zasięg (WLTP) | 280 km | 311 km |
Hyundai IONIQ 5 (2021 -):
W 2021 roku Hyundai zaprezentował drugą generację, wprowadzając model IONIQ 5. Ten model był oparty na platformie Electric-Global Modular Platform (E-GMP), specjalnie zaprojektowanej dla pojazdów elektrycznych. Oferował on znacznie większy zasięg, krótszy czas ładowania, a także innowacyjny i nowoczesny design.
W 2023 roku pojawiła się odnowiona wersja „piątki”. Samochód zyskał akumulator 77,4 kWh. By obniżyć opór powietrza i zwiększyć zasięg samochodu zastosowano układ cyfrowych lusterek z zewnętrznymi kamerami.
W tym roku producent zaprezentował też elektrycznego hot hatcha, czyli Hyundai IONIQ 5 N który zdobył tytuł Samochodu Roku w konkursie TopGear.com Awards 2023. Zastosowany w nim układ napędowy zapewnił większą moc wyjściową i lepszą wydajność chłodzenia akumulatora i hamowania. Silniki elektryczne IONIQ 5 N mogą osiągać obroty do 21 000 na minutę, generując 609 KM. Kierowca może włączyć funkcję N Grin Boost (NGB), podbijając moc do 650 KM przez 10 sekund. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi jedynie 3,4 s, a na torze można osiągnąć prędkość maksymalną nawet 261 km/h. Auto ma pojawić się w sprzedaży w pierwszej połowie 2024 roku.
Dane techniczne Hyundai IONIQ 5 | ||||||
Wersja (moc) | 170 KM | 218 KM | 224 KM | 235 KM | 305 KM | 325 KM |
0-100 km/h | 8.5s | 7.4s | 7.3s | 6.1s | 5.2s | 5.1s |
Prędkość maks. | 185 km/h | 185 km/h | 185 km/h | 185 km/h | 185 km/h | 185 km/h |
Pojemność baterii | 58 kWh | 72.6 kWh | 77.4 kWh | 58 kWh | 72.6 kWh | 77.4 kWh |
Zasięg WLTP | 384 km | 481 km | 476 km | 360 km | 460 km | 454 km |
Hyundai IONIQ 6 (2023):
Kolejnym krokiem w rozwoju serii było wprowadzenie modelu IONIQ 6, sedana z napędem elektrycznym. Posiada on trzy odmiany napędu elektrycznego – Standard (moc 151 KM) i dwie Long Range (229 KM i 325 KM).
Warto wspomnieć, że w 2019 roku miał miejsce facelifting wszystkich modeli pierwszej generacji. W obu odmianach hybrydowych zmienił się jedynie osprzęt i detale stylistyczne, jednostka napędowa pozostała ta sama. Za to w modelu elektrycznym zmieniono silnik elektryczny dysponujący 120 KM na mocniejszy, oferujący 136 KM.
Dane techniczne Hyundai IONIQ 6 | |||
Wersja | 2WD 229 KM | 4WD 325 KM | 2WD 151 KM |
0-100 km/h | 7.4s | 5.1s | 8.8s |
Moc | 229 KM | 325 KM | 151 KM |
Prędkość maks. | 185 km/h | 185 km/h | 185 km/h |
Pojemność baterii | 77.4 kWh | 77.4 kWh | 53 kWh |
Zasięg (WLTP) | 545-614 km | 519-583 km | 367-429 km |
Stylistyka
Hyundai IONIQ, od momentu swojego debiutu w 2016 roku, przeszedł znaczącą ewolucję zarówno pod względem technologii, jak i stylistyki. Stylistyka pierwszej generacji była wyrazista, z łagodnymi liniami, smukłym grillem i reflektorami podkreślającymi dynamiczny charakter samochodu. Wersja elektryczna wyróżniała się zamkniętą atrapą, podkreślając swoje zasilanie elektryczne. Kształt nadwozia został tak zaprojektowany, aby osiągnąć niski współczynnik oporu powietrza, z korzyścią dla efektywności energetycznej. Natomiast druga generacja, IONIQ 5, zadebiutowała w 2021 roku, przynosząc zupełnie nowy kierunek stylistyczny. Zainspirowany prototypowym modelem Concept 45 EV, model wyróżnia się futurystycznym designem, wyrazistymi światłami przednimi, masywnymi kołami i nowoczesnym wnętrzem. Kształt nadwozia nawiązuje do historycznego modelu Pony. Hyundai IONIQ 6 łączy klasyczny kształt sedana z futurystycznymi elementami charakterystycznymi dla linii IONIQ, nadające mu najbardziej dynamiczny wygląd w historii całej serii.
Opinie użytkowników
Najpierw zajmijmy się elektryczną wersją pierwszej generacji IONIQa. Przed liftingiem, użytkownicy często chwalili model za jego efektywność energetyczną, konkurencyjny zasięg oraz prostotę zarówno w designie zewnętrznym, jak i wnętrzu. Jednakże, niektórzy wyrażali pewne zastrzeżenia co do jakości użytych materiałów w kabinie oraz czasu ładowania, szczególnie w kontekście potrzeby rozbudowy infrastruktury ładowania. Po liftingu, Hyundai IONIQ Electric przeszedł znaczące zmiany, zarówno wizualne, jak i technologiczne. Użytkownicy pozytywnie oceniali nowoczesne linie, zmieniony grill i poprawioną jakość materiałów w kabinie, co sprawiło, że bliżej mu do pojazdów klasy wyżej. Dodatkowo, pochwały zdobyła ewolucja technologiczna, w tym ulepszone systemy bezpieczeństwa i asystentów kierowcy.
Opinie na temat Hyundaia Ioniq 5 są zazwyczaj entuzjastyczne, a samochód ten zyskał uznanie użytkowników ze względu na szereg pozytywnych cech. Przede wszystkim, IONIQ 5 jest często chwalony za swoją nowoczesność i futurystyczny wygląd. Pod względem funkcjonalności, użytkownicy zazwyczaj podkreślają przestronność kabiny oraz elastyczność wnętrza, które zostało zaprojektowane z myślą o maksymalnym komforcie. Dodatkowo, modularna platforma E-GMP pozwala na uzyskanie imponującego zasięgu na jednym ładowaniu, co zdaniem wielu użytkowników wpływa pozytywnie na doświadczenia związane z podróżami. Jest też doceniany za szybkie ładowanie, umożliwiające krótkie postoje i skrócenie czasów ładowania w porównaniu z niektórymi konkurencyjnymi modelami. Ponadto, innowacyjne funkcje technologiczne, takie jak zaawansowane systemy bezpieczeństwa, systemy multimedialne oraz interfejs użytkownika, również zyskują pozytywne recenzje.
IONIQ 6 również zbiera przeważnie pozytywne recenzje, choć użytkownicy mają z nim kilka znaczących problemów. Jako zalety auta właściciele wskazują jego osiągi, zwłaszcza w wersji 325-konnej i szybkie ładowanie. Napełnianie baterii o pojemności 77,4 kWh, do 80% zajmuje jedynie 18 minut. Maksymalna moc ładowania to 233 kW. Jeśli chodzi o wady, to największą jest specyfika systemów bezpieczeństwa. Wielu użytkowników wskazuje, że są one nadwrażliwe i irytujące kierowcę. Z minusów pozostaje jeszcze słaba jakość wykonania wnętrza i anachroniczny system infotainment.
Środowisko motoryzacyjne doceniło wkład Hyundaia w rozwój elektromobilności. Koreański producent elektrycznych samochodów, które w jego bogatym portfolio zajmują jedno z czołowych miejsc, zgarnął w ostatnich latach niemal wszystkie prestiżowe nagrody. W kwietniu tego roku Hyundai IONIQ 6 zdobył tytuł Światowego Samochodu Roku, Światowego Pojazdu Elektrycznego i Światowego Projektu Samochodu Roku, dorównując osiągom Hyundaia IONIQ 5 w 2022 roku. Model otrzymał także tytuł Limuzyny Roku od GQ i Najlepszy Samochód Firmowy od Autocar.
Maksym Berger