700 tys. BEV na polskich drogach? Za 5 lat

SUVy z połową rejestracji

W odróżnieniu od rynku samochodów spalinowych, w polskim sektorze elektromobilności rejestruje się po raz pierwszy przede wszystkim pojazdy nowe. Ich udział wynosi 77%, za pozostałą część sprzedaży odpowiadają BEV pochodzące z importu.

700 tys. BEV na polskich drogach? Za 5 lat - Polish EV Outlook 2025 Wyd I Komunikat Grafika Pojazdy 02

Pod względem łącznej liczby zarejestrowanych samochodów najpopularniejszą marką w Polsce jest Tesla, która wyprzedza BMW, Nissana, Mercedesa oraz Volkswagena.

Na polskim rynku elektrycznych samochodów osobowych największą popularnością klientów cieszą się SUVy – udział takich modeli w rejestracjach nowych BEV wynosi aż 47%. Bez dopłat pojazdy zeroemisyjne w momencie nabycia nadal są droższe od samochodów spalinowych, jednak sytuacja ulega stopniowej zmianie. 

 

700 tys. BEV na polskich drogach? Za 5 lat - 20250516 124800
Pod względem łącznej liczby zarejestrowanych samochodów najpopularniejszą marką w Polsce jest Tesla. Fot. EPL

Albert Kania z F5A New Mobility Research and Consulting zauważył, że w 2024 r. średnia ważona cena osobowych „elektryków” rejestrowanych w Polsce była wyższa o ok. 40% względem średniej ważonej ceny aut konwencjonalnych. W przypadku samochodów dostawczych odnotowaliśmy większą różnicę (BEV były droższe średnio o ok. 60%).

– Co bardzo istotne obserwujemy postępujące wyrównywanie się cen. W 2023 r. różnica między BEV a ICE w segmencie osobowych pojazdów spalinowych wynosiła 57%, zaś dostawczych – 63%. W efekcie “elektryki” stopniowo stają się coraz bardziej konkurencyjne nie tylko pod względem całkowitego kosztu posiadania (TCO), ale również ceny zakupu   – podkreślił Kania.

Instytucje biorą najwięcej

Opracowanie zawiera przekrojowe dane na temat struktury nabywców BEV, z podziałem na osoby fizyczne i inne kategorie podmiotów. Z raportu PSNM wynika, że na polskim rynku elektromobilności niezmiennie odnotowywany jest wysoki udział nabywców instytucjonalnych – w 2024 r. w segmencie osobowych i dostawczych BEV wynosił 87%, a za niemal dokładnie 2/3 rejestracji odpowiadały firmy z branży CFM (w tym leasingodawcy).

Najwięcej BEV jeździ w Warszawie – w stolicy zarejestrowano 23% polskiej floty samochodów całkowicie elektrycznych. Łączny udział miast liczących od 300 tys. do 1 mln mieszkańców (Bydgoszcz, Lublin, Szczecin, Gdańsk, Poznań, Łódź, Wrocław, Kraków) wynosi 26%, podobnie jak ośrodków miejskich od 50 tys. do 300 tys. mieszkańców.

700 tys. BEV na polskich drogach? Za 5 lat - 20250518 133844
Najwięcej BEV jeździ w Warszawie. Fot. EPL

Biorąc pod uwagę województwa, zdecydowanie największą flotą samochodów całkowicie elektrycznych dysponuje mazowieckie. Drugie miejsce zajęło wielkopolskie, zaś trzecie – małopolskie. Na przeciwnym biegunie znalazły się województwa warmińsko-mazurskie, opolskie oraz lubuskie (na koniec 2024 r. w każdym z tych województw liczba zarejestrowanych BEV nie przekraczała 1,2 tys. szt.).

Szersza ekspansja na bateriach

Treść „Polish EV Outlook 2025” obejmuje rozbudowane prognozy rozwoju rynku elektromobilności w Polsce, ujęte w kilku wariantowych scenariuszach, które uwzględniają różny zakres wdrożonych instrumentów wsparcia (w tym zmian regulacyjnych). 

Na podstawie raportu PSNM, Polska znajduje się niedługo przed okresem szerszej ekspansji pojazdów elektrycznych, obserwowanej w państwach Europy Zachodniej od ok. 2021 r., gdy udział BEV na rynku nowych samochodów osobowych przekroczył 10%.    

Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Analiz PSNM podkreślił, że z „Polish EV Outlook 2025” wynika, że podobny, ok. 10-procentowy udział pojazdów elektrycznych w Polsce możemy odnotować w 2027 r. Wiele zależy od ewentualnego wydłużenia okresu obowiązywania subsydiów oraz zapewnienia wystarczających warunków infrastrukturalnych.

– W związku z przegłosowaną w Parlamencie Europejskim zmianą sposobu realizacji obowiązków wynikających z rozporządzenia 2019/631, wzrost liczby rejestracji „elektryków” do 2026 r. może być minimalnie niższy względem wcześniej prognozowanych wolumenów, zwłaszcza że z perspektywy OEM Polska nie jest priorytetowym rynkiem pod kątem realizacji celów emisyjnych.

Mimo to spodziewamy się, że na koniec roku bieżącego, BEVy mogą odpowiadać za ok. 4-5% rynku, czyli więcej niż w 2024 r., gdy ich udział nie przekroczył 3% – dodał szef Centrum Analiz.

80 tys. rejestracji elektryków rocznie?

Na podstawie „Polish EV Outlook”, do końca 2028 r. roczne rejestracje BEV osiągną poziom 80 tys. szt., co oznacza, że już co szósty nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce będzie całkowicie elektryczny. Do 2030 r. po polskich drogach może jeździć łącznie ok. 697 tys. osobowych i dostawczych BEV oraz niemal 41 tys. zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych. 

Od 2035 r., gdy we wszystkich państwach członkowskich UE zakończy się sprzedaż nowych, osobowych i dostawczych samochodów z silnikami spalinowymi, wolumen nowo rejestrowanych „elektryków” przekroczy w Polsce 535 tys. szt. (uwzględniając pojazdy importowane). 

Analiza w chmurze

„Polish EV Outlook” to jedyna, tak kompleksowa analiza polskiego rynku nowej mobilności. Raport PSNM zawiera wariantowe prognozy rozwoju rynku samochodów elektrycznych, infrastruktury ładowania oraz wzrostu zapotrzebowanie energetycznego w Polsce do 2040 r. 

Opracowanie przedstawia ponadto aktualny stan polskiego rynku zeroemisyjnego transportu, zarówno w wymiarze ogólnokrajowym jak i lokalnym. Partnerami merytorycznymi „Polish EV Outlook 2025” są IBRM Samar oraz F5A New Mobility Research and Consulting.

W roku bieżącym PSNM po raz pierwszy udostępniło „Polish EV Outlook” w całkowicie elektronicznej formie, opartej na PowerBi i usłudze analityki biznesowej w chmurze.

Wprowadzona zmiana zdecydowanie podniosła interaktywność raportu oraz ułatwiła jego odbiorcom swobodne porównywanie i analizowanie poszczególnych kategorii danych.

Więcej informacji o „Polish EV Outlook 2025”, jak również możliwość zamówienia raportu na stronie: polishevoutlook.pl

REKLAMA