2 lata temu odwiedzając znajomych, którzy mieszkają w Szwajcarii i będąc już zarażonym bakcylem EV, zawracałem uwagę na infrastrukturę, cieszyłem się z każdego mijanego BEV’a i marzyłem, że może kiedyś przyjadę tu na prądzie🔋. I tak się stało! 😀 Wyruszyliśmy z Wrocławia mając do pokonania 1050km (i 100%SoC) i tym razem (chyba po raz pierwszy w życiu) całkowicie zdając się na nawigację pokładową Audi Q4 e-tron (wersja S-line z 77kWh baterią).
95% drogi pokonaliśmy autostradami, pozostałe 5% to drogi lokalne, co było związane z odwiedzinami winnicy, oferującej pyszne rieslingi 😉 (degustowała tylko żona, ja zrobiłem zakupy). W trasie ładowaliśmy się 5 razy (202kWh) sesjami 31-52kWh (co dodatkowo “kosztowało” nas jakieś 2,5 godziny, spędzone na jedzeniu, spacerach czy podziwianiu Audi Charching Hub w Norymbergii i 134EUR). Przy okazji – genialne miejsce do ładowania – szczególnie w upalne dni, gdyż na górze w obu strefach – zarówno tej dla dedykowanej wszystkim markom, jak i tej ekskluzywnej dla kierowców Audi – może w chłodzie, przy napojach odpocząć, ewentualnie porozmawiać z consiergem hubu, który chętnie opowiada o zastosowanych w budowie materiałach, sposobach uzyskiwania energii itd.
Przy tej okazji – całe rozwiązanie roamingowe Audi Charging połączone z dobrą dostępnością ładowarek jest po prostu genialne! Po prostu jedziesz, bez stresu, system na bieżąco przelicza zasięg, zużycie i korki i proponuje po prostu inne punkty ładowania. Przy okazji: ani razu nie zdarzyło się, aby wybrany punkt był zajęty czy niedostępny. Podjeżdżaliśmy, podpinaliśmy się, przykładałem kartę i zaczynała się sesja 🔌.
W trasie zacząłem się uczyć się rozwiązania i dodawać punkty ładowania, które były dla mnie bardziej dogodne – np. w czasie korzystania z toalety. Dodawanie tych punktów okazało się także bardzo proste – bo nawigacja sama podpowiada je kierowcy. Jest to jeszcze prostsze niż wyszukiwanie na trasie oferowane przez mapy Google, bo po prostu widać następne MOP z zaznaczoną całą infrastrukturą (czy tylko WC, czy restauracja i czy jest ładowarka). Genialne! Po prostu genialne!
Szwajcaria: bajka – jeśli ktoś lubi góry. Pomimo tego, że kraj jest dobrze skomunikowany autostradami i wszechobecnymi tunelami – można znaleźć bardzo wiele dzikich miejsc z pięknymi widokami.
Dane dotyczące zużycia energii na 100 km:
• podróż do 21kWh
• góry 15/16kWh – rekuperacja to genialna rzecz!!! – zjeżdżając z przełęczy Susten odzyskaliśmy 10% SoC
• podróż powrotna 20 kWh (przy średniej prędkości 100km/h; 10:38h i 1061,3 km)
Cała podróż to 4040 km = 794kWh = 19,65kWh/100km = 255 EUR i 215 CHF 💲💶 co sprawia, że dzięki abonamentowi Audi Charging PRO są porównywalne do kosztów przejazdu ICE.
I to co zwykle: cisza, zero wibracji, genialne przyśpieszenia, rekuperacja i przede wszystkim świadomość, że wjeżdżając na przełęcz czy w głąb doliny nie zanieczyszczasz powietrze, nie straszysz zwierząt hałasem, nie smrodzisz w twarz kolarzom…
Autor: Paweł Noculak