EV Klub Polska to największy w Polsce i regionie CEE klub użytkowników samochodów elektrycznych. W klubie zarejestrowało się do tej pory niemal 5 tys. kierowców.
– Naszym celem jest pomoc i wzajemne wspieranie się wszystkich użytkowników EV w Polsce. Dlatego stworzyliśmy aplikację, dostępną na system Android i iOS, w ramach której rozwijamy nasz wewnętrzny system benefitów. Dzięki niemu, eksploatacja samochodów zeroemisyjnych w Polsce będzie tańsza i bardziej wygodna – mówi Łukasz Lewandowski, koordynator EV Klub Polska.
GreenWay ze sporą zniżką
Już dzisiaj, dzięki współpracy z Visa, społeczność klubu może skorzystać z 30% zniżki na usługi ładowania w sieci GreenWay Polska. To niemal pół tysiąca stacji w kraju. Wystarczy posiadać kartę Visa. Bez niej, rabat dla członków klubu wynosi 5 lub 10%. Akcja promocyjna potrwa do końca 2022 roku. Kod na 30% rabat trzeba jednak aktywować każdego miesiąca, odwiedzając tym samym aplikację (kod zniżkowy wygenerowany w aplikacji w listopadzie, działa tylko w tym konkretnym miesiącu; w grudniu trzeba wygenerować po prostu nowy kod w aplikacji).
Zniżka oferowana przez EV Klub Polska na stacjach GreenWay, obniża cenę kilowatogodziny (kWh) przy ładowaniu prądem przemiennym (AC) do nawet 0,96 zł. Jest to stawka, jaką mogą uzyskać posiadacze najwyższego abonamentu w sieci GreenWay – Energia MAX (koszt 85,36 zł/miesiąc), korzystający z rabatu. Równie atrakcyjna stawka jest dla abonamentu Energia PLUS (koszt 29,87 zł/miesiąc), która zmniejsza się z 1,50 zł/kWh do 1,05 zł/kWh. Dla bezpłatnej taryfy w GreenWay (dla osób zarejestrowanych), cena jest obniżana z 1,67 zł/kWh na 1,17 zł/kWh. Wyższe rabaty, wynikające z wyższego cennika, występują przy ładowaniu prądem stałym (DC). Na stacjach ładowania o mocy do 100 kW zaoszczędzimy na każdej kilowatogodzinie: Energia MAX – 0,50 zł, Energia PLUS – 0,59 zł, Energia STANDARD – 0,76 zł. Analogicznie, na infrastrukturze do ładowania o mocy powyżej 100 kW zaoszczędzimy: 0,56 zł, 0,67 zł i 0,83 zł.
Zakładając, że uzupełniamy 100% energii w baterii Renault ZOE E-Tech (52 kWh) – który na jednym ładowaniu może pokonać do 395 km – postój na ładowanie zrobimy na stacji GreenWay, np. na popularnej 50-tce (kW), to zaoszczędzimy: Energia MAX – 26,05 zł (86,84 vs. 60,79 zł), Energia PLUS – 30,58 zł (101,92 vs. 71,34 zł) i Energia STANDARD – 39,31 zł (131,04 vs. 91,73 zł).
GO+EAuto też taniej
W ramach aplikacji oferowany jest ponadto rabat na stacjach kolejnego partnera klubu, czyli sieci GO+EAuto, gdzie można naładować się 10% taniej. Dzięki temu, użytkownicy pojazdów elektrycznych uzupełniający energię w swoich pojazdach na stacjach tego operatora, obniżą swoje koszty z 1,25 zł/kWh na 1,13 zł/kWh (AC) lub z 2,05 na 1,85 zł/kWh (DC).
Zakładając, że uzupełniamy 100% energii w KIA EV6 z największą baterią (77,4 kWh) – które na jednym ładowaniu może pokonać do 528 km – i robimy to na stacji ładowania sieci GO+EAuto (blisko 50 stacji w Polsce), to zaoszczędzimy prawie 10 zł na stacji AC i ponad 15 zł na stacji DC.
Pozostali operatorzy
Ceny ładowania na stacjach AC z klubową zniżką podnoszą atrakcyjność samochodów elektrycznych i obniżają koszty ich eksploatacji. Jedyną konkurencyjną taryfę ma Tauron, który oferuje kilowatogodzinę za 1,21 zł. Jest to i tak więcej niż w przypadku ładowania na stacjach GreenWay ze zniżką w taryfie Energia STANDARD (1,17 zł/kWh), Energia PLUS (1,0,5 zł/kWh) oraz Energia MAX (0,96 zł/kWh). Dla porównania – na stacjach PGE Nowa Energia musimy zapłacić aż 2,69 zł za kWh. Pomiędzy najtańszą, dzięki EV Klub Polska, a najwyższą stawką za kWh, różnica wynosi 180%.
Ceny ładowania na stacjach DC poniżej 100 kW z klubową zniżką również pozwalają sporo zaoszczędzić. Zakładając, że uzupełniamy 100% energii w Hyundai IONIQ5 z mniejszą baterią (58 kWh), możemy za to zapłacić od 67,86 zł (GreenWay – Energia MAX + zniżka Visa), przez 143,26 zł (PKN Orlen) do 162,4 (NOXO.).
Największe różnice, a zarazem korzyści płynące ze zniżki oferowanej przez klub, zauważalne są w przypadku ultraszybkich ładowarek o mocy powyżej 100 kW. 30% rabat przyczynia się do obniżenia stawek z zakresu 1,87-2,77 zł/kWh na 1,31-1,94 zł/kWh na stacjach GreenWay. O 20 groszy mniej zapłacimy również za kWh na stacjach DC od GO+EAuto z 10% zniżką EV Klub Polska. Z kolei najlepszą ofertę na najszybszych ładowarkach posiada IONITY. Kierowcy elektryków zapłacą na stacjach tego operatora tylko 1,28 zł/kWh, jednak wiąże się to z koniecznością wykupienia abonamentu w wysokości 79 zł/miesiąc, który trzeba opłacać przez 12 miesięcy. Jeśli jednak nie zdecydowalibyśmy się na wykup rocznej subskrypcji w IONITY, stawka rośnie o ponad 100% do 2,99 zł/kWh (IONITY Direct).
Tańsze podróże z klubem
Dla zobrazowania różnic, jakie można uzyskać przy skorzystaniu ze zniżki EV Klub Polska, postanowiliśmy porównać jakie są koszty ładowania pojazdów (przy założeniu średniego zużycia energii na poziomie 18 kWh/100km) przy obecnie obowiązujących stawkach oraz przy uwzględnieniu zniżki dla różnych typów ładowarek. Na potrzeby obliczeń założono średnie zużycie energii na poziomie 18 kWh/100 km odpowiadające zużyciu przeciętnego pojazdu segmentu C, C-SUV, do którego zaliczają się między innymi: Volkswagen ID.3, Nissan Leaf czy też KIA EV6.
W efekcie koszt przejechania 100 km zmniejsza się z 24,66 zł do 17,26 zł w przypadku najwyższego abonamentu GreenWay oraz aktywnej promocji Visa, a także z 22,50 zł na 20,25 zł dla GO+EAuto, przy wykorzystaniu złącza AC. Nawet odnosząc to do bezpośredniego rynkowego konkurenta dla sieci GreenWay Polska – PKN Orlen – różnica pomiędzy stawką AC w abonamencie Energia MAX wraz ze zniżką Visa, a stawką AC na ładowarkach PKN Orlen wynosi 68%. Warto również podkreślić, że dzienne średnie „przebiegi” polskich kierowców nie przekraczają 50 km. Oznacza to, że za wspomniane 17,26 zł dla sieci GreenWay elektromobilni kierowcy mogą podróżować przez ponad 2 dni.
Wyruszając w trasę elektrykiem warto dobrze ją zaplanować. Robimy to najczęściej w oparciu o mapę stacji ładowania. Tych poniżej 100 kW jest już w naszym kraju całkiem sporo. Podróżując samochodami takimi jak Volkswagen ID.3, Nissan Leaf czy też KIA EV6, zużywającymi średnio 18 kWh/100 km, korzystając z ładowarek DC o mocy poniżej 100 kW GreenWay (z abonamentem Energia MAX i zniżką Visa), pokonamy dystans z Warszawy do Radomia za około 21 zł. Dla porównania warto wskazać, że ten sam dystans przy ładowaniu na stacjach drugiego największego operatora w Polsce (PKN Orlen), odpowiadającego za niemal 20% udziału w rynku, kosztować będzie 44,46 zł. Jeszcze drożej wyjdzie korzystając z sieci NOXO (50,40 zł).
Z kolei korzystanie z najszybszej infrastruktury do ładowania (powyżej 100 kW) to rozstrzał cenowy od 1,31 do nawet 2,99 zł za kilowatogodzinę. Koszt przejechania 100 km zakładając średnie zużycie energii na poziomie 18 kWh/100 km wynosi od 23,56 zł korzystając z najwyższego rodzaju abonamentu GreenWay Energia MAX oraz zniżki Visa przez 33,21 zł korzystając z infrastruktury sieci GO+EAuto i rabatu od EV Klub Polska do 53,82 zł korzystając z ładowarek IONITY (bez abonamentu) oraz NOXO.
Co oprócz zniżek na ładowanie?
EV Klub Polska oferuje w aplikacji także inne korzyści, w tym zniżki na zakup domowych stacji ładowania, darmowe audyty energetyczne, tańsze ubezpieczenie OC i AC, rabaty na auto detailing, wymianę opon, noclegi czy posiłki w restauracjach. Docelowo, dzięki wykorzystaniu efektu skali, EV Klub Polska chce zostać integratorem dla większości podmiotów oferujących produkty i usługi na rynku EV, a funkcjonowanie Klubu oparte będzie na mechanizmie uzyskiwania od Partnerów atrakcyjnych warunków i ofert dla klubowiczów.
W pierwszej wersji aplikacji klubowej zamieszczono także mapę stacji ładowania, która została zintegrowana z Ewidencją Infrastruktury Paliw Alternatywnych. Klub pracuje obecnie nad integracją bezpośrednią z operatorami, dzięki czemu dane dynamiczne o zajętości stacji będą przedstawiane w czasie rzeczywistym. Wkrótce użytkownicy będą także mogli dbać o kulturę ładowania w ramach swojej społeczności oznaczając się na stacjach, a także dodając zdjęcia, opinie i ciekawe miejsca w pobliżu.
– Docelowo, aplikacja wspierać będzie użytkowników także za pomocą komunikatora, który umożliwi bezpośredni kontakt z innymi kierowcami, w tym wyszukiwanie ich po numerze rejestracyjnym, jeżeli np. zajmują ładowarkę. Wdrożone zostaną także inne funkcjonalności, takie jak forum (miejsce wymiany wiedzy i opinii), system ankietowy (do realizowania ważnych dla rynku badań) oraz punkty (za aktywność w aplikacji przyznawane będą nagrody). Elektromobilni otrzymają także możliwość włączania powiadomień o nowościach z najbliższej okolicy, np. o nowych ładowarkach, a także dostęp do centrum pomocy – mówi Piotr Ziółkowski z EV Klub Polska.
Aplikacja, która powstaje we współpracy z Solidstudio, ma być na bieżąco rozwijana, odpowiadając na potrzeby użytkowników samochodów elektrycznych w Polsce.