Program dopłat na oparach

„NaszEauto” z dotacją? Lepiej biegnij do salonu po samochód!

Program został finanasowo okrojony, zwiększyły się kwoty wypłat i poszerzyła grupa potencjalnych beneficjentów. Budżet programu może skończyć się przed czasem
Źródło zdjęcia: EPL

Październikowa aktualizacja programu „NaszEauto” może znacząco skrócić czas trwania całego programu. Budżet został zredukowany o 500 mln zł i wynosi obecnie 1,1 mld zł, z czego połowa środków jest już zaalokowana. Jednocześnie program rozszerzono o nowe grupy beneficjentów i typy pojazdów, a kwoty dopłat wzrosły. Jeśli planujecie zakup samochodu elektrycznego z dotacją, warto szybko kupić elektryka i aplikować o dopłatę, ponieważ program może skończyć się już na początku 2026 roku.

•             Aktualny budżet: 1,1 mld zł (z czego ~500 mln zł już zaalokowane)

•             Dopłata dla osoby fizycznej: 30 tys. zł + 10 tys. zł za zezłomowanie

•             Dopłata dla KDR: 35 tys. zł + 5 tys. zł za zezłomowanie

•             Prognozowane wyczerpanie budżetu: styczeń/luty 2026 r.

•             Termin składania wniosków: do 30 kwietnia 2026 r. lub do wyczerpania środków

„NaszEauto” – start programu i pierwsze miesiące

Program NaszEauto wystartował w lutym 2025 r. z budżetem 1,6 mld zł. Na początku liczba składanych wniosków nie była imponująca i oscylowała w okolicach 1100-1200 wniosków miesięcznie. Jednak w ostatnich miesiącach liczba wniosków sukcesywnie zaczęła rosnąć, osiągając we wrześniu 2025 r. poziom 3751 wniosków (ponad 200% wzrostu względem początku programu).

Wraz z dynamicznym wzrostem składanych wniosków alokowany budżet programu coraz szybciej zaczął być wykorzystywany.

Kluczowe zmiany od 20 października 2025 r.

20 października 2025 r. weszły w życie znaczące zmiany w programie dopłat do samochodów elektrycznych. Jedną z kluczowych modyfikacji jest redukcja budżetu programu z 1,6 mld zł na 1,1 mld zł. Wykorzystane ponad 500 mln zł (stan na połowę października 2025) oznacza, że połowa dostępnych środków została już wyczerpana.

Można by przypuszczać, że skoro od lutego do końca października 2025 r. (9 miesięcy) zużyto połowę budżetu, to druga połowa wyczerpie się za kolejnych 9 miesięcy, czyli w lipcu 2026 roku. To jednak błędne założenie.

Ze względu na lawinowy wzrost rejestracji aut elektrycznych w Polsce (BEV) w ostatnich miesiącach, lawinowo rośnie również liczba składanych wniosków o dotację. Dodatkowo, co zdecydowanie warto wziąć pod uwagę – zwiększyły się kwoty wypłat i poszerzyła grupa potencjalnych beneficjentów. Biorąc to pod uwagę, budżet programu na pewno skończy się przed czasem.

„NaszEauto” z dotacją? Lepiej biegnij do salonu po samochód! - doplaty do samochodow elektrycznych naszeauto nasze auto elektromobilni elektromobilnosc ev klub polska 4

Październikowa aktualizacja programu „NaszEauto”

Oprócz zmniejszenia budżetu nowa odsłona programu NaszEauto poszerzyła wsparcie o pojazdy kategorii:

  • N1 (samochody dostawcze do 3,5 t) – dopłata do 70 tys. zł
  • M2 (małe busy do 5 t) – dopłata do 600 tys. zł

Dla samochodów osobowych (kategoria M1) kwota maksymalnego wsparcia pozostała bez zmian, jednak dla osób fizycznych zlikwidowano premię za niski dochód. Dzięki tej zmianie, bez względu na dochody, osoba fizyczna może ubiegać się o:

  • 30 tys. zł dopłaty bazowej
  • dodatkowe 10 tys. zł (premia za zezłomowanie pojazdu)

Osoby z kartą dużej rodziny otrzymają teraz:

  • 35 tys. zł (wcześniej 30 tys. zł)
  • 5 tys. zł za zezłomowanie samochodu spalinowego

Ważna informacja dla osób, które już złożyły wnioski

Aktualizacja programu jest rozstrzygana na korzyść beneficjenta. Jeśli osoba fizyczna złożyła wniosek przed 20 października 2025 r. i miała otrzymać 18 750 zł dopłaty (bazowa kwota wsparcia), to przy rozpatrywaniu wniosku zostanie jej przyznana wyższa wartość dopłaty, czyli 30 tys. zł. Tak samo osoby z kartą dużej rodziny (KDR) otrzymają 35 tys. zł (wcześniej 30 tys. zł).

Do tej pory średnia wartość dopłaty wynosiła około 31 tys. zł, jednak w związku z rozszerzeniem grupy beneficjentów oraz wyższymi kwotami dopłat, średnia wartość na wniosek na pewno wzrośnie.

Nowi beneficjenci programu

Poszerzona została grupa beneficjentów, którzy mogą ubiegać się o dopłatę. Po aktualizacji, oprócz nowych kategorii pojazdów, z dotacji będą mogły skorzystać:

  • organizacje pozarządowe
  • parki narodowe
  • instytucje edukacyjne
  • instytucje medyczne i opiekuńcze

Spodziewany wysyp nowych wniosków

Istnieje kilka powodów, dla których w ostatnich miesiącach 2025 roku liczba składanych wniosków znacząco wzrośnie. Oto one:

1. Rozstrzygnięcie kwestii pojazdów objętych cłami

W ramach konsultacji publicznych programu jeden z pierwotnych zapisów wykluczał dopłaty dla pojazdów elektrycznych objętych cłami. Wiele osób wstrzymało się z zakupem takich pojazdów do rozstrzygnięcia finalnej wersji aktualizacji. Wiedząc teraz, że zapis ostatecznie nie wszedł w życie, osoby planujące zakupy takich pojazdów sfinalizują swoje transakcje i złożą wnioski o dopłatę.

2. Wzrost sprzedaży BEV w Polsce

Na początku 2025 roku sprzedaż nowych samochodów elektrycznych przekraczała niewiele ponad 2000 szt. miesięcznie. W wakacje zbliżyliśmy się do poziomów niemal 4000 szt. miesięcznie, natomiast we wrześniu było to już prawie 4500 szt.

Warto pamiętać, że na samochód z reguły czeka się co najmniej kilka miesięcy. Osoby, które złożyły zamówienia w połowie 2025 roku, będą teraz odbierać swoje pojazdy.

3. Wyprzedaże końcówki roku

Końcówka roku to czas wyprzedaży stocków i dużych rabatów u dealerów samochodowych. Wielu z nich w ostatnim kwartale weryfikuje plany sprzedażowe. Importerzy mają już dokładniejsze dane dotyczące tego, ile aut elektrycznych muszą sprzedać, aby uniknąć kar za emisję CO2.

4. Czas procedowania wniosków

Aby złożyć wniosek, najpierw trzeba skompletować wszystkie wymagane dokumenty, co zajmuje 1-1,5 miesiąca, włączając w to cesję ubezpieczenia oraz procedury z instytucją finansującą. Osoby, które kupiły swoje samochody we wrześniu czy w październiku 2025 r., złożą swoje wnioski dopiero w listopadzie lub grudniu.

5. Ponowne składanie odrzuconych wniosków

NFOŚiGW weryfikując wnioski, odrzucił do tej pory ponad 250 wniosków, które zostaną poprawione i złożone ponownie.

Biorąc powyższe czynniki pod uwagę, można spodziewać się utrzymania wysokiej sprzedaży BEV w Polsce. Poszerzona grupa beneficjentów oraz fakt, że elektryki objęte cłem nie zostały wykluczone, przełoży się na wysyp składanych wniosków w końcówce 2025 roku i z początkiem 2026 r.

NaszEauto” zakończy się przed czasem

W teorii NFOŚiGW przyjmuje wnioski do 30 kwietnia 2026 r. – chyba że budżet wyczerpie się wcześniej (a wszystko na to wskazuje). Kluczowe terminy programu:

  • do 30 kwietnia 2026 r. – przyjmowanie wniosków (lub do wyczerpania budżetu)
  • do 30 czerwca 2026 r. – przeprocedowanie wniosków i podpisanie umów
  • do końca sierpnia 2026 r. – wypłata dopłat wszystkim beneficjentom

NFOŚiGW zdaje sobie sprawę, że tempo sprawdzania i zatwierdzania wniosków nie jest obecnie dostosowane do liczby składanych wniosków. W związku z tym Fundusz zwiększa zasoby przeznaczone na obsługę wniosków. Wymienione terminy są nieprzekraczalne, dlatego w kolejnych miesiącach liczba zatwierdzonych i wypłaconych wniosków będzie bardzo dynamicznie rosnąć.

Kiedy wyczerpie się budżet programu dopłat „NaszEauto”?

Prognoza EV Klub Polska i Elektromobilni.pl wskazuje, że budżet projektu wyczerpie się najpóźniej w lutym 2026 r. Poszerzona grupa odbiorców, wyższe wypłaty oraz rabaty w salonach sprzedaży na koniec roku mogą spowodować, że budżet zakończy się jeszcze miesiąc wcześniej.

NFOŚiGW publikuje statystyki składanych wniosków co dwa tygodnie, zatem regularnie będziemy aktualizować nasze prognozy.

„NaszEauto” – decyzja? Im szybciej tym lepiej!

Jeśli rozważacie zakup elektryka z dotacją, biorąc pod uwagę czas dostawy oraz procedowanie  formalności, warto podjąć szybką decyzję o zakupie. Im szybciej wniosek zostanie złożony, tym lepiej. Jednym z rozwiązań może być zakup auta, które stoi już na placu u dealera.

Łukasz Lewandowski, EV Klub Polska

REKLAMA