- Strategia o kompleksowym charakterze – od energii elektrycznej, po biometan
- Liczba ultra szybkich ładowarek ma wzrosnąć do ponad 2,6 tys. w 2030 roku
- Do 2030 roku ma funkcjonować 37 ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru
- Za pięć lat mamy mieć 87 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania
Polska przyspiesza transformację
Nowa strategia, zastępująca dokument z 2017 roku, ma charakter kompleksowy. Obejmuje nie tylko energię elektryczną, ale także wodór, metan (CNG i LNG) oraz biometan. Jak podkreślają autorzy dokumentu, kluczowym celem jest przyspieszenie transformacji transportu, co przełoży się na ograniczenie emisji, poprawę jakości powietrza i w konsekwencji – zdrowia obywateli.
Wodór i szybkie ładowarki w centrum uwagi
Oprócz ogólnej liczby punktów ładowania, rząd precyzyjnie określił cele dla najszybszych stacji. Liczba ultraszybkich ładowarek prądu stałego (o mocy co najmniej 150 kW) ma wzrosnąć z obecnych 814 do 2609 w 2030 roku. To istotna informacja dla kierowców, którzy obawiają się długiego czasu ładowania w trasie – czytamy na stronie Ministerstwa Klimatu i Środowiska.

Równolegle rozwijać się będzie infrastruktura wodorowa. Zgodnie z planami, do 2030 roku ma funkcjonować 37 ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru (o ciśnieniu 350 barów). To trzykrotnie więcej niż obecnie, choć wciąż liczba ta robi wrażenie raczej symbolicznego wsparcia dla tej technologii.


Klarowny sygnał dla inwestorów i samorządów
Przyjęcie dokumentu ma fundamentalne znaczenie dla inwestorów i firm z branży. Daje im bowiem długoterminową pewność co do kierunku polityki energetycznej państwa. To warunek konieczny do podejmowania śmiałych decyzji inwestycyjnych i rozwijania nowoczesnych technologii.
Dokument stanowi również wyraźną wskazówkę dla samorządów, jak planować lokalną politykę transportową i inwestycje w infrastrukturę. Uwzględnia on przy tym najnowsze unijne regulacje, w tym rozporządzenie AFIR, które narzuca państwom członkowskim konkretne, coraz wyższe wymogi w zakresie rozwoju sieci paliw alternatywnych.
Cele infrastrukturalne na lata 2025-2030
Poniższa tabela prezentuje kluczowe założenia rządowej strategii:
| Rodzaj infrastruktury | Stan docelowy na 2025 r. | Stan docelowy na 2030 r. |
| Punkty tankowania wodoru (350 bar) | 15 (aktualnie 12) | 37 |
| Ogólnodostępne punkty ładowania | 23 670 (aktualnie ok. 11 tys.) | 86 949 |
| Punkty ultraszybkiego ładowania (DC ≥ 150 kW) | 710 (aktualnie 814) | 2 609 |
Nowa wersja Krajowych ram polityki dla paliw alternatywnych wejdzie w życie z dniem następującym po dniu jej ogłoszenia. To mocny sygnał, że polski rząd traktuje elektryfikację transportu i rozwój zeroemisyjnych technologii jako jeden z priorytetów najbliższej dekady.
„Krajowe ramy polityki w zakresie rozwoju rynku w odniesieniu do paliw alternatywnych w sektorze transportu i rozwoju odpowiedniej infrastruktury, zwane dalej „Krajowymi ramami”, są dokumentem strategicznym, powstałym w celu wsparcia rozwoju rynku i infrastruktury paliw alternatywnych, transportu i rozwoju odpowiedniej infrastruktury. Jest to dokument, który ciągle ewoluuje (przyp. red.) – jest dokumentem strategicznym, powstałym w celu wsparcia rozwoju rynku i infrastruktury paliw alternatywnych w szczególności: energii elektrycznej, metanu (CNG i LNG) oraz biometanu (BIO LNG) oraz wodoru, stosowanych w transporcie drogowym, wodnym, kolejowym oraz w lotnictwie” – czytamy preambule rządowego opracowania.
OW

